• Marko

Pappor ang. amning

Detta är ju ett fruktansvärt omtalat och omtyckt samtalsämne bland väldigt många människor INTE MINST här på familjeliv där det ibland kan gå rätt hett till märker jag.

Min fru har varit ganska så engagerad i någon av trådarna här och jag har ivrigt fått lyssna på hennes egna åsikter ang detta amningsfenomen!

Jag vänder mig nu till HERRARNA i familjen!!
    Vi är redan hyffsat "nedsatta" som rollpersoner i våra SMÅ barns liv. Vi gör inte så mycket mer än byter blöja, flaskmatar, leker etc med våra små.
    Medans mamman har en betydligt större roll, där hon dels från början fått stå för 9 månaders bärande och vaggande för att senare behöva amma och fortsätta vara den fysiskt närvarande föräldern, för barnets trygghets skull.

Men seriöst! Skulle ni pappor vilja se att era fruar/tjejer/käringar/flickvänner går o ammar eran 4-5-6 åriga dotter/son???

Följdfrågor och annat är givetvis välkommet.

• Svar på tråden Pappor ang. amning
  • Hannah76

Förlåt men jag måste bara flika in en sak, kan göra det i min mans ställe *S* För detta är något vi pratat om mycke. Vi har varit lika delaktiga i våra barn liv från början. Man ammar ju inte hela tiden, och det är ju det enda en pappa inte kan göra. Och nej, min man skulle inte vilja att jag ammade i 6 år (inte jag heller). Vi har som tur är samma "gränser".

• Marko

du e så välkommen så ;)

Nej jag och min fru är också av samma åsikt. Herregud det hade jag aldrig velat se! Min son bli ammad som sexåring alltså. Ligger så mycket mer bakom.
    Varför tror man egentligen som kvinna att det är för barnets bästa att fortsätta med amining i de åldrarna? Närhet? Trygghet? Finns ju så många andra sätt att uppnå det.

Hannah76 skrev 2008-02-20 17:04:21 följande:
    Förlåt men jag måste bara flika in en sak, kan göra det i min mans ställe *S* För detta är något vi pratat om mycke. Vi har varit lika delaktiga i våra barn liv från början. Man ammar ju inte hela tiden, och det är ju det enda en pappa inte kan göra. Och nej, min man skulle inte vilja att jag ammade i 6 år (inte jag heller). Vi har som tur är samma "gränser".
  • Hannah76
    Marko skrev 2008-02-20 17:15:32 följande:
    du e så välkommen så ;)Nej jag och min fru är också av samma åsikt. Herregud det hade jag aldrig velat se! Min son bli ammad som sexåring alltså. Ligger så mycket mer bakom. Varför tror man egentligen som kvinna att det är för barnets bästa att fortsätta med amining i de åldrarna? Närhet? Trygghet? Finns ju så många andra sätt att uppnå det.
    Haha. Tack.
    Jo det tycker jag också. Det är ju iof upp till var och en att bestämma (jag tycker det är något som båda ska vara överrens om). Jag har en 7-åring och det känns helt absurt att jag skulle ha ammat henne nyss. Hon har ju ett "eget" liv med kompisar, killar osv. Skulle kännas skumt att amma någon som nyss stått och sjungt till värsta rocklåten på engelska, berätta om vem den är kär i eller liknande saker.. Fast jag kan ju bara tala utifrån mig själv.. Har aldrig förstått argumenten för att amma väldigt länge.
    Skönt att ni är överrens, det måste vara otroligt jobbigt annars.
  • Marko

Exakt...

Har en 5 åring hemma också som står o sjunger på engelska o lever sitt liv....om jag vore kvinna skulle jag känna mig MYYYYCKET konstig om min 5 åriga dotter skulle ligga vid mitt bröst. Det finns något sexuellt i det hela vare sig man vill det eller inte.
    Många människor säger att det är sjukt att se det som något sexuellt och det ÄR det när det gäller spädbarn och barn upp till 12-15 månader. DÄR går GRÄNSEN tycker jag. Sen räcker det! haha....nej men skämt åt sido.
    Barn börjar utforska och undra vad saker och ting är för något.
    jag vet många pojkar i femårs åldern som är fullt medvetna om vad "tuttar" är.
    Illa att behöva amma dem!!!! Nej usch

Hannah76 skrev 2008-02-20 17:28:09 följande:
    Haha. Tack.Jo det tycker jag också. Det är ju iof upp till var och en att bestämma (jag tycker det är något som båda ska vara överrens om). Jag har en 7-åring och det känns helt absurt att jag skulle ha ammat henne nyss. Hon har ju ett "eget" liv med kompisar, killar osv. Skulle kännas skumt att amma någon som nyss stått och sjungt till värsta rocklåten på engelska, berätta om vem den är kär i eller liknande saker.. Fast jag kan ju bara tala utifrån mig själv.. Har aldrig förstått argumenten för att amma väldigt länge.Skönt att ni är överrens, det måste vara otroligt jobbigt annars.
  • Hannah76

Kansek beror det på hur man ser på bröst? För mig är de sexuella, förutom just när man ammar. Men om man ser de som vilka kroppsdelar som helst, typ som fötterna så kanske det kan spela in? Eller hur man ser på barnet som egen individ med egna viljor?

• Marlene

Min sambo är inte reggad på FL, men han hade inget emot att jag ammade i 3½ år.

Tänker du på din mammas bröst sexuellt eftersom du antar att små barn ska göra det? Amning är aldrig sexuellt, då är det inte amning längre.

Eftersom du pinkar med snoppen kan du ju inte ha sex med den för vi kan ju uppenbarligen inte ha 2 funktioner på olika kroppsdelar. Personligen så tycker jag att det är äckligare att man pinkar med snoppen och snippan och sen har sex än att jag har ammat med mina bröst och sen har sex.

• SaramedM

Jag bad min man svara och så här blev det:

Det är tecken på dålig fantasi att inte kunna ta del av sitt barns liv och sen skylla på amningen.

Jag står 100% bakom min fru och har aldrig mer än precis i början varit "nedsatt"
    Varför har TS valt den rollen?

Nu är vår dotter 4 år och jag gör allt det min fru gör, bortsett från amningen.
    vi är likvärdiga föräldrar utan att för den saken skull vara lika.

Jag ser inte problemet alls.

• SaramedM

Om du har den synen på amning så är det nog en jäkla tur att din fru inte fortsatt att amma.

vriden och sjuk syn om man tror att det har med sex att göra

Marko skrev 2008-02-20 17:33:04 följande:
    Exakt...Har en 5 åring hemma också som står o sjunger på engelska o lever sitt liv....om jag vore kvinna skulle jag känna mig MYYYYCKET konstig om min 5 åriga dotter skulle ligga vid mitt bröst. Det finns något sexuellt i det hela vare sig man vill det eller inte. Många människor säger att det är sjukt att se det som något sexuellt och det ÄR det när det gäller spädbarn och barn upp till 12-15 månader. DÄR går GRÄNSEN tycker jag. Sen räcker det! haha....nej men skämt åt sido. Barn börjar utforska och undra vad saker och ting är för något. jag vet många pojkar i femårs åldern som är fullt medvetna om vad "tuttar" är. Illa att behöva amma dem!!!! Nej usch
  • SaramedM
    Hannah76 skrev 2008-02-20 17:40:37 följande:
    Kansek beror det på hur man ser på bröst? För mig är de sexuella, förutom just när man ammar. Men om man ser de som vilka kroppsdelar som helst, typ som fötterna så kanske det kan spela in? Eller hur man ser på barnet som egen individ med egna viljor?
    Mina bröst är sexuella förutom när jag ammar, så vad är problemet?
    Jag ammar ju inte när jag har sex!
  • Fru Dina

Jag är inte pappa o jag ammar inte en 6-åring (utan en 14 månaders), men jag skulle vilja flika in en sak. Om man slutade amma sitt barn för flera år sedan så känns det nog helt absurt att börja amma sin 5,6 eller 7-åring. De som ammar sina barn i den här åldern har ju dock aldrig slutat. Dag läggs till dag o jag antar att de inte vaknar upp en dag och tycker att det känns konstigt. Jag tror det är en känsla som växer fram antagligen hos mor o barn.
    Sedan som TS skrev att det måste vara något sexuellt - det är ju din känsla, inte ammande mammors (som Marlene skrev, då är det inte amning)...

Svar på tråden Pappor ang. amning