Inlägg från: teambe |Visa alla inlägg
  • teambe

Vittra-skolor?

Vi har själva strukit Vittra-alternativet eftersom vi hört så mycket negativt om de från lärarhåll men det kanske är dags att tänka om. Det negativa vi hört är att det är taskiga arbetsförhållanden för lärare, hög läraromsättning, toppstyrt och lågt i tak för oliktänkande, mycket icke-behöriga lärare. Berätta gärna om era erfareheter, både ni som har barn där och ni som arbetar där!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 16:41:06:
    members.fortunecity.com/valfrihet/nytt/vittra11.htm
    Liten länk till varför vi varit tveksamma till Vittra, men vi blir gärna övertygade om motsattsen!!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vittra-skolor?
  • teambe

Kanske, fast det jag just har hört är att Vittra-koncernen har tuffa krav och dåliga villkor för sina lärare och det är därför de sticker.

Teskedsmamman skrev 2007-12-16 16:01:48 följande:
    Kompisen har sin son där och de är jättenöjda med skolan och det verkar som att lärarna ochkså trivs för det är inte högre omsättning där än någon annan stans... beror nog mer på den individuella skolan än konceptet.
  • teambe

Skulle tävling vara något som uppmuntras på Vittra?

• teambe

den "sektliknande" strukturen som endel pedagoger pratar om (man får ionte ifrågasätta koncernen osv), är det något som märks?

• teambe

Och ingen "lärarflykt" hos er heller, utan det är samma år ut och år in med några "naturliga" undantag av barnledighet och pensionsavgångar osv?

homemade skrev 2007-12-16 16:46:29 följande:
    Inget vi märkt av alls och då är jag väninna med en av de som varit med från starten här på vår skola. Snarare tvärt om, så underbar personal som verkar älska sitt jobb. Super engagerade föräldrar och personal, men det kan säkert var olika på olika skolor i landet
  • teambe

Va bra! Och jag antar att de har behörighet för de ämnen de undervisar i.

homemade skrev 2007-12-16 16:52:57 följande:
    Absolut inte, det hade till och med jag reagerat på och ifrågasatt i så fall även om jag mer är engagerad i barnens idrottsförening än i skolan.Lärarna är så trevliga men fritids personalen är ännu mysigare och fulla med ideer.
  • teambe

nej, det verkar ju rimligt

homemade skrev 2007-12-16 16:59:47 följande:
    Vi pratade om detta för knappt ett år sedan då det togs upp på ett föräldra möte när en av fritidspersonalen började plugga till lärare, alla ordinarie lärarna hade det. Men denna fritids tjej vikarierade vid sidan om lärarstudierna vid sjukdom hos ordinarie och gör än idag för hon är ju inte klar ännu. Detta stör inte mig då det är en personal som dels känner barnen väl och är under utbildning.
  • teambe

Vilka slags familjer är det på era skolor? Är det snobbigt, eller blandat eller mest från närområdet?

• teambe

Anledning att jag frågar är att vissa friskolor här där vi bor känns väldigt segregerade och det är inte vad vi riktigt vill för våra barn. Vi bor i ett innerstadsområde som är rätt blandat. Fast det är klart att om föräldrarna skjutsar sin barn så krävs det ju att de har arbeten som ger den möjligheten.

• teambe

Okej, välbärgade familjer verkar det som hos er i alla fall. Fast det kanske också beror på kommun. Vi bor i Gbg och har väl i princip sorterat bort en skola pga att den känns för likriktad. Man vill ju inte heller att barnen ska hamna utanför.

Svar på tråden Vittra-skolor?