DaCiss skrev 2008-02-22 18:56:38 följande:
Men då finns det säkert forskning som visar på att det inte finns ett samband med det där om diabetes heller. För du kan ju aldrig veta när ett barn skulle utvecklat diabetes om inte det ammats om det nu är så att det ammades. Så man väljer ju helt enkelt vad man tror på. Det jag har som talat emot sådan forskning och varför jag alls tänkte på just det var att min syster fick typ 1 diabetes som den yngsta i Finland vid det tillfället, 11 månader gammal. Och hon ammades. Så på varje enskilt barn är det ju svårt att se något direkt samband mellan hälsa och amning. Mitt första ammades 2 månader och är frisk som en nötkärna oftast, yngsta är sjuk nästan en gång i månaden och helammades till 8 månaders ålder. Så som sagt, man väljer vad man tror på. De som fortsätter amma under lång period tror jag helt enkelt inte bara tänkt på att sluta och barnet har heller inte visat att det vill det. Så det blir en slentrianmässig grej. Varför sluta om man inte ser orsak till det?
Jag vet inte om det blir slentrianmässigt. Många funderar nog rätt mycket på det här med amningen när barnet börjar närma sig ett år och efter. Jag minns när min son var runt 10 månader, då började jag nog stöta på funderingarna och andras undringar första gången. Jag minns att en mamma i min mammagrupp sa ungefär då att det var så skönt att vara och fika med mamma gruppen för då kunde man amma utan att känna sig konstigt eftersom vi alla ammade fortfarande.
Både på nätet och av andra blir man konstant påmind om att det faktiskt inte är det normala här i samhället. Både positiva och negativa reaktioner. Jag har fått både positiva reaktioner, där folk har tyckt att det är bra med långtisamning och negativa. När jag har pratat om min egen amning (IRL) öppet har jag faktiskt mest stött på positiva reaktioner (jag har ju varit med i lokaltidningen och lokalradio osv om amning och långtidsamning) Men jag har även fått frågor som -Men har du inte slutat med där svammlet än osv.
Men när man konstant blir påminnd att det faktiskt inte är det normala så funderar man nog både en och två gånger på vad man håller på med. Men som jag har skrivit så har jag hittils inte sett ett argument som är bra nog för att _jag_ skulle sluta amma innan det kändes som att det var nog för mig (under förutsättning att min son ville amma såklart).