Pappor ang. amning
Tvillingfarsa:
jag håller faktiskt med dig där. För mig är också amning i vår väld vi lever i överreklamerad. Innan jag var gravid, innan jag var insatt alls i barnvärlden så tyckte jag inte att amning var en big deal. Jag hade tänkt att pappa också skulle få mata barnet och tänkte pumpa ut eller låta honom mata med ersättning någongång. Så vi båda kunde uppleva mysiga matstunder med våra framtida gemensamma barn. Men då jag blev gravid blev jag intutad hur viktig den är, mycket från familjeliv faktiskt. Plötsligt insåg jag att pappan inte skulle komma få att mata med flaska för jag skulle ju inte strula med den kommande amningen osv. Hade ganska jobbigt första månaderna då min son väl föddes. Han var sugomogen som det heter. Han hade inte en aning om vad han skulle göra för att få ut mat ur mitt bröst.
Men men, då barn nr 2 kom ganska tätt intill var jag ännu sårad över amningen som inte fungerat med första och efter amningstryck etc. Jag var väldigt glad att det fungerade och det fungerade lite väl bra. Sonen ville inte ha nått annat än bröstet och ville ha det bara som tröst och trygghet, han vägrade napp eller att sova lugnt och fint själv under kvällarna. Det var mitt bröst som gällde. Där fick jag helamma i 8 månader och det var från min sida sett inte frivilligt.
Nu, 3 år efter andra barnets födelse känner jag mig mer mogen som förälder och känner att jag har fokus på grejer som för mig känns mer viktiga. Vi har så bra näring i det här landet för våra barn så om de ammar eller inte är inte en katastrof, inget som dödar våra barn och inget som man kan peka finger på i vuxen ålder heller. Man kan inte se att barnen får skador av annan näring än bröstmjölk. Det syns inte på vuxna mänskor om de ammat eller fått ersättning under sitt första levnadsår.
Så ja, nu idag tycker jag att det är överreklamerat. Det är praktiskt och optimalt näringsmässigt sätt om man kan amma under första levnadsåret men efter det ser jag inte att det fyller någon mer funktion. Jag och min man ser på saken på samma sätt så jag skulle inte amma fortsättningsvis i år och dagar. Om barnet skulle vilja så skulle jag avvänja det tror jag nog. För jag känner själv att det finns liksom ingen annan funktion i amningen än näring. Visst, trygghet och värme får ju barnen också förstås men då de inte mer behöver näringen så är det lika tryggt och lika varmt att bara ligga nära i en en kram. Och det är dessutom något som också pappa kan ge. Jag vill inte utveckla ett speciellt band bara mellan mamma och barn i flera år. Det känns inte schysst mot pappan och inte heller mot barnet tycker jag. Samtidigt känner jag att det blir lite incestuöst över det hela. Jag har till och med svårt med tanken på dagen då man skall visa sina söner hur de skall dra ner förhuden och tvätta sig där. Det är något som blir för intimt då barnen börjar bli äldre och förstår lite mer om vad våra olika kroppsdelar är för något.
Så, det här är hur jag funkar och min man. Vi ser amning som näring. Och jag själv anser det tröttsamt att ha ett speciellt barn mellan ett barn och mig. Det andra barnet som ammade i 8 månader och använde mig som snutte är fortfarande efter 3 år mammas pojke. Pappa har inte dugit om jag varit i närheten och sådant vill jag inte nära fram eller riskera mana fram på något sätt. Pappa har ju heller inte tyckt alltid att det känns bra på något sätt då barnet inte vill till honom och mysa. Han har ju känt sig utanför. Så vi vill gärna se att vi båda är lika viktiga för våra barn, ger dem lika mycket närhet och trygghet och att vi båda duger precis lika bra för våra barn. Dels för barnens skull och för vår egna del.
Sen är ju inte alla familjer som vår och ser inte på saken på samma sätt. Men älskar man varann och har fallit för varann och skaffat barn tillsammans brukar man vara ganska så långt på samma sidan av pappret. Så i de familjer där man väljer att amma på det här viset och det funkar för alla så är det väl bara att köra på och inte bry sig om vad resten säger? Precis på det sätt man måste göra om man inte kan amma och ger ersättning. För lyssnar man för mycket på vad andra säger, det är då man får skuldkänslor och känner sig dålig på något sätt.