• teambe

Vittra-skolor?

Vi har själva strukit Vittra-alternativet eftersom vi hört så mycket negativt om de från lärarhåll men det kanske är dags att tänka om. Det negativa vi hört är att det är taskiga arbetsförhållanden för lärare, hög läraromsättning, toppstyrt och lågt i tak för oliktänkande, mycket icke-behöriga lärare. Berätta gärna om era erfareheter, både ni som har barn där och ni som arbetar där!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 16:41:06:
    members.fortunecity.com/valfrihet/nytt/vittra11.htm
    Liten länk till varför vi varit tveksamma till Vittra, men vi blir gärna övertygade om motsattsen!!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vittra-skolor?
  • jennie ellie

Härligt med en till nöjd vittra förälder, välkommen till tråden.

Vad är det som gör att ni inte vill sätta minsta i skolan?

Dottern började i nollan efter 4 i kö, och det var toppen för henne.
    Det som är så trevligt tycker jag är att även om varje barn har sin egen ansvarspedagog så är alla barnen alla lärares elever då de har dem i ämnen. Mysig stämmning när alla känner och pratar med alla. Inte dina-mina barn utan allas på skolan.

Antigone skrev 2007-12-21 16:33:24 följande:
    TS:de problemen du skriver om fanns, med betoning på imperfekt, på "vår" Vittra skola med tidigare.Jag ser det som att alla nya saker, nytänk går igenom sk barnsjukdomar som det krävs tid för rätta till.Vår Vittra har genomgått det du beskrivit under åren tidigare, ca 7 år sen, men numera finns inga obehöriga lärare, en extremt öppensinning atmosfär för just oliktänkande som nästan premieras istället och det ger ett mångfald som jag anser i sin tur ger ett djup för barnen.Nu går ju mina barn i högstadiet och kanske är det en skillnad från förskola och yngre barn/klasser.Tror inte jag skulle sätta våra yngsta barn på Vittra när de ska börja första klass utanb det får bli som de äldsta barnen- först när de ska börja sexan.
  • teambe
    jennie ellie skrev 2007-12-21 17:07:56 följande:
    Härligt med en till nöjd vittra förälder, välkommen till tråden.Vad är det som gör att ni inte vill sätta minsta i skolan?Dottern började i nollan efter 4 i kö, och det var toppen för henne.Det som är så trevligt tycker jag är att även om varje barn har sin egen ansvarspedagog så är alla barnen alla lärares elever då de har dem i ämnen. Mysig stämmning när alla känner och pratar med alla. Inte dina-mina barn utan allas på skolan.
    Har du någon koll på den vittraskolan som ligger vid Kronhusbodarna som hetter Cederholms förrut? Det är dit vi står i kö nämligen.
  • jennie ellie

Nej inte alls tyvärr, går i Kungsbacka.

Men mycket som gör att vi trivs är det fina läget (vid/på) golfbanan.

De fina nya/moderna lokalerna.

Skolans egna lilla skogsdunge där det leks hela rasterna.

Kocken!

Städtanterna som är så gulliga mot barnen.

Skolmorfar!!

De engagerade lärarna.

Själva vittrapedagogiken var inget som gjorde att vi valde skola utan allt det ovanstående.

Hade inte valt skola för pedagogikens skull om inte flera av ovanstående fanns.

Har bott vid kronhusbodarna för några år sedan men inte sett skolan...det är väl inte den med skolgård på taket??

• teambe

Skolgård på taket? :) Låter lite som Bronx eller nå´t :) Vet faktiskt inte för vi har just ställt oss i kö dit och inte varit och hälsat på ännu. Här i centrala Gbg så sänker man ju snabbt sina förväntningar på miljön, vi tycker exv att det nerstampade lerpölen till förskolegård som vår dotter dagligen vistas på är en underbar oas... Vet du om vittra-pedagogiken är en svensk pedagogik eller vad den bygger på?

jennie ellie skrev 2007-12-21 17:22:17 följande:
    Nej inte alls tyvärr, går i Kungsbacka.Men mycket som gör att vi trivs är det fina läget (vid/på) golfbanan.De fina nya/moderna lokalerna.Skolans egna lilla skogsdunge där det leks hela rasterna.Kocken!Städtanterna som är så gulliga mot barnen.Skolmorfar!!De engagerade lärarna.Själva vittrapedagogiken var inget som gjorde att vi valde skola utan allt det ovanstående.Hade inte valt skola för pedagogikens skull om inte flera av ovanstående fanns.Har bott vid kronhusbodarna för några år sedan men inte sett skolan...det är väl inte den med skolgård på taket??
  • jennie ellie

Hörde bara något om en skola vid nordstan med rastgård på taket...
    Nej jag bryr mig inte om var den kommer från, har aldrig tagit reda på det.

Vi körde förbi för fem år sedan när vi bodde på annan ort och bara älskade skolan, läget och utssendet.
    Vi åkte upp och gjorde ett besök direkt...allt stämmde och vi satte oss i kö på en gång, kom med nöd och näppe in.

Så vi flyttade till Kungsbacka...

• teambe

okej :) en flytt till kungsbacka är nog inte så aktuellt för oss, fast vad jag förstår så skulle det vara en flytt uppåt vad det gäller barnomsorg över lag.

jennie ellie skrev 2007-12-21 17:32:43 följande:
    Hörde bara något om en skola vid nordstan med rastgård på taket...Nej jag bryr mig inte om var den kommer från, har aldrig tagit reda på det.Vi körde förbi för fem år sedan när vi bodde på annan ort och bara älskade skolan, läget och utssendet. Vi åkte upp och gjorde ett besök direkt...allt stämmde och vi satte oss i kö på en gång, kom med nöd och näppe in.Så vi flyttade till Kungsbacka...
  • FrökenBokmal

Min svägerska som är lärare sade att hon aldrig skulle vilja jobba i en sådan skola på grund av allt det hon hört från tidigare kursare. Skolan som är där jag bor har hög personalomsättning det är inte direkt det man önskar mitt barn...

• teambe

tack! har ni egna erfarenheter?

Hoppis skrev 2007-12-21 18:36:16 följande:
    Jag tror att den pedagogiska modellen kommer från sverige. Här står lite om vad de baserar den teoretiska delen på: www.vittra.se/default.aspx&refid=2292
  • teambe

Nej, verkligen inte. Lärarnas situation är väl det som oftast påpekas i negativa ordalag nä'r det kommer till vittra. Det finns ingen vittra-pedagog här som vill ge en annan bild?

FrökenBokmal skrev 2007-12-21 18:38:14 följande:
    Min svägerska som är lärare sade att hon aldrig skulle vilja jobba i en sådan skola på grund av allt det hon hört från tidigare kursare. Skolan som är där jag bor har hög personalomsättning det är inte direkt det man önskar mitt barn...
Svar på tråden Vittra-skolor?