marko: Visst kan jag svara dig. Det finns många orsaker till varför jag skulle ha velat amma längre.
Det finns forskning som visar att amning ger skydd mot tex barndiabetes. Amningen verkar försena utbrottet av sjukdomen.
Min son verkar även ha en viss typ av hudåkomma som inte visade sig förrän jag slutade amma, och jag hade gärna besparat honom klådan under barnaåren då dte ju är svårare att resonera med honom att man inte ska klia sig och sådär.
Dessutom är det så bra med amning av små barn, de är ju extra känsliga för uttorkning när de är sjuka - då kan man gå upp på helamning igen, små barn matvägrar ju ofta och vill inte dricka när de är sjuka och hamnar oftare än lite äldre barn på sjukhus för att få dropp. Men bli ammade vill de gärna när de är sjuka, och då får de ju både mat och vätska och ett barn på tre (fyra) år är litet och fortfarande väldigt känsligt för uttorkning.
Dte finns många fler orsaker, det här var bara några. Dte är mina egna personliga åsikter och ska bara uppfattas som sådant och det är ett direkt svar på inlägg 23.
Och än en gång, jag tycker inte alls att mannen är mindre betydelsefull för att jag ammade. Tvärtom!
Ha de bra