Utetider och läggtider för 15-16-åringar?
Kul tråd som jag lägger till mina favoriter. Det är märkligt att alla andra får vara ute så länge som de vill tills man pratar med deras föräldrar, gruppen alla andra minskar drastiskt då
Kul tråd som jag lägger till mina favoriter. Det är märkligt att alla andra får vara ute så länge som de vill tills man pratar med deras föräldrar, gruppen alla andra minskar drastiskt då
Tack för tipset. En jättebra sida
För oss som har småbarn OCH tonåringar så existerar knappt vuxentid. På morgonen är småbarnen uppe och på kvällarna tonåringarna. Vi har löst det så att vi har vår vuxentid på kvällarna i vårt sovrum. Även tonåringar kan lära sig att respektera en stängd dörr (även om de inte gör det när man är på toa)
Vi har kl 22- 22.30 lite olika beroende på vad de ska göra. Bara för att de har lov så har ju inte resten av familjen det och jag vill vara vaken tills de har kommit säkert hem.
Jag tror att det är en blandning mellan tur och en bra metod. Sedan så är det väl ganska troligt att kompisarnas föräldrar har samma tid och vad ska de andra som får vara ute längre göra själva
Jag tror att rubriken är lite fel. Det handlar handlar nog om när de ska vara hemma. Sedan så får då våra barn inte göra precis som de vill bara för att de fyllt 18. Bor de hemma så får de följa de regler som finns här.
Det är ju lätt att säga att tonåringen får sova mer på helgerna, men har man fler barn och små så är det bara att stiga upp kl 6.00 i alla fall. Även föräldrar behöver sömn och jag anser att det handlar även om att lära barnen att ta hänsyn till andra och inte bara till sig själva. Jag har sett aldeles för mycket för att klara av att gå och lägga mig innan de är hemma så vi har standardtiderna 22 på vardagar och 23 på helger. Är det något speciellt de ska göra så får de naturligtvis vara ute längre, men då har de frågat i förväg.
Bara för att man umgås med rätt kompisar garanterar ju inte bra betyg. Tycker nog att du är väldigt enkelspårig med att tro att allt kan fixa sig på det här sättet. Det finns de som både sköter skolan och super, sedan finns det de som varken super eller sköter skolan.
Vi har kl 22 på vardagar och 23 på helger om det inte är något särskilt. Bara för att de har sommarlov har inte resten av familjen det utan måste upp i alla fall.
Jag har lite svårt att förstå kobinationen sommarlov 10 veckor= vara uppe sent på nätterna. Man har väl sommarlov på dagrana också och kan göra saker med sina kompisar då.
Respekt ska gå åt båda hållen och ni kanske kan göra samma regel som hemma hos oss. Naturligtvis så kan de inte vara längre ute varje kväll utan de får välja någon kväll, dvs en kompromiss mellan er alla.
Där har vi olika uppfattning. Jag vet vad som kan hända och vill definitivt vara vaken tills de kommer hem.