• Calles matte

Utetider och läggtider för 15-16-åringar?

Min sambo har en son som går i 9:an och alltså fyller 16 år i år. Han är inte direkt världens mest ansvarsfulla person och har väldigt sällan koll på tider osv. Vi har som regel hemma hos oss att de dagar han skall till skolan dagen efter så skall han ha gjort sig i ordning för natten och vara på sitt rum kl 22. Vill han vara ute på kvällen får han alltså se till att vara hemma i tid så att han hinner med detta. På helgerna är det kl 23 som gäller.

De senaste veckorna har han allt mer struntat i tiderna, igår var han hemma kl 23 trots att hans pappa skällt ut honom dagen före eftersom han då inte var hemma förrän kl 22:30. Det hjälpte alltså inte ett dugg. Hans enda ursäkt när man frågar varför han är så sen är alltid "det var ju ingen annan som gick hem". Igår när han kom hem så skulle kompisarna tydligen vidare till nästa ställe då han gick hem(efter ett flertal samtal från hans pappa på mobilen). Hans kompisar skulle alltså vidare någonstans kl 23 på kvällen trots att de börjar skolan kl 8 morgonen efter! Hur resonerar deras föräldrar egentligen?

Är det vi som är för stränga med våra tider? Själv tycker jag inte det då killen alltid försover sig på morgonen och inte lyckas ta sig iväg till skolan. Dessutom tycker jag inte att ungar i den åldern har ute att göra hur sent som helst på kvällen, definitivt inte på vardagarna.

Vi hade väl kunnat tänka oss att diskutera den tid som gäller på helgerna och kanske låta honom vara ute lite senare ibland men det känns inte aktuellt när han gång på gång visar hur totalt oansvarig och omogen han är.

Å andra sidan så spelar det ju ingen roll vad vi säger i alla fall för han skiter ju i det ändå. Vad gör man då? Är själv övertygad om att det måste innebära konsekvenser om man bryter mot de regler som finns men det har det hittills inte gjort. Möjligtvis får han en utskällning av sin pappa när han kommer för sent men sen är det inget mer med det. Vet inte heller riktigt vilka konsekvenser man skulle kunna låta beteendet få.

Nån annan tonårsförälder som kan komma med lite tips och idéer, eller som i alla fall känner igen problemet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-30 13:45
    Ni föräldar som INTE har läggtider för era tonåringar, hur får ni "vuxentid" med varandra utan tonåringen? Hade vi inte haft läggtider för barnen så hade vi inte fått någon egen vuxentid alls. Visst, sonen är ofta ute på kvällarna nu på våren men går knappt ut alls under vintern och dottern är nästan alltid hemma.

• Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?
  • lövet2

Att ha läggtider för en 16-åring låter väldigt hårt. Vi har inga läggtider från att de börjar högstadiet. Vi bestämmer tid för att komma hem så där från gång till gång, för det beror mycket på var ungarna är. Men är de väl hemma, så har vi 2 krav: inte störa någon annan om de är uppe sent, och så ska de i skolan på morgonen. Här försovs det inget, utan då sparkar jag upp dem ...

• Solskensmor

Vi har inte heller speciella "läggtider" för vår 16-åring. Däremot ska hon vara hemma senast kl 22, när hon har skola dan efter.När hon sen går och lägger sig avgör hon själv, bara hon inte stör nån annan när hon sitter uppe. Helgerna är ju sen öppna för förhandlingar, beroende på vad hon ska göra.

• Calles matte
    lövet2 skrev 2008-04-30 12:32:01 följande:
    Att ha läggtider för en 16-åring låter väldigt hårt. Vi har inga läggtider från att de börjar högstadiet. Vi bestämmer tid för att komma hem så där från gång till gång, för det beror mycket på var ungarna är. Men är de väl hemma, så har vi 2 krav: inte störa någon annan om de är uppe sent, och så ska de i skolan på morgonen. Här försovs det inget, utan då sparkar jag upp dem ...
    Vi har tidigare provat att inte ha läggtid utan "vara på sitt rum färdig för natten tid". Att han måste har gjort sig i ordning är för att han inte klarar att göra sig i ordning utan att störa resten av familjen (läs: väcka alla som sover...). Kravet för att han skulle få gå och lägga sig när han ville var att han helt enkelt själv skulle ta sig ur sängen och iväg till skolan i tid på morgonen. Detta funkade INTE han var minst en timme för sen till skolan varje morgon eftersom han helt enkelt inte orkade släpa sig ur sängen i tid efter att ha suttit och glott på TV eller spelat dator halva natten. Nu är det alltså läggtid som gäller igen tills dess att han visar att han kan sköta skoltiderna igen.

Att vi skall köra upp honom ur sängen på mornarna funkar inte eftersom vi då får springa hela mornarna och tjata på honom (och det ger ändå inget resultat), och dessutom anser vi att är man så stor att man själv kan bestämma när man skall gå och lägga sig på kvällen så är man samtidigt så stor att man själv kan ta ansvar för att komma upp på morgonen, varför skall vi behöva få extrajobb för att han väljer att sitta uppe halva natten? Dessutom börjar han sent flera dagar i veckan och då har vi normalt sett redan åkt (han försover sig även om han börjar kl 10...) så det funkar inte heller rent praktiskt.

Men om ni nu bestämmer tid från gång till gång, vad är "normalt" en vanlig vardag då de skall vara i skolan kl 8 dagen efter? Alltså de skall bara "hänga med kompisar" inte göra något speciellt.
  • Kya

jag har inga tonårsbarn (än på några år ) men det är inte så länge sen jag var tonåring själv, och min pappa hade samma tider, på skoldagar skulle jag vara hemma klockan 22:00 och jag tyckte det var "sååååå töntigt" just då, men jag inser idag varför han hade den regeln. eftersom er son har svårt att följa reglerna så tycker jag att han visar brist på ansvar, och då kan ni inte ge han ansvaret att komma hem senare/när han vill!

Angående när han ska komma hem på helgerna beror det på vad han håller på med. bor ni i ett samhälle så tycker jag att han ska få vara ute längre, men bor han i stan där ni inte har så mkt koll och en tonåring kan hitta på mkt bus tycker jag att 23:00-0:00 är en bra tid att komma hem.

• LovelyMeLovelyYou

Läggtid hade jag struntat i i den åldern, tid man ska vara hemma, speciellt på skoldagar är det inget fel i.

• Häpp

Jag tycker nog att det verkar ganska vettigt att se till att ungen kommer i säng nån gång, om man vet att det inte klaras själv. Tycker absolut inte att det låter hårt.

Blir alltid lika förvånad över att jag ser 9-10åringar ute när klockan är nio en skolkväll. Man kan ibland undra var föräldraansvaret är. Kanske lite OT men jag är väl lite kvar i när jag var tonåring . Fanns inte en chans att man fick vara uppe hur länge som helst en skolkväll.

• lövet2
    Calles matte skrev 2008-04-30 12:42:58 följande:
    Men om ni nu bestämmer tid från gång till gång, vad är "normalt" en vanlig vardag då de skall vara i skolan kl 8 dagen efter? Alltså de skall bara "hänga med kompisar" inte göra något speciellt.
    Vi bor ju på en mindre ort, så de "hänger" sällan med kompisarna. De är hemma hos någon för det mesta utom på sommaren, då de är på den allmänna grillplatsen. Vi vet alltså precis var de är. För det mesta föreslår de själva en tid, och den brukar vara lagom.

Men då har vi alltid kört med väckning på morgnarna, så de vet att de inte kommer undan. Ljuset tänds och om nödvändigt slår jag på operamusik ...
  • Babusjka

Jag har aldrig haft läggtider, utan sånt fick man sköta själv.

Som lövet säger, kravet var att inte störa någon och att man kliver upp och går till skolan dagen efter.

Hemma hos oss får man en chans att kliva upp, gör man inte det så 1. Farsan kommer in och rycker av en täcket, hotar med att "göra högen" & öppnar fönstret mitt i smällkalla vintern. (För den som inte vet vad högen är så är det att hoppa och göra magplask på personen i sängen, och min pappa väger en bra bit över hundra kg, så det var ett effektivt hot )

2. Kitteldöden.

3. Släppa in hundarna och katterna och stänga dörren.

4. Om man genomlidit föregående så väcks draken (min mamma) Då försvinner alla ur huset fortare än nån hinner säga godmorgon.

Själv har jag anammat denna väldigt effektiva väckningsstil. När jag hälsar på mina föräldrar och min 16-årige lillebror ligger och drar sig så släpper jag in 2-åringen till honom. Har ungefär samma effekt.

Kan tillägga att både jag och mina syskon är väldigt duktiga på att sköta uppstigning på morgonen!

• Bevabus

Läggtider behöver ni inte.
    Däremot när han ska vara hemma...
    För en 16 åring så tycker jag;

Vardagar: 21:00 (om han har läxor så ska han väl göra dom innan han går ut eller så ska han vara hemma tidigare)
    Helger: Beror på vad han ska göra. 23:00 om han bara är ute och hänger. Men om det är nån fest så är det väl när den slutar...brukar vara runt 02.

• Bevabus

Men grejen är också den att...killen verkar inte ha nå respekt för er eftersom att han kommer hem senare än ni har sagt. Det är en sak att ogilla att man måste komma hem, och en annan att inte respektera det. Han inte myndig ännu, föräldrarna bestämmer fortfarande. Påminn honom om det.
    Och sätt er ner och kom överens om tider som låter bra för båda parter. Som några förslag ni har fått här.

Sen om han kommer hem senare än tiden ni sagt så får han inte sitta vid datorn eller nåt annant han gillar, dagen därpå.
    Sen om han har ett bra skäl till varför han är sen så behövs ju inge straff såklart. Så länge han informerar er om det. Eller om han ringer från där han är och förklarar läget.

Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?