• teambe

Vittra-skolor?

Vi har själva strukit Vittra-alternativet eftersom vi hört så mycket negativt om de från lärarhåll men det kanske är dags att tänka om. Det negativa vi hört är att det är taskiga arbetsförhållanden för lärare, hög läraromsättning, toppstyrt och lågt i tak för oliktänkande, mycket icke-behöriga lärare. Berätta gärna om era erfareheter, både ni som har barn där och ni som arbetar där!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 16:41:06:
    members.fortunecity.com/valfrihet/nytt/vittra11.htm
    Liten länk till varför vi varit tveksamma till Vittra, men vi blir gärna övertygade om motsattsen!!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vittra-skolor?
  • jennie ellie

Vi bor utanför gbg. Jag hade inte satt min dotter i skola norr- Nordöst-nordväst om stan just pg av alla problem och det stora antalet invandrare i skolorna. Segregerat ja, men hundra gånger hellre det än en stökig skola med bråk och dålig miljö, dåligt placerade resurser mm

teambe skrev 2007-12-16 17:25:47 följande:
    Okej, välbärgade familjer verkar det som hos er i alla fall. Fast det kanske också beror på kommun. Vi bor i Gbg och har väl i princip sorterat bort en skola pga att den känns för likriktad. Man vill ju inte heller att barnen ska hamna utanför.
  • Carbon

Vi har en dotter på 12år som går i en vittra skola, har gått i en "vanlig kommunal" skola tidigare,( men på vittra 2år nu)
    Vi har både possetivt och negativt att säga om "våran" skola.
    Det possetiva är att barnen planerar sin egen vecka och bestämmer vad dom skall jobba med.
    Att dom blir utmanade i sitt arbet i mycket större utsträckning en i en "vanlig" skola.
    Att det är mer regler och ordning och reda, tex totalt moblitele förbud, man är artig och tar i hand, visar hövlighet och respekt för varandra.
    Att vittra själva köper upp dom olika tjänsterna gällande skolhälsovård, barnbespisningen mm, vilket innebär i vårat fall att tex skolmaten är lagad av en kock och smakar kanon! Inte som det var på våran kommunala skola att bamba "tanterna" hade jobbat där i 20 år och lagat samma smaklösa mat år ut och år in!
    Sedan till det negativa!
    Vi har fått oturen att få en pedagog utan behörighet som inte är den bästa. Varit mycket klagomål på honom denna terminen så vi får se vaad som händer..... (Menar inte att behörighet är allt, mne det är mycket!

• homemade

Det förstår jag, varför har ni inte lyckats få honom utbytt?

Carbon skrev 2007-12-16 17:33:38 följande:
    Vi har en dotter på 12år som går i en vittra skola, har gått i en "vanlig kommunal" skola tidigare,( men på vittra 2år nu)Vi har både possetivt och negativt att säga om "våran" skola.Det possetiva är att barnen planerar sin egen vecka och bestämmer vad dom skall jobba med.Att dom blir utmanade i sitt arbet i mycket större utsträckning en i en "vanlig" skola.Att det är mer regler och ordning och reda, tex totalt moblitele förbud, man är artig och tar i hand, visar hövlighet och respekt för varandra.Att vittra själva köper upp dom olika tjänsterna gällande skolhälsovård, barnbespisningen mm, vilket innebär i vårat fall att tex skolmaten är lagad av en kock och smakar kanon! Inte som det var på våran kommunala skola att bamba "tanterna" hade jobbat där i 20 år och lagat samma smaklösa mat år ut och år in!Sedan till det negativa! Vi har fått oturen att få en pedagog utan behörighet som inte är den bästa. Varit mycket klagomål på honom denna terminen så vi får se vaad som händer..... (Menar inte att behörighet är allt, mne det är mycket!
  • Carbon
    homemade skrev 2007-12-16 17:35:09 följande:
    Det förstår jag, varför har ni inte lyckats få honom utbytt?
    Skolchefen vill ha lite mer "kött på benen" säger han. Och pedagogen är tillsvidareanställd, då är det lite svårare, mne vi får se vad som händer.
  • homemade

Synd att ni har en dålig skolchef... Varför ens ta in en obehörig? Det hade inte accepterats hos oss om många klagat på en lärare att han fått gå kvar. Då hade han fått andra argetsuppgifter resten av tiden tills det gick att få bort honom.

Carbon skrev 2007-12-16 17:36:59 följande:
    Skolchefen vill ha lite mer "kött på benen" säger han. Och pedagogen är tillsvidareanställd, då är det lite svårare, mne vi får se vad som händer.
  • Carbon

Vi gör vad vi kan, han kör tex med bestraffningar på barnen. Sköter dom sej inte på lektionen så får dom göra 10 armhävningar inför resten av klassen, kommer dom en minut försent så får dom sitta över 10, kan säga saker om en elev inför hela gruppen mm.
    Skall tillägga att han dock blivit bättre efter samtal med skolchefen, mne han är långt i från bra!

• homemade

Hjälp, hade inte låtit mina barn gå till skolan så länge han var lärare och kan lova att halva klassens föräldrar gjort detsamma omg.

Carbon skrev 2007-12-16 17:46:16 följande:
    Vi gör vad vi kan, han kör tex med bestraffningar på barnen. Sköter dom sej inte på lektionen så får dom göra 10 armhävningar inför resten av klassen, kommer dom en minut försent så får dom sitta över 10, kan säga saker om en elev inför hela gruppen mm.Skall tillägga att han dock blivit bättre efter samtal med skolchefen, mne han är långt i från bra!
  • teambe

Jag skulle inte heller sätta mina barn i vissa kommunalöa skolor med mycket kriminalitet, men vi hoppas på att hitta ett mellanalternativ. Ett ställe där alla inte är likadana, oavsett om det handlar om politiska psikter, inkomst, etnicitet eller klädsmak.

jennie ellie skrev 2007-12-16 17:32:17 följande:
    Vi bor utanför gbg. Jag hade inte satt min dotter i skola norr- Nordöst-nordväst om stan just pg av alla problem och det stora antalet invandrare i skolorna. Segregerat ja, men hundra gånger hellre det än en stökig skola med bråk och dålig miljö, dåligt placerade resurser mm
  • Carbon

Vi vill verkligen ha bort han! Vi har kontaktat skolverket för att göra en anmälan om inte rektorn tar detta på fullaste allvar, så någonting kommer säkert att hända till nästa termin.

• teambe

Lycka till! Det ska nog inte bli några problem, han verkar inte ha mycket som talar för honom!

Carbon skrev 2007-12-16 17:54:00 följande:
    Vi vill verkligen ha bort han! Vi har kontaktat skolverket för att göra en anmälan om inte rektorn tar detta på fullaste allvar, så någonting kommer säkert att hända till nästa termin.
Svar på tråden Vittra-skolor?