• Marko

Pappor ang. amning

Detta är ju ett fruktansvärt omtalat och omtyckt samtalsämne bland väldigt många människor INTE MINST här på familjeliv där det ibland kan gå rätt hett till märker jag.

Min fru har varit ganska så engagerad i någon av trådarna här och jag har ivrigt fått lyssna på hennes egna åsikter ang detta amningsfenomen!

Jag vänder mig nu till HERRARNA i familjen!!
    Vi är redan hyffsat "nedsatta" som rollpersoner i våra SMÅ barns liv. Vi gör inte så mycket mer än byter blöja, flaskmatar, leker etc med våra små.
    Medans mamman har en betydligt större roll, där hon dels från början fått stå för 9 månaders bärande och vaggande för att senare behöva amma och fortsätta vara den fysiskt närvarande föräldern, för barnets trygghets skull.

Men seriöst! Skulle ni pappor vilja se att era fruar/tjejer/käringar/flickvänner går o ammar eran 4-5-6 åriga dotter/son???

Följdfrågor och annat är givetvis välkommet.

• Svar på tråden Pappor ang. amning
  • Marko

tjena farsan!

Absolut...Min son är 6 månader nu...tycker att han är en stor buse redan nu.

vagabond77 skrev 2008-02-23 00:27:59 följande:
    Här är en till pappa. Tycker att sex månaders amning var alldeles lagom. Tycker t.o.m att ett år är stort för att amma. :) Jag bannar ingen som gör det, men tycker själv att det räcker bra med runt sex månader.
  • abovo

Hej igen!
    Kul att du gillade mitt svar.
    Kan inte låta bli att kika in Jag tycker det är jättekul med pappors åsikter!

Men det känns som att jag behöver försvara mig och marlene lite:

Jag hade gått in och skrivit här eftersom du i inlägg nr 16 faktiskt frågade om mammornas åsikter:

"Jag ställer mig frågande till de som ammar sina barn när de är från 3 år och uppåt...Jag säger inte att det är FEL!!!!!!!!
    Det gör jag inte. För mig känns det helt galet, men för är är det rätt så OK...Jag hade inte vart nöjd om någon kommenterade mitt sätt att uppfostra mina barn...
    Men jag undrar varför?? Varför ammar ni era 3-4-5-6 åringar??
    ---
    och "Mammor??? Har pappan något att säga till om i denna frågan?? Eller är det helt upp till mamman huruvuda hon ska sköta detta??"

Annars hade jag inte skrivit något alls av respekt till din inledande TS.
    Och jag tycker att marlene var snäll som ville ge mig råd angående min son som inte dricker mjölk, visst det var OT, och det skrev jag också. OT är ju en term man faktiskt får använda här på familjeliv.

Ha en skön helg och lycka till med fortsatt debatt, dte är roligt att läsa om allas åsikter tycker jag!

• Helene m Olivia o Sigrid
    Marko skrev 2008-02-22 23:35:04 följande:
    Nej det är sådana som du som gör att man tappar lusten till att fortsätta skriva här på familjeliv..Ta och stoppa brösten i bh:n och lugna ner dig lite granna....Kränkande?? Det du skrev nu var kränkande mot MIG som startade en tråd där DU som kvinna **EGENTLIGEN** inte har något att göra...Håll dig till andra forum eller skaffa dig en punch-bag och gå lös på....Jag behöver inte dela med mig av mina argument mot en kvinna när det riktar sig emot män.....Vill du MIG personligen något skriv i inboxen...Här ska vettiga människor med lugna toner och vänliga avsikter hålla sig!Tack o adjö
    Å hej och hå, här gick du verkligen igång!
    Jag är fullkomlingt lugn och sansad och vad gäller "vettig" så kanske du bör se över ditt eget hus innan du uttalar dig!

Hur kan det vara kränkade mot dig att svara i din tråd på de frågor du ställer???

Man får inte bestämma vem som ska svara i ens trådar!
    Vill man begränsa svaren till enbart pappor får man faktiskt ta och skriva i pappaforumet! (och inte ställa frågor riktade till kvinnor och bli helt hysterisk när kvinnorna svarar!)

Min man känner förövrigt att han inte alls har någon lust att svara i den här tråden nu men jag kan iaf säga att han står bakom mig till 100% och är och har alltid varit ett jättebra stöd i amningen! Han tycker att det är VIKTIGT att jag ammar våra barn! Och fullkomligt självklart att de får amma så länge de har behov av det!

Du har nu med dina påhopp lyckats få iaf en av de pappor du ville ha svar ifrån (dvs pappor till långtidsammade barn) att inte alls vilja skriva i tråden!
    Grattis!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080804 ♥
  • Lova03

Ja,i inlägg nummer 16 skrev han det eftersom det redan då hade kommit in så mkt mammor,ingen pappa

abovo skrev 2008-02-23 11:22:06 följande:
    Hej igen!Kul att du gillade mitt svar. Kan inte låta bli att kika in Jag tycker det är jättekul med pappors åsikter! Men det känns som att jag behöver försvara mig och marlene lite:Jag hade gått in och skrivit här eftersom du i inlägg nr 16 faktiskt frågade om mammornas åsikter:"Jag ställer mig frågande till de som ammar sina barn när de är från 3 år och uppåt...Jag säger inte att det är FEL!!!!!!!!Det gör jag inte. För mig känns det helt galet, men för är är det rätt så OK...Jag hade inte vart nöjd om någon kommenterade mitt sätt att uppfostra mina barn...Men jag undrar varför?? Varför ammar ni era 3-4-5-6 åringar??--- och "Mammor??? Har pappan något att säga till om i denna frågan?? Eller är det helt upp till mamman huruvuda hon ska sköta detta??"Annars hade jag inte skrivit något alls av respekt till din inledande TS.Och jag tycker att marlene var snäll som ville ge mig råd angående min son som inte dricker mjölk, visst det var OT, och det skrev jag också. OT är ju en term man faktiskt får använda här på familjeliv. Ha en skön helg och lycka till med fortsatt debatt, dte är roligt att läsa om allas åsikter tycker jag!
  • Helene m Olivia o Sigrid

Förresten... kan ju bara nämna att min man är rätt aktiv i amningshjälpen (jag är aktiv medlem och läser till hjälpmamma och han är väldigt engagerad) och han har sagt att han gärna skulle bli "hjälppappa" om det fanns något sånt!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080804 ♥
  • Lova03

Så han ska börja amma små barn=)
    Vad skoj för han!
    Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-02-23 14:12:20 följande:

Förresten... kan ju bara nämna att min man är rätt aktiv i amningshjälpen (jag är aktiv medlem och läser till hjälpmamma och han är väldigt engagerad) och han har sagt att han gärna skulle bli "hjälppappa" om det fanns något sånt!
  • Marlene

Vad tror du en hjälpmamma gör? (hjälppappa skulle då i sånt fall vara samma sak som en hjälpmamma) Tror du att vi springer omkring och ammar små barn till höger och vänster

Lova03 skrev 2008-02-23 15:06:23 följande:
    Så han ska börja amma små barn=)Vad skoj för han!Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-02-23 14:12:20 följande:
  • soulmat

Amning är viktigt, speciellt i början tror jag, (råmjölk som ger bra med näring), men när barnet kan börja äta riktig mat så tycker jag faktiskt man kan slut med amning eftersom man får mat och näring från den fasta födan. Det är iaf vad jag tycker. Ska kanske påpeka att jag ännu inte är pappa utan går i väntans tider. Skulle min sambo gå omkring och amma vårat barn tills h*n är 4-5 år så skulle jag nog undra vad hon pysslar med.

• Marko

"Skulle min sambo gå omkring och amma vårat barn tills h*n är 4-5 år så skulle jag nog undra vad hon pysslar med.
    "

Som så många andra vettiga föräldrar =)

soulmat skrev 2008-02-23 19:22:06 följande:
    Amning är viktigt, speciellt i början tror jag, (råmjölk som ger bra med näring), men när barnet kan börja äta riktig mat så tycker jag faktiskt man kan slut med amning eftersom man får mat och näring från den fasta födan. Det är iaf vad jag tycker. Ska kanske påpeka att jag ännu inte är pappa utan går i väntans tider. Skulle min sambo gå omkring och amma vårat barn tills h*n är 4-5 år så skulle jag nog undra vad hon pysslar med.
  • vagabond77

Jag tycker readan att en ettåring ser väldigt stor ut för att ammas som sagt. Runt sex månader äter de förmodligen annan mat med bättre näringsinnehåll för växande kroppar. Amma tills 4-5 år låter för mig helknasigt. :)

Svar på tråden Pappor ang. amning