Inlägg från: Goofyx |Visa alla inlägg
  • Goofyx

Pappor ang. amning

Jag ser inget fel i att amma sitt barn till 3-4 år. Amma är det mest naturliga som finns och betydligt bättre än välling. Dessutom tycker jag att det ser mysigt ut.
    Naturfolken ammar ju sina barn mycket längre än vad vi i västvärlden gör och jag tror att vi ska lita mer på våra naturliga instinkter.
    Vi har alldeles för mycket välfärdssjukdomar och vi äter fel. Jag tycker att det är vansinnigt att gå med en 3-4 åring till Mc Donalds, då är det bättre att amma. Pommes frites och hamburgare är ingen bra mat för barn.

Visste ni förresten att även män kan amma, det är bara att stimulera bröstkörtlarna så börjar vi också producera mjölk.

Och du Marko, jag förväntar mig inget annat än ett spydigt svar från dig. Så varför startar du en tråd när du har din uppfattning så klar för dig och sågar alla som tycker annorlunda?

• Goofyx
    Marko skrev 2008-03-10 16:49:52 följande:
    nej du behöver inte få ett spydigt svar det är inte heller någon som insinuerat på att ta med sina 3-4 åringar till McDonalds...Men 3-4 åringar kan äta riktig mat och man matar inte en 3-4 åring för bröstmjölkens NÄRINGS skull...Aldrig i livet..Jag har en på 5 år här hemma som började äta "vanlig" hemlagad mat när hon var strax över ett...Och hon mår prima..Mysig? Tycker du det ser mysigt ut när en som kan GÅ och SPRINGA och LEKA och förhoppningsvis PRATA, sitta vid bröstet eller kanske tom STÅ vid bröstet och bli ammad? Nej jag tycker det ser befängt ut..Jag startar väl inte en tråd för att bekräfta min egen uppfattning. Jag startade tråden för att höra vad andra tycker och tänker. Tycker du därför att bara för att jag har en egen uppfattning, ska sitta o hålla truten? Jag sågar dessutom inte andra som tycker annorlunda. Jag kan motsäga mig dem men jag sågar dem inte.Vill du se på sågningar ska du ge dig in på de politiska trådarna här på forumet.Och en sak har jag lärt mig här på FL. Är man bekymrad över att få spydiga svar på sina inlägg så kan man ge sig med en gång.Att män kan amma? Ja med det yttrandet kan du inte förvänta dig annat än konstiga/otrevliga/vridna svar heller.Jag kallar inte det naturligt. Men amma på du. ¨Med vänliga hälsningar//Marko
    Varför inte vidga dina vyer lite?
    Det som är fel för någon kan vara helt rätt för någon annan...

Varför ondgöra sig över något så harmlöst och naturligt som att amma?
    Det finns faktiskt inget onaturligt eller felaktigt med att amma en 3-4 åring.
    De som tycker att detta är fel bör ta sig en allvarlig funderare över varför de tycker så och vad som styr den åsikten. Vi påverkas alla av normerna i det samhälle vi lever i och jag hyllar alla som vågar gå emot den normen. De kvinnor som väljer att amma länge ska stöttas och inte ifrågasättas! Amning=kärlek
  • Goofyx
    Marko skrev 2008-03-10 17:40:26 följande:
    Att det har med kärlek att göra är jag helt och hållet 100% med på. Men det känns inte helt korrekt att amma en som är 3-4 år gammal. Det är väl helt enkelt magkänslan samt en del annat som styr över det.De barnen kan faktiskt äta riktig mat...varför uppmuntra dem till något annat? Att det har med närhet att göra däremot går jag inte med på. Då har mamman väldig brist på fantasi och optioner på annan sorts närhet.Det kan låta bruskt av mig att säga som jag gör. Men den enda människan som har något att göra på mammans bröst när barnen är 3-4 år gamla är maken!!! Och mamman själv förstås.Vad hindrar barnen från att fortsätta ammas till 5-6 års ålder? Vid 4 års ålder är barnen på god väg att gå in i skolåldern.Nej jag vet inte...Jag tycker det är fel, och jag kan vidga mina vyer men inte ändra mina åsikter. Men tack ändå
    Du får tycka precis vad du vill och de flesta tycker ju som du och följer normerna i vårt samhälle. Jag vill inte vara så stelbent utan tycker att var och en får göra som de själva vill.
    Vill man amma i 6 år så är man ovanlig men det är upp till den som gör det valet.
    Att du skriver att den enda som har på kvinnans bröst att göra är hon själv och maken är ytterligare ett bevis för hur starka vårt samhälles normer är. De flesta lever ju i tvåsamhet men jag är inte så säker på att det är det enda rätta. Min tjej är bisexuell och älskar bröst, både sina egna och andra kvinnors. Hon får gärna träffa andra kvinnor som tar på hennes bröst om hon har behov av det.

Det jag vill säga är att vi behöver inte följa samhällets normer. Jag har inget behova av att tycka något om vad andra människor väljer att göra så länge det inte skadar någon annan. Men jag förstår att många kommer att döma mig eftersom jag tänker mer fritt.

Ifrågasätt era egna åsikter och samhällets normer istället för att döma andra!
  • Goofyx

Jag har aldrig sagt att någon dömer mig!

Det är ju du som dömer ammande mammor, skriver att det är egoistiskt av dem med mera...

En del barn vill fortsätta amma, andra barn slutar självmant. För de mammor och barn som vill fortsätta att amma länge så kan inte jag se något fel i det!

Roligt att du tror att jag har så höga tankar om mig själv
    Tror du på Jesus?

• Goofyx

Känner du dig hackad på?

Du har ju startat den här tråden... jag undrar varför?
    Dessutom är det ju bara du som kommenterat mina inlägg, ingen annan...

Du kanske ska fråga dig själv varför du är så engagerad i amning av äldre barn, vad är det som provocerar dig?
    Finns det inte viktigare saker att argumentera mot?

• Goofyx

Jag ser gärna inlägg från andra här men det är ju bara du Marko som svarar...

Antagligen så bryr sig inte andra killar om hur länge kvinnor ammar!

Eller varför är det inga andra killar som ger sig in i debatten?

Jag tycker att det är ok att barn ammas länge. Du tycker att det är fel.

Jag ser inte heller någon poäng med att ordkasta med dig och är absolut inte ute efter något slut på tråden, tvärtom! Men det är ju ingen annan som skriver något...

• Goofyx

Intresset från pappor verkar dock ändå inte komma i närheten av den hätska debatt som pågår i trådar om amning öppna för kvinnor.

Jag har läst hela tråden här och andra trådar om amning men inte hittat någon som kan förklara varför de reagerar så starkt mot amning av äldre barn.
    En del skriver att det inte finns behov hos barnet ur näringssynpunkt. Andra tycker bara att det är äckligt och blir provocerade...

Men varför? Vad är det hos er som reagerar som gör att ni tycker illa om detta.

Om ni besöker ett afrikanskt land och en kultur där kvinnor går med bara bröst och ammar en 5-åring så reagerar ingen lika starkt. Det är enligt mig helt enkelt så att samhällets normer styr!

Om man då sköter detta hemma och inte ammar sin 5-åring på stan. Varför argumentera mot kvinnor och barn som trivs med att amma länge?

Jag skulle gärna vilja att någon analyserade sina känslor kring amning lite djupare...

• Goofyx

Visst, det finns en massa praktiska argument mot amning i i-länder!

Däremot har det inte forskats jättemycket när det gäller amning. Jag tror absolut att bröstmjölken är bättre än alla andra fabriksframställda varianter. Människomjölk är säkert också bättre än komjölk. I många andra länder är det obegripligt hur vi kan ge våra barn komjölk.

Men, jag frågar igen eftersom ingen går in på detta...

Varför väcks det så starka känslor hos er som är emot amning av äldre barn. Har ni funderat på varför ni är emot det rent känslomässigt och varför ni reagerar på det?

Jag är intresserad av just känslorna kring detta, något som inte de kvinnor som är emot amning av äldre barn inte heller tycks kunna beskriva eller förklara...

• Goofyx

Pappor kan ju också amma, det är bara att låta barnet suga tillräckligt länge så kommer mjölken!

Att man får tänder och börjar äta mat är ju ingen motsättning till att inte fortsätta amma. Att kombinera amning och mjölk går ju utmärkt. Med det argumentet så skulle vi inte dricka flytande alls bara för att vi har tänder...

Och hur länge ammar apor förresten? Jo, 3-4 år har jag fått information om!

Och vad är det för fel med att vara mentalt medveten om att ammas? Det tycker jag skulle vara ett fantastiskt mysigt minne från barndomen

• Goofyx
    squipp skrev 2008-03-20 08:56:28 följande:
    Nä så menade jag inte.Bröstmjölk är väl fortfarande näringsrik??Jag mer eller mindre förutsatte att amning ersatte mat just av den anledningen precis som med bebisar.Men visst, tycker du det är rätt att hala fram juvren vid middagsbordet när ungen ber om mer mjölk till pannkakan så får det stå för dig
    Märks att du inte har någon erfarenhet av kvinnor som ammar länga och barn som blir ammade länge... Det är ju knappast så det går till!
    Och för att hala fram juver krävs ju en ko, så ser inte jag på min kvinna i alla fall
    Jag tycker att kvinnobröst och amning är vackert
  • Goofyx
    Goofyx skrev 2008-03-20 08:46:28 följande:
    Pappor kan ju också amma, det är bara att låta barnet suga tillräckligt länge så kommer mjölken!Att man får tänder och börjar äta mat är ju ingen motsättning till att inte fortsätta amma. Att kombinera amning och mjölk går ju utmärkt. Med det argumentet så skulle vi inte dricka flytande alls bara för att vi har tänder...Och hur länge ammar apor förresten? Jo, 3-4 år har jag fått information om!Och vad är det för fel med att vara mentalt medveten om att ammas? Det tycker jag skulle vara ett fantastiskt mysigt minne från barndomen
    Att kombinera amning och mat ska det vara!
  • Goofyx

Att amma länge är ju absolut ingen norm, det är ju väldigt ovanligt att amma 3-4 år. Varför då inte låta de få som gör det få göra det i fred?

Jag förstår inte hur man kan störa sig så mycket på det att man startar en diskussionstråd. Jag förstår att folk skulle höja på ögonbrynen om någon ammade sin 5-åring på stan men det lär knappast någon få se...

Att tycka att det är snudd på perverst tycker jag är väldigt konstigt?

Hur länge blev du själv ammad? Anar jag att du egentligen är avundsjuk Squipp?

• Goofyx

Du behöver inte försvara dig, jag skojar tillbaka bara eftersom jag tog din kommentar om att jag skulle vara bröstfixerad som ett skämt...

Jag tycker att själva företeelsen är vacker! Inte vackert i praktiken = titta på
    men det trodde jag du förstod!

Jag håller fullständigt med dig om att amning är praktiskt och förbannat bra... även när man är över 1 år!

• Goofyx

Det finns fler apor än schimpanser och många ammar längre...

En mamma undrar i min gästbok om vi pappor verkligen tror att vi har något att säga till om i den här frågan.

Om mamman och barnet vill amma länge, skulle ni då tvinga henne att sluta?
    och hur skulle det i så fall gå till?

Jag håller med henne, det är upp till mamman.... Vad tycker ni andra?

• Goofyx

Hur kan amning vara ett störande moment?

Och om hon vägrar sluta amma, vad gör ni då?

• Goofyx
    Cyberdansken skrev 2008-03-26 13:50:52 följande:
    För mig skulle det definitivt vara ett störande moment om min fru skulle amma vår 5-åring.Och hur ska jag kunna svara på den fråga, jag är inte i den situation.Men om din fru ville fortsätta med en aktivitet som endast var till för hennes nöje och som du inte tyckte om, skulle du då bara låta henne fortsätta?Om hon var otrogen t.ex? Eller om hon ville åka bort och festa med vännerna en helg varje månad på ett ställe du inte gillade och med folk du inte gillade.egentligen är det ingen skillnad, den ene part i förhållandet håller på med en aktivitet den andre inte tycker om, och vägrar att kompromissa.Ett sånt förhållande är nog inte så sunt, oavsett vilken aktivitet det rör sig om.
    Du jämför alltså på fullt allvar amning med otrohet och festande????

Frågan för mig är inte huruvida kvinnan fortsätter med något som mannen tycker är störande....
    Jag undrar VARFÖR du tycker att amning är störande????

Men det kunde du tydligen inte svara på om jag uppfattat dig rätt...
  • Goofyx
    Cyberdansken skrev 2008-03-27 19:48:59 följande:
    Ja, Mattias har rätt.Och nej, du upfattade mig inte rätt, utan det jag inte kunde svara på var hur jag skulle göra i en situation där hon vägrade sluta amma.Hur jag kan uppfatta amning störande? Hur enkelt som helst, det känns helt fel för mig om en kvinna ammar ett barn på 2 år eller däröver.Det gör det av den orsak att det inte fyller någon som helst funktion för barnet, utan skapar på sikt ett utanförskap för det barn. Om en kvinna ammar sitt barn så pass länge så gör hon det, oavsett vilka förklaring hon kommer med, endast för sin egen skull.Och det tycker jag är fel.Jämnförelsen mellan amning och otrohet gick enbart på att den ene part håller på med en, för den andre part, extremt störande eller fel grej och är helt ovillig att kompromissa.Ett förhållande, speciellt ett förhållande där man har barn ska vara byggd på gemensamma grunder.Om du och din respektive kommer överens om att amma tills barnet blir 16, så är det er sak.Fast det är i mina ögon skadligt för barnet att hålla på för länge, ger en osund bindning och ett skevt förhållande mellan mamman och barnet.
    Det intressanta är ju varför det känns fel...
    Är det samhällets normer som påverkar så starkt?

Du drar gränsen vid 2 år. Frågan är om du kan avgöra åldern på barnet, det finns ju både väldigt små 2,5 åringar och stora 2-åringar. Är barnet för tidigt fött så kan det ju vara väldigt litet länge.
    Att du tar som exempel att jag och min sambo skulle komma överens om att amma tills barnet är 16 år gör ju att det är svårt att ta ditt inlägg på allvar. Varför överdriva så extremt?

Låt istället säga att vi kommit överens om att amma tills barnet är 4 år. Det är alltså inte ditt barn utan någon annans. Du kanske inte ens ser det utan får höra att min sambo ammar vårt barn som snart är 4 år på natten.
    Hur reagerar du då?
    Kan du acceptera att det är vårt val eller fördömer du amning av äldre barn rent generellt?
    Måste det inte få vara upp till var och en?
Svar på tråden Pappor ang. amning