Inlägg från: mammapuh |Visa alla inlägg
  • mammapuh

Nu får det vara nog!!!

Oj är ni igång här ikväll igen! Får väl ta mig igenom tråden lite, men tyvärr verkar det inte som ni kommit någon vart ändå, eller?

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    anne h skrev 2008-03-06 19:17:37 följande:
    Var det inte du som sa att MammaPuh hade haft TUR som fått en dotter med lindrig utv st? Förmodar jag haft otur då som fick en son med måttlig utv st.  -fast som jag skrev; jag ser det tvärtom; vi har båda haft tur som fått barn, barn som vi kan älska villkorslöst, barn som är underbarare än du någonsin kan tänka dig.Jo, jag menar att jag föredrar min son PRECIS som han är, med sin extra kromosom. Han är så perfekt man kan bli.
    Visst har vi båda haft tur Anne! Och visst är C lika perfekt som Emma!
  • mammapuh
    fru vanheden skrev 2008-03-06 20:54:18 följande:
    Mina barn utan ds gick efter 18 månader...Skulle jag gjort något åt det då eller vad menar du?Mäts livets lycka efter när du börja gå???
    Då borde jag vara olycklig då! Och stackars Noah kommer också bli lika olycklig som mig och Emma *S* Lucas kommer väl bli en medelmåtta lycklig kille *S*
  • mammapuh
    fru vanheden skrev 2008-03-06 20:54:18 följande:
    Mina barn utan ds gick efter 18 månader...Skulle jag gjort något åt det då eller vad menar du?Mäts livets lycka efter när du börja gå???
    Då borde jag vara olycklig då! Och stackars Noah kommer också bli lika olycklig som mig och Emma *S* Lucas kommer väl bli en medelmåtta lycklig kille *S*
    Myrtille skrev 2008-03-06 21:22:38 följande:
    Det är ju just det jag frågar mig. Blir lyckan större bara för att barnet är försenat i sin utveckling?fru vanheden skrev 2008-03-06 20:54:18 följande:
    Vänd på det, blir olyckan större för att barnet lär sig gå senare? Nej, lyckan blir desstu större när barnet väl lär sig gå!
  • mammapuh
    norpnäsan skrev 2008-03-06 22:09:55 följande:
    Men det var ju jättebra Lefo. Ingen har sagt nagot annat. Jag hade tydligen fel när jag tog för givet att alla önskade sig barn som är friska och har normal kromosomuppsättning. Självklart vill du inte byta ut ditt barn mot nagonting i världen. det förstar ju alla.
    Att önska sig ett friskt barn utan sjukdomar eller handikapp är inte motsatsen till att man inte skulle välkomna ett barn med sjukdomar eller handikapp. Man kan önska sig ett friskt barn (by the way alla vet väl att Emma är frisk? *S*) och ändå välkomna ett barn med tex DS och tycka det är en självklarhet att dessa barnen ska få födas och leva som alla andra!
  • mammapuh
    mysrester skrev 2008-03-06 22:57:30 följande:
    Jag undrar om folk skulle vara lika glada när de kommer in till akuten där deras barn ligger och nyss förlorat en arm i en olycka, eller fått en hjärnskada. Och tänka "gud va lycklig jag är att mitt barn är skadat!"Så för all del, var lyckliga över era barn, det hoppas jag alla föräldrar är! Men hur kan man vara lycklig över sitt barns skada?
    Då är man liksom lycklig för att barnet lever! Man får nya mått att mäta sin lycka i!
  • mammapuh
    smoothiz skrev 2008-03-06 22:16:27 följande:
    værfør e det mer tabu att ta bort ett foster med DS æn att ta bort ett friskt foster??
    För att man väljer bort ett speciellt sorts barn. En speciell egenskap som man inte vill att ens barn ska ha. Likväl är det tabu att ta bort ett foster för att det har fel kön!
  • mammapuh
    norpnäsan skrev 2008-03-06 22:25:21 följande:
    Jag fôrstar att man som DSmamma känner att man vill försvara sitt barns handikapp och visa utat hur mycket man skiter i dess kromosomuppsättning, men jag tycker att det känns sa hysteriskt att säga att man är glad för att barnet har DS.
    Men man är ju inte glad för att barnet har DS utan man är glad för att man har fått ett barn som lever och som kommer kunna leva ett bra liv! Precis som man är glad för sina barn man har som inte har DS. Jag är inte glad för Lucas och Noah för att de inte har DS utan för att de är mina fantastiska söner. Precis som jag är glad för att Emma är min fantastiska dotter.
  • mammapuh
    mysrester skrev 2008-03-06 23:17:02 följande:
    Jag hade nog varit olycklig för mitt barns del om det vid 3-års ålder fortfarande inte kunnat springa ute och leka med de andra barnen, utan fått sitta ensam kvar. Men det är bara jag.
    Ja men om den dagen när ditt barn hade varit 3 år och 3 månader och hade tagit sina första steg då hade du varit bra mycket gladare än när ditt andra barn gick när det var 12 månader!
  • mammapuh
    mysrester skrev 2008-03-06 23:30:09 följande:
    Ja det hade jag. Men i stort sett hade jag ändå varit ledsen för allt mitt barn hade gått miste om under de åren när de jämngamla barnen redan sprang och lekte medan mitt barn bara kunde sitta och krypa. Så jag hade velat att mitt barn kunde lära sig saker i samma takt som de andra barnen, för att slippa vara utanför. Men det skulle vara för barnets skull, inte för min egen. Inte för att jag vill kunna känna mig som en stolt mamma vars barn går redan vid 8 månaders ålder så jag ska kunna skryta och ha mig. Jag skulle bara inte vilja att mitt barn gick miste om nåt.
    Dina tankar och känslor är inte samma som barnets det är en av de första sakerna man får lära sig som mamma till ett funktionshindrat barn! Vad som gör mig ledsen behöver inte göra mitt barn ledsen! Min dotter var inte det minsta sorgsen för att hon inte kunde gå när hon var 1,5 år gammal hon visste inget annat medans jag tittade på de andra barnen och kände mig sorgsen för att Emma inte kunde gå. Mina känslor är inte mina barns känslor!
  • mammapuh
    smoothiz skrev 2008-03-06 23:29:48 följande:
    nej gud det e inte samma! att ønska sitt barn friskt och inte unna det att fødas med DS e inte samma som fel køn. DS e ju trots allt ett ganska omfattande fel som kan ha mycket komplikationer till føljd..går inte ens att jæmføra dessa..
    Vad är skillnaden menar du? Man väljer att avsluta en graviditet pga egenskaper hos barnet som man inte önskar sig. Jag ser ingen som helst skillnad faktiskt! Konsekvenserna blir de samma för fostret oavsett orsak till varför föräldrarna väljer abort!
  • mammapuh

Ups är vi inne på cancer nu? Det är väl en av fördelarna med att ha DS, de får mindre sällan cancer om man bortser från den något ökade risken för leukemi. OBS!!!!!! Jag skrev den något ökade risken INTE att ALLA får leukemi, utan snarare är det fortfarande en bråkdel av de med ds som får det (precis som det är en bråkdel av de utan ds som får det)

• mammapuh
    anne h skrev 2008-03-07 08:36:28 följande:
    varför skulle barnet _sitta ensam_ bara för att det inte kan gå? Tror du har missuppfattat detta lite..Tror du att ett barn som har ett rörelsehandikapp inte får kompisar? Stackars alla vuxna som suttit i rullstol i hela sitt liv då, de lär väl inga vänner ha?.. Fel, man får kompisar, oavsett användbara ben eller ej! Det är inte där det sitter, nämligen.
    Sen undrar jag hur ett så litet barn skulle kunna sakna att kunna gå? Det har ju ingen erfarenhet av Noah kanske led för att han inte började gå förräns han var 15 månader när de flesta andra gick när de var 12?
  • mammapuh
    anne h skrev 2008-03-07 08:43:46 följande:
    observera; en person med DS med cancer är lättare att bota än en nDS. -fast det vet du, men jag tänkte alla som skriiiiker om allt hemskt med DS.. de som inte vet
    Ja jag tänkte lägga till det men så kom en Noah ivägen *S*
  • mammapuh
    anne h skrev 2008-03-07 08:43:46 följande:
    observera; en person med DS med cancer är lättare att bota än en nDS. -fast det vet du, men jag tänkte alla som skriiiiker om allt hemskt med DS.. de som inte vet
    Och dessutom har det diskuterats en hel del att man skulle kunna lösa cancergåtan med hjälp av personer som har DS!!!!!!
  • mammapuh
    smoothiz skrev 2008-03-10 11:15:10 följande:
    jag tror hon menar att det verkar som om vissa här e rent av glada för att deras barn har DS...(jag har också fått det intrycket, på många här verkar det så faktiskt..) och hon i likhet med mig själv har väldigt svårt att förstå hur någon kan tycka att det e bra att barn har DS?... självklart e man glad för sina barn men man behöver då inte vara glad för handikappet...?
    Det är nog ingen här som är glada för just handikappet vi är glada för våra barn för just de dem är! Vi sitter inte och gråter för att de inte är allt det de inte är! Kanske är det så att vi ds-mammor blivit mer ödmjuka till livet. Kanske var det så att vi förut också önskade oss en massa saker men som idag inser att även om man inte får det man önskar så blir man ändå glad över det man får! Tycker det snackas om så mycket att VILJA ha och ha och att JAG ÖNSKAR MIG osv........ Inget fel att önska sig men man ska veta att det är väldigt sällan man får precis ALLT man önskar sig. Som min son han har kollat ut tre olika stora legosatser som kostar runt 1000 kr styck, han får EN av dem och han kommer vara överlycklig för den, han kommer inte sitta och gråta för att han inte fick de två andra. Han kommer inte vilja lämna tillbaka den han fick för att han inte fick allt han ville ha. Samma med våra barn! Visst vi satt inte och önskade oss ett barn med ds MEN idag så kan de flesta av oss inte tänka oss något annat barn än just det barn vi fick!
  • mammapuh
    Frantic skrev 2008-03-11 10:10:34 följande:
    OK men om din son fått en legosats där inte alla bitarna fanns med, skulle han då tycka att det legosatsen var bättre än en legosats med alla bitar? Skulle han säga att det rymdskeppet blev "mysigare" av att inte alla bitar fanns i förpackningen?
    Vem har påstått att ett barn skulle bli mysigare av att ha ett funktionshinder? Min son skulle nog som den kloka person han är faktiskt varit glad för sitt lego i alla fall och förvaltat de bitarna han faktiskt fick och gjort något bra av dem istället för att sitta och gråta över att det saknades några delar. Visst hade han säkert gärna fått alla delarna med MEN han hade varit glad i alla fall. Jag har inte gnälliga bortskämda barn som bara ska ha och ska ha utan som faktiskt gör det bästa av det dem får! En sten kan vara många saker för vår son tex sa han en dag till några kompisar till oss att han en gång hade hittat en sten som såg precis ut som en motorsåg. Snacka om att vara lycklig i sin tillvaro! Eller när vi var hos några vänner som nyss fått en bebis som inte hade en enda leksak, Emma (som har DS) och Lucas lekte i flera timmar på den inglasade balkongen, där stod en soffa och under den lekte de att källaren fanns osv...... en garderob blev till hiss .......

Nu är det ju inte så att man fattas något när man har DS utan man har ju MER material i sina kromosomer än andra. Och nej det är inte bättre men det är bra nog i alla fall för oss i vår familj!
  • mammapuh
    Myrtille skrev 2008-03-11 10:26:28 följande:
    Du kan väl ta dig tiden att läsa lite av det jag skriver? Det skulle underlätta diskussionen. Om du gör det kommer du se att jag inte någonstans tyckt att det är underligt om du eller någon annan älskar sitt barn. Tvärtom.Jag tycker bara det är onödigt att glorifiera ett handikapp, som om det var nödvändigt för att rättfärdiga sin kärlek. Och jag tycker det är onödigt att känna sig attackerad när inte alla andra deltar i charaden.Om jag eller vem som helst tycker att det är ledsamt med Downs betyder inte det att vi hatar era barn.Grejen är att jag inte ser ett foster som ett färdigt barn. Om jag ansåg att ett foster var ett barn skulle jag vara emot alla aborter, inte bara de av downsfoster. Nu tycker jag inte att ett foster är ett barn, och alltså tycker jag inte det är omoraliskt att välja ett foster utan downs framför ett foster med downs, då jag anser att båda fostren bara är möjligheten till ett barn, inte fix och färdiga fullvärdiga människor.Förstår du?
    Det där kan jag köpa! När man är för alla typer av aborter då kan man ju knappast säga att man inte bör göra abort av ett foster med DS! Så om man tycker det är okej att göra abort för att man vill ha ett barn med bruna ögon eller man vill ha en tjej så är det ju inget konstigt att man är för abort av foster med DS! Handlingen är ju den samma.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!