Inlägg från: Marlene |Visa alla inlägg
  • Marlene

Pappor ang. amning

Min sambo är inte reggad på FL, men han hade inget emot att jag ammade i 3½ år.

Tänker du på din mammas bröst sexuellt eftersom du antar att små barn ska göra det? Amning är aldrig sexuellt, då är det inte amning längre.

Eftersom du pinkar med snoppen kan du ju inte ha sex med den för vi kan ju uppenbarligen inte ha 2 funktioner på olika kroppsdelar. Personligen så tycker jag att det är äckligare att man pinkar med snoppen och snippan och sen har sex än att jag har ammat med mina bröst och sen har sex.

• Marlene

Jag kan ju ganska lätt regga mig i min sambos namn och skriva vad jag vill ändå.

Marko skrev 2008-02-21 14:37:07 följande:
    Min fråga ställer sig till pappor och vad de tycker om att deras fruar ska amma sina 4-5-6 åringar!Pappor som är REGGADE på FL och DERAS åsikter är det som är intressant. Ni kan ju komma på precis vad som helst!! Har sett att det finns både en och en annan märklig människa här inne.
  • Marlene

Hmm ja det har han. Kommer han med vettiga argument så självklart lyssnar jag på honom. Här hemma frågade han en gång när sonen var runt 1½ hur länge jag hade tänkt amma. -Så länge det känns bra svarade jag och frågade samtidigt om han hade en orsak till varför jag skulle sluta. Det hade han inte annars hade han nog sagt till

Marko skrev 2008-02-21 15:14:18 följande:
    Mammor??? Har pappan något att säga till om i denna frågan?? Eller är det helt upp till mamman huruvuda hon ska sköta detta??
  • Marlene

jag vet faktiskt inte, jag hade helt klart diskuterat saken med honom och om jag köpte hans argument så. Men än så länge har jag inte hört nått argument som jag har tyckt varit vettigt.

Men vi har hyfsat lika syn på barn och fostran så jag hade ärdligt blivit förvånad om han hade tyckt att jag skulle sluta amma tidigt

Lova03 skrev 2008-02-21 20:36:28 följande:
    Och du hade slutat om han villde det?Om han tyckte att det var konstigt det du gjorde?Eller hade du fortsatt göra det trots allt?
  • Marlene

Jag har väl inte skrivit att jag gör det för barnets skull. Jag skulle inte ha ammat länge bara för min sons skull. Om jag hade tyckt att amningen var jobbig eller det inte hade känts rätt hade jag inte ammat så länge.

Jag hade övervägt att sluta om han hade ett bra argument, ja.

Vi har båda del i våran sons fostran, ibland är nånting viktigt för mig och ibland för min sambo. Bara för att jag kanske inte skulle sluta amma behöver ju inte betyda att han inte har med sonens fostran att göra.

Lova03 skrev 2008-02-21 23:08:32 följande:
    Så om han hade ett bra argument till varför så hade du slutat?Då hade du ju gått emot det du säger om att du gör det för barnets skull?Och hade du inte slutat så hade nog din man ansett att han har väldigt lite med uppfostran av era barn att göra?
  • Marlene

Som jag skrev så skulle jag överväga det om M kom med ett vettigt argument. Än har jag inte hört ett argument som skulle få mig att sluta amma Och jag har ju hört och läst en hel del. Jag har svårt att tro att M skulle kunna komma på nått som jag inte redan har hört heller
    Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-02-21 23:58:24 följande:

Där kan jag faktiskt INTE hålla med dig (men det är väl typ första gången!)Jag skulle bli väldigt ledsen om M hade tyckt att jag skulle sluta amma! Jag kan inte komma på en enda anledning till varför jag skulle sluta för HANS skull.Visst har vi ju båda lika mycket att säga till om när det gäller barnens fostran men... jag tycker nog inte riktigt amningen hör dit. Det är som att jag skulle komma på nån anledning till att han skulle sluta... tja, dansa med barnen eller kramas eller nåt liknande.Eftersom ingen skadas av det så finns det ingen anledning för den andra att bestämma över det!Skulle han däremot mata dem med godis varje dag så skulle jag sätta in mitt veto direkt!
  • Marlene

Om han äter ost, yogurt och annat med kalk i så är det nog ingen fara. Broccoli och spenat ska vara bra att äta också

abovo skrev 2008-02-22 18:12:57 följande:
    En sak till, jag får inte min störtenvise son att dricka vare sig mjölk eller välling och detta oroar mig enormt! Hade jag fortsatt amma hade det ju inte varit något problem för då hade han fått i sig kalk, men nu är det inte så. Hoppas han snart tar sitt förnuft tillfånga.Så visst finns det många skäl
  • Marlene
    DaCiss skrev 2008-02-22 18:56:38 följande:
    Men då finns det säkert forskning som visar på att det inte finns ett samband med det där om diabetes heller. För du kan ju aldrig veta när ett barn skulle utvecklat diabetes om inte det ammats om det nu är så att det ammades. Så man väljer ju helt enkelt vad man tror på. Det jag har som talat emot sådan forskning och varför jag alls tänkte på just det var att min syster fick typ 1 diabetes som den yngsta i Finland vid det tillfället, 11 månader gammal. Och hon ammades. Så på varje enskilt barn är det ju svårt att se något direkt samband mellan hälsa och amning. Mitt första ammades 2 månader och är frisk som en nötkärna oftast, yngsta är sjuk nästan en gång i månaden och helammades till 8 månaders ålder. Så som sagt, man väljer vad man tror på. De som fortsätter amma under lång period tror jag helt enkelt inte bara tänkt på att sluta och barnet har heller inte visat att det vill det. Så det blir en slentrianmässig grej. Varför sluta om man inte ser orsak till det?
    Jag vet inte om det blir slentrianmässigt. Många funderar nog rätt mycket på det här med amningen när barnet börjar närma sig ett år och efter. Jag minns när min son var runt 10 månader, då började jag nog stöta på funderingarna och andras undringar första gången. Jag minns att en mamma i min mammagrupp sa ungefär då att det var så skönt att vara och fika med mamma gruppen för då kunde man amma utan att känna sig konstigt eftersom vi alla ammade fortfarande.

Både på nätet och av andra blir man konstant påmind om att det faktiskt inte är det normala här i samhället. Både positiva och negativa reaktioner. Jag har fått både positiva reaktioner, där folk har tyckt att det är bra med långtisamning och negativa. När jag har pratat om min egen amning (IRL) öppet har jag faktiskt mest stött på positiva reaktioner (jag har ju varit med i lokaltidningen och lokalradio osv om amning och långtidsamning) Men jag har även fått frågor som -Men har du inte slutat med där svammlet än osv.

Men när man konstant blir påminnd att det faktiskt inte är det normala så funderar man nog både en och två gånger på vad man håller på med. Men som jag har skrivit så har jag hittils inte sett ett argument som är bra nog för att _jag_ skulle sluta amma innan det kändes som att det var nog för mig (under förutsättning att min son ville amma såklart).
  • Marlene

Jag har trivs med att amma, sonen har velat amma och jag har inte kommit på nån bra anledning att sluta. Det är väl dom främsta orsakerna. Dom första 2-2½ åren så var det väldigt bekvämt att alltid ha ett mellanmål med sig och väldigt skönt när sonen var sjuk, han fick åtminstone i sig det. Jag hade inte fortsatt att amma om jag hade tyckt att det var jobbigt så jag är absolut ingen självuppoffrande duktig människa, när jag har tyckt att det har varit jobbigt så har jag dragit ner på amningen till en nivå som jag har känt har varit ok.

DaCiss skrev 2008-02-22 20:01:01 följande:
    Men om jag då får fråga, om det är så att du har funderat på det där med amning. Vilka har dina orsaker varit att forstätta då?Inte för att jag vill pika nått eller så för var och en gör vad de anser är rätt och funkar i deras familj.
  • Marlene

Så du tycker inte att nån annan har svarat med normal ton då?

Marko skrev 2008-02-22 23:29:30 följande:
    ok...Roligt att någon svarar med NORMAl ton **överlycklig**Jag respekterar att du tycker så. Passar det DIG och DITT barn så är det mer än gott....Men alla ska få ha sina åsikter utan att panik bryter ut!Bra svar dessutom! Tack
  • Marlene

Ett tips om man vill ha en tråd bara för pappor är ju att lägga den under pappagruppen rubriken

• Marlene

Jag har väl svarat på dom frågor som har varit riktade till kvinnor...

Vad är det jag ska svara på som jag inte har svarat på?
    Jag trodde i mitt enfald att detta var ett diskussionsforum, men man ska tydligen passa sig för motfrågor.

Marko skrev 2008-02-23 00:25:07 följande:
    Men du har ju absolut inte svarat på min fråga!Varför går du ens in och debatterar på en tråd som heter PAPPOR ang amning??Det står ju klart och tydligt i ingressen ur vilken klientel jag vill ha svar ifrån?Du behöver inte komma med massa motfrågor och kaxigheter här nu..Öppna en tråd om barn och yoghurt ist. och njut av livetKram
  • Marlene

Nej det tycker jag inte, självklart är _alla_ välkommna att diskutera. Men om ni ville ha tråden i fred kunde det ju vara en bra ide att lägga den där

Marko skrev 2008-02-23 00:26:32 följande:
    jahaaaaaaaaaaaså vi pappor de klassiska stereotyperna ska hålla oss till en liiiiiten liiiiiiten del av det totala forumet....medans mammorna kan strosa runt som höns i en hönsgård helt obefriat?Respektera det som TS skriver....Vad har du här att göra om du ska gagga om var min tråd hör hemma och inte?
  • Marlene

Nä, jag har sett att den rubriken inte finns. Men det finns en övrigt.

Jag tror att din tråd hade fått vara mer ifred från mammor där och fler svar från pappor. Det är nog inte så jätte många pappor som är in och kollar bland amningstrådarna.

Marko skrev 2008-02-23 00:32:25 följande:
    Jag ska säga såhär..Såhääääääääääääär var det.Jag gick in på pappaforumet..Såg att där var motor, bilar, bärs World of warcraft och en massa annat strunt som skapar stämpeln STEREOTYP hos oss pappor..Tyckte inte att min fråga skulle få lika bra respons där..Då det är begränsat med kategorier som ens går hem i det forumet.Jag hade dock förväntat mig att stöta på en och en annan pappa i övriga forum och placerade därför MIN tråd under rubriken FÖRÄLDRAR och AMNING.........Eftersom AMINING är det min tråd handlar om...var det ju också lämpligt att ha AMNING som rubrik.....AMNING fanns inte som rubrik på pappaforumet....Så var det med den saken konstapeln
  • Marlene

Vad tror du en hjälpmamma gör? (hjälppappa skulle då i sånt fall vara samma sak som en hjälpmamma) Tror du att vi springer omkring och ammar små barn till höger och vänster

Lova03 skrev 2008-02-23 15:06:23 följande:
    Så han ska börja amma små barn=)Vad skoj för han!Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-02-23 14:12:20 följande:
Svar på tråden Pappor ang. amning