• Anonym

Katastrof=(

Har inte testat än men min mens är en vecka sen, jag har jätteömma bröst, känner stickningar nere i magen och har haft extrema frossor senaste tiden. Både jag och min sambo är säkra på att jag är gravid=(

Jag har börjat prata om det här med barn med honom för max ett halvår sen. Nej nej, sa han, han är på tok för ung. Skulle han bli pappa nu skulle han ta livet av sig.

Igår var han ut och när han kom hem var han jättedeppig och berättade han varit så deppig på jobbet att dom till och med frågat varför han ser så hängig ut. För att han är trött har han sagt, men i själva verket är han ju jätteorolig att jag är gravid...
    Han bad verkligen om en abort inatt. Lova mig det sa han! annars tar jag livet av mig! Eller så lämnar han mig och säger jag varit otrogen och det är nån annans....

Jag vill ha kvar barnet!
    Både han och jag har fast jobb, bil, stor lägenhet på nästan 70kvm, ordnad ekonomi. Men han säger han är för ung, 20. Jag är ett halvår äldre än honom och vill ha barn nu!

vafan gör man nu? Gör abort för hans skull? Och dödar mitt hjärta?
    Jag vill inte bli ensamstående, jag vill ha han som pappa till barnet. Men varför vill man inte en sån sak?

Och vad gör man nu?
    Han är jättedeppig för jag säger "kanske" om jag kan lova en abort. Jag är minst lika deppig för att ta bort barnet=(

Vi ska nog testa mig idag eftermiddag, köpte test igår. han och jag är lediga imorn så jag slipper vara rödgråten på jobbet imorn iaf. Men hur ska jag orka jobba sen då?=(

Hur skulle ni gjort? HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!

• Svar på tråden Katastrof=(
  • Anonym
    Anonym (fina) skrev 2008-03-14 11:34:50 följande:
    Mne får man välja så är det givet att man vill ha båda sina föräldrar, att alla bor under ett o samma tak, bortsett då ifrån om pappan eller mamman typ är alkis.. Nu menar jag skötsamma föräldrar!
    Det är kanske givet för dig ja. Men det har inte med mitt inlägg att göra, jag svarade på påståendet om kärlek och ekonomi.
  • 820723

Självklart så menar jag inte att alla ensamstående förälrar är fattiga å inte förmögna att älska sina barn MEN om man kan välja så förstår jag inte varför man vill skaffa barn med någon som inte ens vill ha barn!

• VulgusProfanum

Kom ihåg att det inte är tillåtet att diskutera etiska frågeställningar i KR!
    Etiska diskussioner ska föras i Etikforumet under den Allmänna kategorin!
    Inlägg som bryter mot den regeln kommer att plockas bort med påföljd!
    /Moderator

Beauty fades Dumb is forever!
  • Anonym
    820723 skrev 2008-03-14 10:39:56 följande:
    Jag håller verkligen med dig!! Man måste väl ändå ha i åtanken att det är ett barn man sätter till livet!! Tycker att dte är ganksa egoistiskt att man sätter sina egna behova framför det ofödda barnets! Inte alls meningen att låta som en moralkärring då jag själv inte har något fast jobb å väntar mitt andra barn men jag skulle aldrig skaffa barn i vetskapen att jag blir ensamstående! Barn behöver två föräldrar så att både pengar å kärlek räcker till!!
    Men du det finns gott om människor som växt upp med bara en förälder och mår hur bra som helst. Bara för att man blir ensamstående förälder betyder ju inte att barnet inte blir lika älskad eller har det sämre på nå vis. Bara för att båda föräldrarna är med så betyder ju inte det heller automatiskt att den för det bättre än nån annan. Naivt tänkande om du frågar mig..!
  • Anonym

Uppdaterar lite.

Vi har fortfarande inte pratat mer om saken, men stämningen mellan oss är bättre nu trots att jag mått riktigt illa ett tag nu:S

Måste ringa BM på måndag! Måste ha någon att prata med och så...

Har dock inte bestämt hur jag ska göra, många olika tankar. Vill ju fortfarande ha kvar barnet men vill inte tvinga på något han inte vill....
    BM får hjälpa mig med det! om hon nu kan:s

• Anonym (20årOmamma)

Jag har läst det mesta i tråden och jag måste bara säga att jag blir ARG när jag läser att din kille hotar med att ta livet av sig.

Han har INGEN rätt att hota dig med sådant.

Sen vill jag berätta om min erfarenhet. Jag och min kille träffades dec 05, och 5 månader senare beslöt vi oss för att försöka skaffa barn (Jag 19, han 20 då). Det tog över ett år för oss. Men nu ligger vår lilla son på 6,5 veckor och sover har bredvid mig.

Det tog 1 år för oss att bli gravida, och när jag väl var det fick min kille panik. Trots att vi väntat så länge. Han var tystlåten och sammanbiten, och jag blev rädd att han inte tänkte stanna.

Men det spelade inte jättestor roll för mig, för jag ville ha barnet och skulle han springa iväg trots våra planer så visade det bara att han inte älskade mig!

Din kille kanske är omogen för att bli pappa. Men i regel finns det inget som heter "säkra perioder", och det borde han också tänkt på när han OK-ade det.

Mitt råd: Behåll barnet!!

Jag är 20 år, min kille 22, jag fyller 21 om två månader, jag är föräldraledig med lägsta-nivå fp, han är arbetslös. Vi har en egen lägenhet, katt, hund och bil. Det är lite tufft, men man klarar sig. Ni tycktes ju i alla fall ha det bättre ställt med pengar o så.

Och jag tvivlar inte på att du skulle klara av att ta hand om barnet själv. Om du verkligen vill ha barnet borde du inte låta din kille komma ivägen och göra dig så ledsen med att säga såna saker.

SJÄLVKLART ska ju han få säga det han tycker i det hela. Men i slutändan är det upp till dig, TS. Det är DITT VAL om du ska göra abort eller inte. Ingen kommer tvinga dig, även om din kille tycks försöka indirekt.

Hoppas det löser dig! Tänker på er!

*styrkekramar*

• LadyGrand

Tror din sambo vill ha kvar smekmånads romantiken med "bara ni två tillsammans - mot hela världen" - ännu ett tag till.. Har bara snabbtittat på det senaste. Han har ju inga planer på Jorden Runt Resor eller studier - som kräver 100% osv, inte heller verkar det - som om han vill ut och festa med gänget.. Det är ju ändå så - att med ett barn så förändras ens liv för all framtid.. Men ni kan ju ändå inte gå tillbaks till det - som var förut.. Gör du abort - då kommer den alltid stå mellan er.. Gör du inte en abort - så är det troligt - att han - sin omognad - till trots - växer snabbt in i sin nya roll- som pappa - om än något motvilligt.. Risken finns att det ändå inte håller. Som jag skrivit tidigare - detta är bara något - som du kan ta ställning till.. Det är dina innersta värderingar som gäller mest. Tänker på dig!!! Styrkekramar

• Twinkiie

Anonym (20årOmamma) skrev 2008-03-15 17:55:22 följande:

Mitt råd: Behåll barnet!!
    Man fick inte ge sånt råd i den här tråden, iallafall inte jag. Hon skrev att hon ville behålla barnet, o ja gav rådet att följa sitt hjärta o vad fick man för det, jo höra hur dum o naiv man är för att man är ung, o att man inte ska råda andra att ta såna misslyckade beslut typ!
  • Prinsessan Viktoria
    Anonym skrev 2008-03-15 16:27:41 följande:
    Uppdaterar lite.Vi har fortfarande inte pratat mer om saken, men stämningen mellan oss är bättre nu trots att jag mått riktigt illa ett tag nu:SMåste ringa BM på måndag! Måste ha någon att prata med och så...Har dock inte bestämt hur jag ska göra, många olika tankar. Vill ju fortfarande ha kvar barnet men vill inte tvinga på något han inte vill....BM får hjälpa mig med det! om hon nu kan:s
    Hejsan TS har föjt tråden från start.
    Vad skönt att stämmningen er emellan har lättat, kanske också är ett steg i rätt riktning (vilket det nu visar sig vara när ni fattat det rätta beslutet för er.)nu när nu båda fått smälta beskedet med att du är gravid.

BM eller eventuellt en psykolog kan nog hjälpa dig att "hitta" dina egna känslor som nu säkerligen ligger och flyter runt i "röran" med allt annat kring dig och din sambo.

Det viktigaste är att ta ett beslut så fort som möjligt ? tycker jag då det kan bli extra jobbigt ju längre tiden går om ni bestämmer er för att göra en abort, både fysiskt och psykiskt.
    Lycka till på Måndag.
    Vi har en Oliver i min mage=)...BF 2008 04 17...
  • Anonym

Åh, har fortfarande inte ringt BM...vet ju inte vad jag ska säga=S

Ska man bara säga att jag är gravid men jag och sambon är inte alls överens över hur vi ska göra?

Svar på tråden Katastrof=(