Inlägg från: annbom |Visa alla inlägg
  • annbom

Utetider och läggtider för 15-16-åringar?

Kul tråd som jag lägger till mina favoriter. Det är märkligt att alla andra får vara ute så länge som de vill tills man pratar med deras föräldrar, gruppen alla andra minskar drastiskt då

• annbom

Tack för tipset. En jättebra sida

stanare skrev 2008-06-05 20:26:00 följande:
    Tipsar om en sida för tonårsföräldrar: www.1318.se ! Där finns en hel del föräldrar som du kan fråga också ;)
  • annbom

För oss som har småbarn OCH tonåringar så existerar knappt vuxentid. På morgonen är småbarnen uppe och på kvällarna tonåringarna. Vi har löst det så att vi har vår vuxentid på kvällarna i vårt sovrum. Även tonåringar kan lära sig att respektera en stängd dörr (även om de inte gör det när man är på toa)

• annbom

Vi har kl 22- 22.30 lite olika beroende på vad de ska göra. Bara för att de har lov så har ju inte resten av familjen det och jag vill vara vaken tills de har kommit säkert hem.

abnocto skrev 2008-06-19 07:23:00 följande:
    Men hur gör ni nu när de har sommarlov om de inte har något sommarjobb. Inte kräver ni väl kl 22 då också på vardagar?Detta är just nu en evig diskussion hemma då dottern hela tiden att hon har sommarlov och andra regler ska gälla, jag vet bara inte vilka.....
  • annbom

Jag tror att det är en blandning mellan tur och en bra metod. Sedan så är det väl ganska troligt att kompisarnas föräldrar har samma tid och vad ska de andra som får vara ute längre göra själva

LykkeLee skrev 2008-06-19 05:59:05 följande:
    Nu kommer jag låta hur präktig som helst men jag brukar prata med mina tonåringar. Vi kommer överens om en tid som verkar vettig både för mig och dom. Vår överenskommelse är 22.00 uppe på sitt rum på vardagar och senast 01.00 på helgen. sen har jag ett krav att dom ska vara anträffbara på mobilen. Dom har inte misskött sig en enda gång. Antingen har ja hittat en bra metod, eller så har jag bara en himla tur. Sen så är min son väldigt elefantlik han med, speciellt när han går upp eller nedför vår trappa. Han är som en elefanthjord minst. Men det är smällar man får ta.
  • annbom

Jag tror att rubriken är lite fel. Det handlar handlar nog om när de ska vara hemma. Sedan så får då våra barn inte göra precis som de vill bara för att de fyllt 18. Bor de hemma så får de följa de regler som finns här.

Det är ju lätt att säga att tonåringen får sova mer på helgerna, men har man fler barn och små så är det bara att stiga upp kl 6.00 i alla fall. Även föräldrar behöver sömn och jag anser att det handlar även om att lära barnen att ta hänsyn till andra och inte bara till sig själva. Jag har sett aldeles för mycket för att klara av att gå och lägga mig innan de är hemma så vi har standardtiderna 22 på vardagar och 23 på helger. Är det något speciellt de ska göra så får de naturligtvis vara ute längre, men då har de frågat i förväg.

vampyria2 skrev 2008-06-24 07:09:47 följande:
    Lägg tider på en 16 åring   Jag blev lite förvånad faktiskt, trode inte att det fanns folk som hade det De är ju stora nu och måste ju börja få ta ansvar. Välljer hon (min dotter) att lägga sig sent så blir hon trött dagen efter och det får hon ta för när det är skola så ska hon upp ivillket fall saom helst. På helgerna så kan hon ju få sova ut så då kan hon välja att vara uppe längre.Egen tid, ja det får man ju endå, min dotter sitter ju inte direkt med oss hela tiden, inte det hon vill direkt Men får ju ta det när de är ute, är på sina rum eller när de har flyttat Jag lägger mig innan hon har kommit hem, ställer klockan på 01.30 och har hon inte stuckit in huvudet för att säga till att hon är hemma innan dess så skulle hon få problem, har hitils inte hänt att hon inte har gjort det Hon ska vara hemma kl 01.00 men kan få en halv timme på sig ifall det har hänt nåt, men hon brukar vara hemma 01.00Hur ska de lära sig att ta ansvar om de inte får den chansen, om 2 år så ska de ta alla beslut själva
  • annbom

Bara för att man umgås med rätt kompisar garanterar ju inte bra betyg. Tycker nog att du är väldigt enkelspårig med att tro att allt kan fixa sig på det här sättet. Det finns de som både sköter skolan och super, sedan finns det de som varken super eller sköter skolan.

FrkPalindrom skrev 2008-06-25 00:56:05 följande:
    "Alla andra får"."Jaha, då kan ju de ha kassa betyg/må skrutt då. Inte du."De där som "får" är inte särskilt många. De kör med samma visa hemma, de också. Gå inte på den! Visa att DU står emot grupptryck. Och OM nu ens barn nu hänger med kompisar som ingen bryr sig om är det väl inget vidare umgänge. Byt! Kan låta tufft. Men de som super hänger med de som super. Precis som de som sköter skolan dras till likasinnade. Just i stilbytet kan man känna sig som världens ensammaste. Min äldsta brölade högt hemma i någon vecka när jag "gjorde det omöjligt för henne" att vara med sina värstingpolare (de ENDA hon hade, hulkhulk). Men jag gav mig inte. Så det löste sig. Så klart. Brukar ju inte ta så lång tid att skaffa nytt umgänge när man är ung. Om någon ingriper innan det gått för långt förstås. Nu har hon toppbetyg och tackar mig.
  • annbom

Vi har kl 22 på vardagar och 23 på helger om det inte är något särskilt. Bara för att de har sommarlov har inte resten av familjen det utan måste upp i alla fall.
    Jag har lite svårt att förstå kobinationen sommarlov 10 veckor= vara uppe sent på nätterna. Man har väl sommarlov på dagrana också och kan göra saker med sina kompisar då.
    Respekt ska gå åt båda hållen och ni kanske kan göra samma regel som hemma hos oss. Naturligtvis så kan de inte vara längre ute varje kväll utan de får välja någon kväll, dvs en kompromiss mellan er alla.

redbull skrev 2008-06-27 01:30:10 följande:
    Vad har ni för tider på era tonåringar nu när det är sommar då? Mina försöker säga: jamen vi ha ju sommarlov, å vi måste ju få vara tonåringar, men vi är ju bara hemma hos X å se på en film osv.... tycker det är så svårt att få in dom i rimlig tid. Jag har kl.23 på min 14 åring, försöker få min 16 åring att det är kl.24 som gäller men det har han väldigt svårt att acceptera.
  • annbom

Där har vi olika uppfattning. Jag vet vad som kan hända och vill definitivt vara vaken tills de kommer hem.

Lena skrev 2008-06-27 12:58:17 följande:
    Jag tycker att somamrlov bör räknas som helger med lite länger uppetid. Sen så behöver man ju inte vara vaken till barnet kommer hem och de behöve rju inte störa när de kommer hem.
Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?