• Marko

Pappor ang. amning

Detta är ju ett fruktansvärt omtalat och omtyckt samtalsämne bland väldigt många människor INTE MINST här på familjeliv där det ibland kan gå rätt hett till märker jag.

Min fru har varit ganska så engagerad i någon av trådarna här och jag har ivrigt fått lyssna på hennes egna åsikter ang detta amningsfenomen!

Jag vänder mig nu till HERRARNA i familjen!!
    Vi är redan hyffsat "nedsatta" som rollpersoner i våra SMÅ barns liv. Vi gör inte så mycket mer än byter blöja, flaskmatar, leker etc med våra små.
    Medans mamman har en betydligt större roll, där hon dels från början fått stå för 9 månaders bärande och vaggande för att senare behöva amma och fortsätta vara den fysiskt närvarande föräldern, för barnets trygghets skull.

Men seriöst! Skulle ni pappor vilja se att era fruar/tjejer/käringar/flickvänner går o ammar eran 4-5-6 åriga dotter/son???

Följdfrågor och annat är givetvis välkommet.

• Svar på tråden Pappor ang. amning
  • squipp
    Svar på #130
    Jag tycker att ett barn som lärt sig äta mat ska göra det och inte hänga vid bröstet så länge barnet själv vill. Rent utvecklingsmässigt alltså, tänder ska växa och bli starka av att användas. Käkar, muskulatur osv.

Att försöka reda ut andra känslor kring kvinnors bröst klarar jag inte, är ju bara man!
  • cruZZe

För att en 5-6 åring av västvärlden i mina ögon är mentalt för gammal och medveten för att ammas. Om vi skulle ammas så länge, vad är tänderna till för?

Goofyx skrev 2008-03-18 10:10:37 följande:
    Visst, det finns en massa praktiska argument mot amning i i-länder!Däremot har det inte forskats jättemycket när det gäller amning. Jag tror absolut att bröstmjölken är bättre än alla andra fabriksframställda varianter. Människomjölk är säkert också bättre än komjölk. I många andra länder är det obegripligt hur vi kan ge våra barn komjölk.Men, jag frågar igen eftersom ingen går in på detta...Varför väcks det så starka känslor hos er som är emot amning av äldre barn. Har ni funderat på varför ni är emot det rent känslomässigt och varför ni reagerar på det?Jag är intresserad av just känslorna kring detta, något som inte de kvinnor som är emot amning av äldre barn inte heller tycks kunna beskriva eller förklara...
  • Cyberdansken

Går vi på ren design, så är vi bara gjorda för att dia tills vi äter vanlig mat, precis som alla andra däggdjur. Om det var så bra att amma/dia länge skulle andre däggdjur också göra det.

• Dofilus

TS: "...och fortsätta vara den fysiskt närvarande föräldern, för barnets trygghets skull.".
    Och varför kan inte pappan vara närvarande? Jag har varit hemma från dag 1 och nu är dottern 9,5 månad.

• Goofyx

Pappor kan ju också amma, det är bara att låta barnet suga tillräckligt länge så kommer mjölken!

Att man får tänder och börjar äta mat är ju ingen motsättning till att inte fortsätta amma. Att kombinera amning och mjölk går ju utmärkt. Med det argumentet så skulle vi inte dricka flytande alls bara för att vi har tänder...

Och hur länge ammar apor förresten? Jo, 3-4 år har jag fått information om!

Och vad är det för fel med att vara mentalt medveten om att ammas? Det tycker jag skulle vara ett fantastiskt mysigt minne från barndomen

• squipp
    Goofyx skrev 2008-03-20 08:46:28 följande:
    ...Att man får tänder och börjar äta mat är ju ingen motsättning till att inte fortsätta amma. Att kombinera amning och mjölk går ju utmärkt. Med det argumentet så skulle vi inte dricka flytande alls bara för att vi har tänder.....
    Nä så menade jag inte.
    Bröstmjölk är väl fortfarande näringsrik??
    Jag mer eller mindre förutsatte att amning ersatte mat just av den anledningen precis som med bebisar.

Men visst, tycker du det är rätt att hala fram juvren vid middagsbordet när ungen ber om mer mjölk till pannkakan så får det stå för dig
  • Goofyx
    squipp skrev 2008-03-20 08:56:28 följande:
    Nä så menade jag inte.Bröstmjölk är väl fortfarande näringsrik??Jag mer eller mindre förutsatte att amning ersatte mat just av den anledningen precis som med bebisar.Men visst, tycker du det är rätt att hala fram juvren vid middagsbordet när ungen ber om mer mjölk till pannkakan så får det stå för dig
    Märks att du inte har någon erfarenhet av kvinnor som ammar länga och barn som blir ammade länge... Det är ju knappast så det går till!
    Och för att hala fram juver krävs ju en ko, så ser inte jag på min kvinna i alla fall
    Jag tycker att kvinnobröst och amning är vackert
  • Goofyx
    Goofyx skrev 2008-03-20 08:46:28 följande:
    Pappor kan ju också amma, det är bara att låta barnet suga tillräckligt länge så kommer mjölken!Att man får tänder och börjar äta mat är ju ingen motsättning till att inte fortsätta amma. Att kombinera amning och mjölk går ju utmärkt. Med det argumentet så skulle vi inte dricka flytande alls bara för att vi har tänder...Och hur länge ammar apor förresten? Jo, 3-4 år har jag fått information om!Och vad är det för fel med att vara mentalt medveten om att ammas? Det tycker jag skulle vara ett fantastiskt mysigt minne från barndomen
    Att kombinera amning och mat ska det vara!
  • squipp
    Svar på #137
    LOL, anar lite bröstfixerat ego här Goofyx

För att du tycker det är vackert innebär det ju inte att det ska vara en norm. "Nu går BM ut med nya rekommendationer, barn ska ammas i 5 år gärna mer. Det är så vackert."

E ju snudd på perverst anser jag.
  • Goofyx

Att amma länge är ju absolut ingen norm, det är ju väldigt ovanligt att amma 3-4 år. Varför då inte låta de få som gör det få göra det i fred?

Jag förstår inte hur man kan störa sig så mycket på det att man startar en diskussionstråd. Jag förstår att folk skulle höja på ögonbrynen om någon ammade sin 5-åring på stan men det lär knappast någon få se...

Att tycka att det är snudd på perverst tycker jag är väldigt konstigt?

Hur länge blev du själv ammad? Anar jag att du egentligen är avundsjuk Squipp?

Svar på tråden Pappor ang. amning