• teambe

    Vittra-skolor?

    Vi har själva strukit Vittra-alternativet eftersom vi hört så mycket negativt om de från lärarhåll men det kanske är dags att tänka om. Det negativa vi hört är att det är taskiga arbetsförhållanden för lärare, hög läraromsättning, toppstyrt och lågt i tak för oliktänkande, mycket icke-behöriga lärare. Berätta gärna om era erfareheter, både ni som har barn där och ni som arbetar där!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 16:41:06:
    members.fortunecity.com/valfrihet/nytt/vittra11.htm
    Liten länk till varför vi varit tveksamma till Vittra, men vi blir gärna övertygade om motsattsen!!!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vittra-skolor?
  • Hoppis
    teambe skrev 2007-12-21 18:51:02 följande:
    tack! har ni egna erfarenheter?
    Min dotter går i en Vittraskola. Jag själv är väldigt "påläst" vad gäller pedagogiken och tror att den är väldigt bra.

    Att man ser varje barn som en egen individ, att man pratar mycket om hur man uppför sig mot varandra och synen på kunskap. Man ska inte bara trycka in något utan stimulera och få barnen att vilja lära sig och kritiskt tänkande. Typ: plugga inte in hela periodiska systemet utan lär dig hur det fungerar.

    Sen är det ju upp till varje skola att lyckas uppnå detta. Problemet med vår skola är att den är helt nystartad, det tar ett tag innan både personal och elever lärt sig kulturen och få den att "sitta i väggarna".
  • teambe

    Ja, nu har även jag läst på pedagogiken och dcet verkar väl vara en blandning, kanske det bästa av det mesta. Hur upplever du att lärarnas situation är?


    Hoppis skrev 2007-12-21 20:54:07 följande:
    Min dotter går i en Vittraskola. Jag själv är väldigt "påläst" vad gäller pedagogiken och tror att den är väldigt bra. Att man ser varje barn som en egen individ, att man pratar mycket om hur man uppför sig mot varandra och synen på kunskap. Man ska inte bara trycka in något utan stimulera och få barnen att vilja lära sig och kritiskt tänkande. Typ: plugga inte in hela periodiska systemet utan lär dig hur det fungerar. Sen är det ju upp till varje skola att lyckas uppnå detta. Problemet med vår skola är att den är helt nystartad, det tar ett tag innan både personal och elever lärt sig kulturen och få den att "sitta i väggarna".
  • Hoppis
    Antigone skrev 2007-12-21 16:33:24 följande:
    Nu går ju mina barn i högstadiet och kanske är det en skillnad från förskola och yngre barn/klasser.Tror inte jag skulle sätta våra yngsta barn på Vittra när de ska börja första klass utanb det får bli som de äldsta barnen- först när de ska börja sexan.
    Det är möjligtvis så att det är bättre för lite äldre barn kanske från 2-3 skolåret eller ännu högre. F och 1:or är så små har inte riktigt samma behov som äldre barn. De behöver inte ta ansvar för sig själva eller kritiskt tänkande. De kanske mår bättre av att faktiskt ha EN fröken som är deras (även om jag tycker att det är en av fördelarna med Vittra att alla elever är alla pedagogers ansvar och alla känner alla) och ha ett klassrum som är deras för trygghetens skull.
  • teambe

    Aha, så man har inte hemklassrum inom på vittra? Det är något jag iofs känner är rätt bra att ha, även på gymnasiet (som på Rudebäcks). Och en egen klassförståndare. Hur vet man vem man ska kontakta vid problem? Har varje barn en ansvarspedagog som man ska kontakt, eller hur funkar det? Och på vilket sätt arbetar vittra-modellen mot mobbing och kränkningar? Är det olika på olika skolor, eller är det vissa modeller som genomsyrar hela verksamheten?


    Hoppis skrev 2007-12-21 21:00:57 följande:
    Det är möjligtvis så att det är bättre för lite äldre barn kanske från 2-3 skolåret eller ännu högre. F och 1:or är så små har inte riktigt samma behov som äldre barn. De behöver inte ta ansvar för sig själva eller kritiskt tänkande. De kanske mår bättre av att faktiskt ha EN fröken som är deras (även om jag tycker att det är en av fördelarna med Vittra att alla elever är alla pedagogers ansvar och alla känner alla) och ha ett klassrum som är deras för trygghetens skull.
  • teambe

    En annan fråga; eftersom det är privatdrivet, vem är främst ansvarig för verksamheten? Är det bolagsstyrelsen eller rektorn/enhetschefen som är den som styr verksamheten främst? Anledningen att ag frågar detta är att jag som läkare ibland upplever att det inte är sjukhuschefen/läkarna som styr verksamheten utan politiker/bolagsstyrelsen om det är privat, och jag kan tänka mig att detsamma skulle kunna gälla även på en privatdriven skola.

  • Hoppis
    teambe skrev 2007-12-21 21:00:48 följande:
    Ja, nu har även jag läst på pedagogiken och dcet verkar väl vara en blandning, kanske det bästa av det mesta. Hur upplever du att lärarnas situation är?
    Jag upplever det inte som att de tycker att det är jobbigt. Alla är väldigt engagerade och positiva. Men jag tror att man som lärare verkligen måste tro på modellen och vilja jobba efter den annars funkar det inte. Nu är det precis en lärare som slutat på vår skola. Hon gillade inte att alla hade ansvar för alla elever utan ville ha sin "egen" klass. Då blir det jobbigt.

    Obervera att mycket av det negativa man läser är sådant som FrökenBokmal säger "Min svägerska som är lärare sade att hon aldrig skulle vilja jobba i en sådan skola på grund av allt det hon hört från tidigare kursare". Rykten alltså!

    Jag tror dock att det var problem för några år sedan men att de jobbat på att förbättra för personalen. Jag har även läst att Vittra faktiskt kom på en väldigt hög placering i någon undersökning kring bästa arbetsplatsen.
  • Hoppis
    teambe skrev 2007-12-21 21:28:02 följande:
    Aha, så man har inte hemklassrum inom på vittra? Det är något jag iofs känner är rätt bra att ha, även på gymnasiet (som på Rudebäcks). Och en egen klassförståndare. Hur vet man vem man ska kontakta vid problem? Har varje barn en ansvarspedagog som man ska kontakt, eller hur funkar det? Och på vilket sätt arbetar vittra-modellen mot mobbing och kränkningar? Är det olika på olika skolor, eller är det vissa modeller som genomsyrar hela verksamheten?
    Man har ett hemklassrum och en ansvarspedagog som är den som ytterst har ansvar för eleverna. Men under arbetspassen träffar man olika lärare och är i olika klassrum. För svenska, matte osv.

    Terminen delar de in i olika perioder och de har två projektperioder per termin. Dessa projekt tycker jag är väldigt bra och flätar ihop många olika ämnen.

    De delar in arbetsgupperna efter nivåer på eleverna och inte efter åldergrupp, det kan ju variera väldigt mellan olika barn.

    Det är bara två arbetspass per dag, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Man hinner alltså jobba koncentrerat med en sak under en längre period och det blir inte lika "hattigt" som i en vanlig skola med 40 min lektioner.

    Att motverka mobbing och kränkningar jobbar de med hela tiden. Det är en av grunderna i hela tänket. Här tycker jag dock att de brister i vår skola, de jobbar mycket med det men det räcker inte till. Det är dock en nystart och väldigt många nya elever med mycket i bagaget så det tar ett tag att få till kulturen.
  • Hoppis
    teambe skrev 2007-12-21 21:30:45 följande:
    En annan fråga; eftersom det är privatdrivet, vem är främst ansvarig för verksamheten? Är det bolagsstyrelsen eller rektorn/enhetschefen som är den som styr verksamheten främst? Anledningen att ag frågar detta är att jag som läkare ibland upplever att det inte är sjukhuschefen/läkarna som styr verksamheten utan politiker/bolagsstyrelsen om det är privat, och jag kan tänka mig att detsamma skulle kunna gälla även på en privatdriven skola.
    Vet inte riktigt men det känns som att skolchefen (rektorn) har mycket att säga till om och främst styr verksamheten.
  • Hoppis

    Jag förelår att du går på en informationsträff som de brukar ordna. Där berättar de om hela upplägget.

    Sen bör du besöka den tänkta skolan för det är ju den du ska lämna ditt barn till.

  • teambe

    Hoppis; tack för dina utförliga svar. Vi ska gå på information och prata med dem som arbetar på "vår" skola. Jag vet att mycket är rykten, dock har jag lite svårt att bortse från min bästa vän som skolade in sin son på en vittra-förskola i stockholm förra terminen. De har inget gott att säga om vittra alls , och de är ett föräldrarpar som jag har stort förtroende för.

    Vad vi är ute efter är ffa en skola som är mycket bra på att arbeta mot mobbing och kränkning, och som tar väl hand om sin personal så de stannar kvar. Att barnen lär sig räkna och skriva är ett plus, men ingen nödvändighet. Däremot är det ett absolut krav att grov kriminalitet inte förkommer inom skolans väggar. Det är alltså för oss ett negativt val; vi väljer aktivt bort vår kommunala skola, snarare än ett positivt val som det skulle vara om vi letade efter den pedagogiska formen som passade våra barn bäst. Därför är vi öppna för alla möjliga alternativ eftersom konkurrensen om platser är stenhård.

Svar på tråden Vittra-skolor?