• Marko

Pappor ang. amning

Detta är ju ett fruktansvärt omtalat och omtyckt samtalsämne bland väldigt många människor INTE MINST här på familjeliv där det ibland kan gå rätt hett till märker jag.

Min fru har varit ganska så engagerad i någon av trådarna här och jag har ivrigt fått lyssna på hennes egna åsikter ang detta amningsfenomen!

Jag vänder mig nu till HERRARNA i familjen!!
    Vi är redan hyffsat "nedsatta" som rollpersoner i våra SMÅ barns liv. Vi gör inte så mycket mer än byter blöja, flaskmatar, leker etc med våra små.
    Medans mamman har en betydligt större roll, där hon dels från början fått stå för 9 månaders bärande och vaggande för att senare behöva amma och fortsätta vara den fysiskt närvarande föräldern, för barnets trygghets skull.

Men seriöst! Skulle ni pappor vilja se att era fruar/tjejer/käringar/flickvänner går o ammar eran 4-5-6 åriga dotter/son???

Följdfrågor och annat är givetvis välkommet.

• Svar på tråden Pappor ang. amning
  • Marko

jahaaaaaaaaaaa

så vi pappor de klassiska stereotyperna ska hålla oss till en liiiiiten liiiiiiten del av det totala forumet....medans mammorna kan strosa runt som höns i en hönsgård helt obefriat?

Respektera det som TS skriver....Vad har du här att göra om du ska gagga om var min tråd hör hemma och inte?

Marlene skrev 2008-02-23 00:22:08 följande:
    Ett tips om man vill ha en tråd bara för pappor är ju att lägga den under pappagruppen rubriken
  • Marko

ja det kan man fråga sig!! tack!!!

Ställ samma fråga till Marlene lite ovan här...Hon är ammningsexpert..
    Se om DU får nåt svar

pajas01 skrev 2008-02-23 00:26:22 följande:
    min sambo frågade precs VARFÖR ska/vill man amma så länge?!? närhet finns ju fler sätt att få på och mat finns de ju faktiskt gott om och bra mat e de också..
  • MrM

Orkar inte läsa alla svar då det mest är kvinnor som svarar och jag följt deras diskussioner i några andra trådar tidigare.

Jag hade inte gett mitt samtycke till någon långtidsamning om det kommit på tapeten, nu är det dock snarare tvärtom här hemma så det är inget problem i den riktningen. Jag anser inte att det finns någon som helst anledning att fortsätta amningen efter att barnet gått över till vanlig föda. Trygghet och närhet kan vi båda ge barnet på andra sätt.

Idag är ersättning ett fullgott substitut om man inte bor i mörkaste Småland utan rinnande vatten. Detta ger oss pappor möjligheten att få precis samma kontakt med barnet som mamman har redan från början. Alla har naturligtvis rätt att göra vad de känner för i sin familj men jag ser ersättningen som en möjlighet för många män att kunna ta mer ansvar för sina barn redan tidigare.

Mvh

• vagabond77

Här är en till pappa. Tycker att sex månaders amning var alldeles lagom. Tycker t.o.m att ett år är stort för att amma. :) Jag bannar ingen som gör det, men tycker själv att det räcker bra med runt sex månader.

• Marlene

Jag har väl svarat på dom frågor som har varit riktade till kvinnor...

Vad är det jag ska svara på som jag inte har svarat på?
    Jag trodde i mitt enfald att detta var ett diskussionsforum, men man ska tydligen passa sig för motfrågor.

Marko skrev 2008-02-23 00:25:07 följande:
    Men du har ju absolut inte svarat på min fråga!Varför går du ens in och debatterar på en tråd som heter PAPPOR ang amning??Det står ju klart och tydligt i ingressen ur vilken klientel jag vill ha svar ifrån?Du behöver inte komma med massa motfrågor och kaxigheter här nu..Öppna en tråd om barn och yoghurt ist. och njut av livetKram
  • Marlene

Nej det tycker jag inte, självklart är _alla_ välkommna att diskutera. Men om ni ville ha tråden i fred kunde det ju vara en bra ide att lägga den där

Marko skrev 2008-02-23 00:26:32 följande:
    jahaaaaaaaaaaaså vi pappor de klassiska stereotyperna ska hålla oss till en liiiiiten liiiiiiten del av det totala forumet....medans mammorna kan strosa runt som höns i en hönsgård helt obefriat?Respektera det som TS skriver....Vad har du här att göra om du ska gagga om var min tråd hör hemma och inte?
  • Marko

Tjenare och tack för ditt svar.

jag håller med dig till punkt och pricka.
    Närhet är en relativ term. Det finns tonvis med saker man kan göra för att bygga upp bättre närhet till sitt barn.

Det där WHO snacket som går runt på detta forumet rättar sig vad jag förstår det som efter barnets behov?
    Varför finns då ens mjölkersättning om inte det skulle täcka barnets behov?
    Vilket behov har en 4 åring av att amma?

Njaee.....

Men TACk kära du för ditt svar

MrM skrev 2008-02-23 00:27:49 följande:
    Orkar inte läsa alla svar då det mest är kvinnor som svarar och jag följt deras diskussioner i några andra trådar tidigare.Jag hade inte gett mitt samtycke till någon långtidsamning om det kommit på tapeten, nu är det dock snarare tvärtom här hemma så det är inget problem i den riktningen. Jag anser inte att det finns någon som helst anledning att fortsätta amningen efter att barnet gått över till vanlig föda. Trygghet och närhet kan vi båda ge barnet på andra sätt.Idag är ersättning ett fullgott substitut om man inte bor i mörkaste Småland utan rinnande vatten. Detta ger oss pappor möjligheten att få precis samma kontakt med barnet som mamman har redan från början. Alla har naturligtvis rätt att göra vad de känner för i sin familj men jag ser ersättningen som en möjlighet för många män att kunna ta mer ansvar för sina barn redan tidigare.Mvh
  • Marko

Jag ska säga såhär..

Såhääääääääääääär var det.

Jag gick in på pappaforumet..Såg att där var motor, bilar, bärs World of warcraft och en massa annat strunt som skapar stämpeln STEREOTYP hos oss pappor..
    Tyckte inte att min fråga skulle få lika bra respons där..Då det är begränsat med kategorier som ens går hem i det forumet.
    Jag hade dock förväntat mig att stöta på en och en annan pappa i övriga forum och placerade därför MIN tråd under rubriken FÖRÄLDRAR och AMNING.........
    Eftersom AMINING är det min tråd handlar om...var det ju också lämpligt att ha AMNING som rubrik.....AMNING fanns inte som rubrik på pappaforumet....

Så var det med den saken konstapeln

Marlene skrev 2008-02-23 00:29:44 följande:
    Nej det tycker jag inte, självklart är _alla_ välkommna att diskutera. Men om ni ville ha tråden i fred kunde det ju vara en bra ide att lägga den där
  • Marlene

Nä, jag har sett att den rubriken inte finns. Men det finns en övrigt.

Jag tror att din tråd hade fått vara mer ifred från mammor där och fler svar från pappor. Det är nog inte så jätte många pappor som är in och kollar bland amningstrådarna.

Marko skrev 2008-02-23 00:32:25 följande:
    Jag ska säga såhär..Såhääääääääääääär var det.Jag gick in på pappaforumet..Såg att där var motor, bilar, bärs World of warcraft och en massa annat strunt som skapar stämpeln STEREOTYP hos oss pappor..Tyckte inte att min fråga skulle få lika bra respons där..Då det är begränsat med kategorier som ens går hem i det forumet.Jag hade dock förväntat mig att stöta på en och en annan pappa i övriga forum och placerade därför MIN tråd under rubriken FÖRÄLDRAR och AMNING.........Eftersom AMINING är det min tråd handlar om...var det ju också lämpligt att ha AMNING som rubrik.....AMNING fanns inte som rubrik på pappaforumet....Så var det med den saken konstapeln
  • pajas01

kliar de så i fingrarna så att du måste skriva när de är en tråd i amningsforumet? kan man itne låta en tråd förbli så att pappor eller tjejer som svarar för sina sambosa som inte har fl vara..

stör mig så troligt på människor som måste skriva bara för att man kan..

Marlene skrev 2008-02-23 00:34:47 följande:
    Nä, jag har sett att den rubriken inte finns. Men det finns en övrigt. Jag tror att din tråd hade fått vara mer ifred från mammor där och fler svar från pappor. Det är nog inte så jätte många pappor som är in och kollar bland amningstrådarna.
Svar på tråden Pappor ang. amning