• teambe

Vittra-skolor?

Vi har själva strukit Vittra-alternativet eftersom vi hört så mycket negativt om de från lärarhåll men det kanske är dags att tänka om. Det negativa vi hört är att det är taskiga arbetsförhållanden för lärare, hög läraromsättning, toppstyrt och lågt i tak för oliktänkande, mycket icke-behöriga lärare. Berätta gärna om era erfareheter, både ni som har barn där och ni som arbetar där!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 16:41:06:
    members.fortunecity.com/valfrihet/nytt/vittra11.htm
    Liten länk till varför vi varit tveksamma till Vittra, men vi blir gärna övertygade om motsattsen!!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vittra-skolor?
  • homemade

Välj inte samskolan i gbg då, aningen segregerat...hihi

teambe skrev 2007-12-16 17:53:45 följande:
    Jag skulle inte heller sätta mina barn i vissa kommunalöa skolor med mycket kriminalitet, men vi hoppas på att hitta ett mellanalternativ. Ett ställe där alla inte är likadana, oavsett om det handlar om politiska psikter, inkomst, etnicitet eller klädsmak.
  • teambe

Exakt! Det som fick det att vara helt uppenbart var när jag såg att 96% av Sam-eleverna hade röstat på alliansen. Missförstå mig inte, det är absolut inte fel att rösta på alliansen det hade varit prrecis lika galet om 95% röstat på sossarna, men 95% som röstar på samma politiska inrikting i en grund/gymnasieskola är rätt anmärkningsvärt. Synd, för annars tror jag nog att jag skulle gilla lärarna där och det ligger nära...

homemade skrev 2007-12-16 17:56:40 följande:
    Välj inte samskolan i gbg då, aningen segregerat...hihi
  • homemade

Ja mina barn hade passat in bra där med just kanske för att vi är blå... Men jag vill inte ha dem rännandes på stan på rasterna.
    I övrigt en jättebra skola.
    Inte mycket att göra åt så det är de med bra ekonomi som sätter sina barn där, dessutom svårt att komma in utan topp jobb eller kontakter om man inte är ute i GOD tid. Hoppas ni hittar något annat som känns bra

teambe skrev 2007-12-16 18:10:16 följande:
    Exakt! Det som fick det att vara helt uppenbart var när jag såg att 96% av Sam-eleverna hade röstat på alliansen. Missförstå mig inte, det är absolut inte fel att rösta på alliansen det hade varit prrecis lika galet om 95% röstat på sossarna, men 95% som röstar på samma politiska inrikting i en grund/gymnasieskola är rätt anmärkningsvärt. Synd, för annars tror jag nog att jag skulle gilla lärarna där och det ligger nära...
  • teambe

Ja, vi har inte helt avskrivit den för jag tror änså att det är en trygg skolmiljö och bra pedagoger. Men jag kan tänka mig att debatten på SO-lektionerna blir aaningen tam :) Vi sk nog hitta något som känns bra till slut, jag tror man vet när det känns bra. Så var det med förskolan, vi besökte många och på ett par ställen stämde liksom allt.

homemade skrev 2007-12-16 18:15:59 följande:
    Ja mina barn hade passat in bra där med just kanske för att vi är blå... Men jag vill inte ha dem rännandes på stan på rasterna.I övrigt en jättebra skola.Inte mycket att göra åt så det är de med bra ekonomi som sätter sina barn där, dessutom svårt att komma in utan topp jobb eller kontakter om man inte är ute i GOD tid. Hoppas ni hittar något annat som känns bra
  • deez

Har ingen egen erfarenhet, men min bästa vän tog snabbt ur sin son ur Vittras förskola i Stockholm av ungerfär de anledningar som nämns i TS, plus att de upplevde det som väldigt disciplinerat och strängt och att personalen var sura och vantrivdes.

• homemade

Fyyy säger jag bara, varför jobbar sådana människor med barn???

deez skrev 2007-12-16 18:59:19 följande:
    Har ingen egen erfarenhet, men min bästa vän tog snabbt ur sin son ur Vittras förskola i Stockholm av ungerfär de anledningar som nämns i TS, plus att de upplevde det som väldigt disciplinerat och strängt och att personalen var sura och vantrivdes.
  • Gibiesmamma

har personlig erfarenhet som är ungefär samma som TS säger. vill inte utveckla mer just nu eftersom jag fortfarande arbetar i en vittraskola i stockholm... skulle aldrig sätta mitt barn där iaf

NU är jag en ärbar kvinna
  • deez
    homemade skrev 2007-12-16 19:00:43 följande:
    Fyyy säger jag bara, varför jobbar sådana människor med barn???
    Fick kanske inget annat jobb? De var outbildade invandrare (obs inget ont om invandrare såklart).

Förresten, är pedagogiken en svensk idé? Jag vet inte så mycket omd en utom att man jobbar självständigt med cases.
  • mamma2004

Vi har inga egna erfarenheter av Vittra-skolor, men våra grannar har tre av sin fyra barn på den som finns här i stan och de är jättenöjda! Här har jag faktiskt inte hört något negativt om den.

Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och plutt i magen (BF 080128)
  • hannabebe

Vikarierade som hastigast på en Vittragymnasieskola (nej, jag är inte lärare, inte ens i närheten, men anställdes ändå) och kan väl diplomatiskt säga att jag inte stannade så länge. Men den skolan har blivit väldigt utskälld så den kan vara ovanligt knasig faktiskt. Jag tror att eleverna upplevde en verklighet, föräldrarna en annan och lärarna en tredje (sen upplevde skolverket sedemera en fjärde som nog var rätt samstämmig med lärarnas).

Svar på tråden Vittra-skolor?