teambe skrev 2007-12-21 21:28:02 följande:
Aha, så man har inte hemklassrum inom på vittra? Det är något jag iofs känner är rätt bra att ha, även på gymnasiet (som på Rudebäcks). Och en egen klassförståndare. Hur vet man vem man ska kontakta vid problem? Har varje barn en ansvarspedagog som man ska kontakt, eller hur funkar det? Och på vilket sätt arbetar vittra-modellen mot mobbing och kränkningar? Är det olika på olika skolor, eller är det vissa modeller som genomsyrar hela verksamheten?
Man har ett hemklassrum och en ansvarspedagog som är den som ytterst har ansvar för eleverna. Men under arbetspassen träffar man olika lärare och är i olika klassrum. För svenska, matte osv.
Terminen delar de in i olika perioder och de har två projektperioder per termin. Dessa projekt tycker jag är väldigt bra och flätar ihop många olika ämnen.
De delar in arbetsgupperna efter nivåer på eleverna och inte efter åldergrupp, det kan ju variera väldigt mellan olika barn.
Det är bara två arbetspass per dag, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Man hinner alltså jobba koncentrerat med en sak under en längre period och det blir inte lika "hattigt" som i en vanlig skola med 40 min lektioner.
Att motverka mobbing och kränkningar jobbar de med hela tiden. Det är en av grunderna i hela tänket. Här tycker jag dock att de brister i vår skola, de jobbar mycket med det men det räcker inte till. Det är dock en nystart och väldigt många nya elever med mycket i bagaget så det tar ett tag att få till kulturen.