Man har ju sin "egen" ansvarspedagog, men här kan en elev alltid vända sig till vem som helst av pedagogerna då alla känner eleven och har den i något ämne.
Utöver det så har även vi skolmorfar på heltid som vistas med barnen som alltid finns med i uppehållsrummet.
Sin egen pedagog har man i något ämne och under morgonsamlingen. Att det är olika klassrun tycker jag är bra då eleverna känner sig hemma i hela skolan.
I början var det riktigt tufft att se sina små nollor bredvid de låånga sexorna i skolan, men alla tar hand om alla och mina barn hälsade glatt på stora elever på stan när vi mötte dem och det bästa av allt...............de hälsade tillbaka!!!
Det tror jag att vi har vittra att tacka för, att det är god "uppfostran" på skolan.
Att man hälsar och är trevlig mot varann oavsett ålder, respekt för varje individ.
Har aldrig hört om mobbning här under de tre år mina barn gått på skolan, däremot samtal under samlingarna om några barn kivats eller någon kännt sig orättvist behandlad.
Det tas upp samma dag direkt efter rasten tex om det är då de blivit osams eller liknande, att prata om saker man som elev kan tycka är jobbigt så att alla förstår hur det kan kännas om någon säger något dumt tex.
Detta låter väl nästan lite väl bra i mångas öron, men hittills har skolan varit helt fri från problem för vår del.
Mycket kan säkert ha att göra med att vi bor i en kommun utan större samhällsproblem över lag, det har nog "smittat" av sig.
God Jul allihopa
teambe skrev 2007-12-21 21:28:02 följande:
Aha, så man har inte hemklassrum inom på vittra? Det är något jag iofs känner är rätt bra att ha, även på gymnasiet (som på Rudebäcks). Och en egen klassförståndare. Hur vet man vem man ska kontakta vid problem? Har varje barn en ansvarspedagog som man ska kontakt, eller hur funkar det? Och på vilket sätt arbetar vittra-modellen mot mobbing och kränkningar? Är det olika på olika skolor, eller är det vissa modeller som genomsyrar hela verksamheten?