• teambe

Vittra-skolor?

Vi har själva strukit Vittra-alternativet eftersom vi hört så mycket negativt om de från lärarhåll men det kanske är dags att tänka om. Det negativa vi hört är att det är taskiga arbetsförhållanden för lärare, hög läraromsättning, toppstyrt och lågt i tak för oliktänkande, mycket icke-behöriga lärare. Berätta gärna om era erfareheter, både ni som har barn där och ni som arbetar där!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 16:41:06:
    members.fortunecity.com/valfrihet/nytt/vittra11.htm
    Liten länk till varför vi varit tveksamma till Vittra, men vi blir gärna övertygade om motsattsen!!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vittra-skolor?
  • homemade

Man har ju sin "egen" ansvarspedagog, men här kan en elev alltid vända sig till vem som helst av pedagogerna då alla känner eleven och har den i något ämne.
    Utöver det så har även vi skolmorfar på heltid som vistas med barnen som alltid finns med i uppehållsrummet.
    Sin egen pedagog har man i något ämne och under morgonsamlingen. Att det är olika klassrun tycker jag är bra då eleverna känner sig hemma i hela skolan.

I början var det riktigt tufft att se sina små nollor bredvid de låånga sexorna i skolan, men alla tar hand om alla och mina barn hälsade glatt på stora elever på stan när vi mötte dem och det bästa av allt...............de hälsade tillbaka!!!
    Det tror jag att vi har vittra att tacka för, att det är god "uppfostran" på skolan.
    Att man hälsar och är trevlig mot varann oavsett ålder, respekt för varje individ.

Har aldrig hört om mobbning här under de tre år mina barn gått på skolan, däremot samtal under samlingarna om några barn kivats eller någon kännt sig orättvist behandlad.
    Det tas upp samma dag direkt efter rasten tex om det är då de blivit osams eller liknande, att prata om saker man som elev kan tycka är jobbigt så att alla förstår hur det kan kännas om någon säger något dumt tex.

Detta låter väl nästan lite väl bra i mångas öron, men hittills har skolan varit helt fri från problem för vår del.
    Mycket kan säkert ha att göra med att vi bor i en kommun utan större samhällsproblem över lag, det har nog "smittat" av sig.

God Jul allihopa

teambe skrev 2007-12-21 21:28:02 följande:
    Aha, så man har inte hemklassrum inom på vittra? Det är något jag iofs känner är rätt bra att ha, även på gymnasiet (som på Rudebäcks). Och en egen klassförståndare. Hur vet man vem man ska kontakta vid problem? Har varje barn en ansvarspedagog som man ska kontakt, eller hur funkar det? Och på vilket sätt arbetar vittra-modellen mot mobbing och kränkningar? Är det olika på olika skolor, eller är det vissa modeller som genomsyrar hela verksamheten?
  • teambe

Homemade; om jag lägger ihop dina inlägg med en annans här i tråden drar jag skutsatsen att du bor ett snäpp söder om Gbg? Det verkar vara ett vettigt drag att flytta åt det hållet, oavsett om man väljer er skola eller inte. Fantastiskt att de kommit så långt med sitt arbete mot mobbing! Det går bara man vill, för mobbing är ju inte bara ett problem i socialt utsatta områden utan. Det kräver att man tar problematiken på allvar. Skolmorfar kanske kunde ordna skolskjuts från Järntorget ;) God jul tillbaka!

• bitte67

Får jag fråga TS hur gammal den där länken är? Vd:n Stig Johansson slutade för 1,5 år sedan, så det känns lite inaktuellt...

Ska tillägga att jag har jobbat som pedagog inom Vittras förskola i snart 4 år och trivs jättebra.

• Im Fabulous

Är man i det minsta behov av stöd går hela skolgången åt helvete, kan jag tala om. Utefter egna erfarenheter.

• hannabebe

Jag hörde på avvägar om att en vittraskola hade "månadens elev". Är det något som ni känner igen från andra Vittra-skolor? Jag tycker inte det låter tilltalande, men jag kanske missat tanken bakom det. Vi är nyfikna på Vittra för vi har rätt höga krav på skolan (inte på att eleverna ska lära sig en massa och få bra betyg, men att det ska vara väldigt lite mobbin och tryggt och att alla elever ska känna att det är tryggt att gå till skolan och attt lärarna tar deras individuella behov på allvar.

Im fabulous; gick du på vittra?

• jennie ellie

Ja jag är stolt innehavare av en periodens elev, två per termin trodde jag att det var?
    Barnen får själva rösta och lägga förslag på vilken elev de tycker är en bra vän, bra lyssnare, någon som inte stör andra, någon man känner att man kan anförtro sig till och liknande. Tror fröken fixar så att alla blir någon gång under skolgången för rättvisas skull. Diplom och en biobiljett är äran

• hannabebe

jennie ellie; får nog erkäna att det sticker lite i ögonen på mig. Det känns som att det finns rätt stor risk att det blir en popularitetstävling och att det egentligen inte är särskilt önskvärt att rösta fram vinnare även om det är berömvärda egenskaper. Jag skulle själv reagerat om man gjorde det på min arbetsplats.

• homemade

Jag tycker att det är positivt att premieras om man är en bra kamrat som lyssnar och ställer upp.
    Sedan så är det så att läraren styr så att alla blir det någon gång

• hannabebe
    homemade skrev 2008-01-08 21:26:16 följande:
    Jag tycker att det är positivt att premieras om man är en bra kamrat som lyssnar och ställer upp.Sedan så är det så att läraren styr så att alla blir det någon gång
    jo, fast inte genom att kamraterna röstar. Ränk dig själv på din arbetsplats om ni skulle rösta på vem som var den bästa lyssnaren! Omröstningar är nog faktiskt en sak som jag helst ser att skolan avståe helt ifrån.
  • bengke
    hannabebe skrev 2008-01-08 21:33:07 följande:
    jo, fast inte genom att kamraterna röstar. Ränk dig själv på din arbetsplats om ni skulle rösta på vem som var den bästa lyssnaren! Omröstningar är nog faktiskt en sak som jag helst ser att skolan avståe helt ifrån.
    Håller med, det känns som en osympatisk idé. Och väldigt amerikanskt. Är Vittra amerikanskt från början`?
  • Mcdreamy

Hej,

jag blev erbjuden anställning på en vittraskola, men efter lite fundering tackade jag nej. Detta eftersom jag inte tror på skolor som säger sig inte ha några elever med särskilda behov och därför inte är i behov av att ha specialpedagoger på skolan.. Dessutom förstod jag att det förväntades att man jobbade väldigt mycket. På den närmaste Vittraskolans förskola är personalomsättningen mkt hög. Hur det ser ut i skolan vet jag inte.

• bitte67

Men ursäkta, sen när säger Vittra att de inte har barn med särskilda behov?? Jag har jobbat inom Vittra och har aldrig någonsin hört det argumentet. Tvärtom är vi väldigt måna om ALLA barn och deras behov. Vi har flera barn på den skolan jag jobbar som har resurs och visst har vi specialpedagoger.

• Turvann

Hej jag både har barn på skolan och jobbar även självpå en vittra förskola.
    Innan min son började där hade jag bara hört negativa saker, allt från outbildad personal,till att det var en sekt. de flesta negativa responsen kom från lärare från den komunala skolan.
    jag hade redan skaffat mig en åsikt att skolan var en SKITSKOla, men tänkte att jag skulle ändå ge det en chans först innan jag dömde ut den. när jag och min sons pappa hade varit på besök ändrades hela min bild. Nu fanns det inte längre några allternativ han skulle absolut börja här.
    min son har alltid varit den tysta , snälla blygga ,oroliga barn som inte gjorde något väsen av sig.(ett typiskt barn som ofta försvinner i mängden tyvärr) här blev han sed ,de hjälpte honom att våga att få honom tro på sin egna förmåga.
    de jobbar lite olikt en vanlig skola då de jobbar mycket med både kunskaps utv, lära mig lära men inte minst peronlig utveckling. Att personalen är outbildad stämmer inte, att de jobbar under dåliga löner stämmer verkligen inte!
    här finns resurser, duktig personal som brinner för vad de gör.
    visst är det mer jobb än i en vanlig skola, men de får så otroligt mycket tillbaka av både nöjda barn och föräldrar.
    nu vill jag också bara påpeka att jag tror även kommunala skolor kan vara jättebra, men tyvärr skär de ner på allt och hur ska då lärarna hinna med och orka ta tag i problem.
    så innan ni bestämmer er för vart ert barn ska börja skolan så tycker jag åt minstånde ni ska göra ett besök innan ni bestämmer er.

• teambe

Beräta mer! Era inlägg både skrämmer och lockar oss. "månadens elev" låter förfärligt i mitt tycke, finns det på alla Vittra-skolor? Däremot är ju en skol där alla blir sedda och vågar lita på sin egen förmåga fantastiskt.

Att lärarna får jobba mer men får mer igen kan jag faktiskt iofs se en viss fara i. Visst, närman är ung och ny-exad så kanske man vill satsa mycket på sitt jobb, men själv tycker jag nog inte att lärare ska behöva uppleva yrket som ett kall, och därmed åsidosätta familj/fritid för det, utan alla jobb ska kunna skötas på arbetstid (säger jag som läkare, som strävar efter att alla vi inom kpren ska se våra jobb som vanliga kneg, och inte arbeta över gratis bara för att vara ädla).

Och ffa, någon som har vet något om Vittra-skolan vid Kronhusparken?

• Turvann

Hej igen! om de har månadens elev på alla skolor vet jag inte, men det kan nog vara så. Om Kronhusparkens Skola vet jag inget om.
    Något mer som jag tycker är bra är att det inte är ålders intregerat.
    På minior ex går barn från förskoleklass upp till trean ihop. Förskoleklassen är mest för sig själva efter morgonsamlingen efter som deras dag ser lite anorlunda ut då det är korta "lektioner" och mycke lek.
    I de andra åldrarna är de indelade lite efter sin "förmåga" man går i den gruppen som är mest lämplig för sin "kunskapsutveckling" i de olika ämnena.
    Alla jobbar idividuellt och i samma grupp i ex matte kan flera barn ha olika matte böcker, de blir då inte heller någon att gemföra sig med och att känna sig mindre bra eller efter.
    Något som jag upplevde under mitt första besök var att ute på rasten stod ca 5 tjejer i ålden CA 11 år och hoppade långhopprep då en tjej ca 8 år ställde sig och tittade på. direkt frågade de äldre tjejerna om hon ville vara med.det gjorde mig glad i hjärtat.
    sedan jag själv började jobba där ser man vad bra det kan bli med att ha så många olika åldrar i en och samma skola, som hos oss från3 år upp till elever i åk 9. har visar de varandra respekt och de äldre eleverna kommer gärna och "hälsar på de yngre och är ute och leker med dem på rasterna.
    vad är det mer som är fantastiskt? Jo ingen skadegörelse förekommer på våran miljö här respekterar man varandra och miljön. Uppstår det en konflikt tar lärarna tag i det Direkt: det väntas inte med tills det blir rast utan direkt och föräldrar kontaktas om det finns behov.
    jag vet vist låter det för bra för att vara sant. men det är sant.Så åk och hälsa på på "din" skola och hoppas du blir lika glatt överraskad som jag.
    Kram

• teambe

Det ska vi göra! VI står ju i kö tack och lov, om vi skulle bli lika imponerade som ni blev :)

Turvann skrev 2008-02-07 23:07:11 följande:
    Hej igen! om de har månadens elev på alla skolor vet jag inte, men det kan nog vara så. Om Kronhusparkens Skola vet jag inget om.Något mer som jag tycker är bra är att det inte är ålders intregerat.På minior ex går barn från förskoleklass upp till trean ihop. Förskoleklassen är mest för sig själva efter morgonsamlingen efter som deras dag ser lite anorlunda ut då det är korta "lektioner" och mycke lek.I de andra åldrarna är de indelade lite efter sin "förmåga" man går i den gruppen som är mest lämplig för sin "kunskapsutveckling" i de olika ämnena.Alla jobbar idividuellt och i samma grupp i ex matte kan flera barn ha olika matte böcker, de blir då inte heller någon att gemföra sig med och att känna sig mindre bra eller efter.Något som jag upplevde under mitt första besök var att ute på rasten stod ca 5 tjejer i ålden CA 11 år och hoppade långhopprep då en tjej ca 8 år ställde sig och tittade på. direkt frågade de äldre tjejerna om hon ville vara med.det gjorde mig glad i hjärtat.sedan jag själv började jobba där ser man vad bra det kan bli med att ha så många olika åldrar i en och samma skola, som hos oss från3 år upp till elever i åk 9. har visar de varandra respekt och de äldre eleverna kommer gärna och "hälsar på de yngre och är ute och leker med dem på rasterna.vad är det mer som är fantastiskt? Jo ingen skadegörelse förekommer på våran miljö här respekterar man varandra och miljön. Uppstår det en konflikt tar lärarna tag i det Direkt: det väntas inte med tills det blir rast utan direkt och föräldrar kontaktas om det finns behov.jag vet vist låter det för bra för att vara sant. men det är sant.Så åk och hälsa på på "din" skola och hoppas du blir lika glatt överraskad som jag.Kram
  • Krollspell

Har två barn på en Vittraskola och har aldrig stött på det där med månadens elev. Det är kanske något lokalt.

Barnen gick tidigare på en, enligt ryktena bra kommunal skola, men allt har bara blivit bättre. Det är mindre grupper, en otroligt mycket lugnare arbetsmiljö, mer motiverade barn etc.

Uppföljningen från skolan är suverän, mycket tack vare idén med den så kallade Vittraboken som man får hem varje fredag med både barnens och lärarnas utvärdering av veckans arbete.

Det finns säkert dåliga Vittraskolor, men för oss passar deras metod perfekt och det känns som barnen kommer att bli väl rustade för kommande studier på gymnasiet och högskolan.

• bitte67

Fenomenet "månadens elev" är något som förekom för några år sedan. Jag är helt säker på att alla Vittraskolor tagit bort det nu. På den skolan jag jobbar har vi aldrig haft det och jag har jobbat där i sju år nu.

Svar på tråden Vittra-skolor?