• teambe

Vittra-skolor?

Vi har själva strukit Vittra-alternativet eftersom vi hört så mycket negativt om de från lärarhåll men det kanske är dags att tänka om. Det negativa vi hört är att det är taskiga arbetsförhållanden för lärare, hög läraromsättning, toppstyrt och lågt i tak för oliktänkande, mycket icke-behöriga lärare. Berätta gärna om era erfareheter, både ni som har barn där och ni som arbetar där!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 16:41:06:
    members.fortunecity.com/valfrihet/nytt/vittra11.htm
    Liten länk till varför vi varit tveksamma till Vittra, men vi blir gärna övertygade om motsattsen!!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vittra-skolor?
  • homemade

Ok, då förstår jag bättre hur du menade.

gemelli skrev 2007-12-16 16:29:28 följande:
    Näää absolut inte, där märkte jag ingen skillnad. Men nått jag märkte är att deras barn är mer tävlingsinriktade. Nått jag ser som negativt!
  • teambe

Skulle tävling vara något som uppmuntras på Vittra?

• homemade

Nej självklart inte, men eget ansvar och upplägg. Man planerar sitt arbete för kommande vecka på fredagar. Vissa barn när de blir lite äldre vill ju tävla i allt, vem som har läst mest snabbast mm

teambe skrev 2007-12-16 16:32:31 följande:
  • gemelli
    teambe skrev 2007-12-16 16:32:31 följande:
    På den här skolan så är det så. Men sen om det är Vittra- pedagogik kan jag inte svara på.
  • teambe

den "sektliknande" strukturen som endel pedagoger pratar om (man får ionte ifrågasätta koncernen osv), är det något som märks?

• gemelli
    teambe skrev 2007-12-16 16:38:51 följande:
    den "sektliknande" strukturen som endel pedagoger pratar om (man får ionte ifrågasätta koncernen osv), är det något som märks?
    Jag tror man säger lite så om alla skolor som har en viss pedagogik. Nått jag inte riktigt köper.
    Klart man inte gillar vissa pedagogik, vissa trivs bäst i "vanliga" kommunala skolor och vissa inte.

Men inte sekt, bara olika värderingar om lärandet!
  • homemade

Inget vi märkt av alls och då är jag väninna med en av de som varit med från starten här på vår skola. Snarare tvärt om, så underbar personal som verkar älska sitt jobb. Super engagerade föräldrar och personal, men det kan säkert var olika på olika skolor i landet

teambe skrev 2007-12-16 16:38:51 följande:
  • teambe

Och ingen "lärarflykt" hos er heller, utan det är samma år ut och år in med några "naturliga" undantag av barnledighet och pensionsavgångar osv?

homemade skrev 2007-12-16 16:46:29 följande:
    Inget vi märkt av alls och då är jag väninna med en av de som varit med från starten här på vår skola. Snarare tvärt om, så underbar personal som verkar älska sitt jobb. Super engagerade föräldrar och personal, men det kan säkert var olika på olika skolor i landet
  • homemade

Absolut inte, det hade till och med jag reagerat på och ifrågasatt i så fall även om jag mer är engagerad i barnens idrottsförening än i skolan.
    Lärarna är så trevliga men fritids personalen är ännu mysigare och fulla med ideer.

teambe skrev 2007-12-16 16:49:39 följande:
    Och ingen "lärarflykt" hos er heller, utan det är samma år ut och år in med några "naturliga" undantag av barnledighet och pensionsavgångar osv?
  • teambe

Va bra! Och jag antar att de har behörighet för de ämnen de undervisar i.

homemade skrev 2007-12-16 16:52:57 följande:
    Absolut inte, det hade till och med jag reagerat på och ifrågasatt i så fall även om jag mer är engagerad i barnens idrottsförening än i skolan.Lärarna är så trevliga men fritids personalen är ännu mysigare och fulla med ideer.
Svar på tråden Vittra-skolor?