Inlägg från: mammapuh |Visa alla inlägg
  • mammapuh

Nu får det vara nog!!!

anne h skrev 2008-01-04 23:57:21 följande:
    Men självklart får och skall var och en välja om de vill ha barn med eventuella funktionshinder, de kan alltid adoptera bort dem om de råkar få ett sådant barn ifall de itne hittat rätt på det via fosterdiagnostik.det jag inte gillar är när folk ska skriva mig på näsan om hur hemskt det är att ha barn med DS, hur hemskt det är att ha DS, hur kort tid de lever, hur mycket de lider. Tänk om folk bara sa att "Nej, jag vill inte ha ett barn med DS". Punkt. Nej, då ska det vara långa utläggningar om hur hemskt det är osv, som sagt..!
    Exakt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nobelpriset åt Anne *S*
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    Frantic skrev 2008-01-05 00:04:00 följande:
    Vilken tur att folk i den här tråden inte beter sig så då. anne h skrev 2008-01-04 23:57:21 följande:
    Du måste ha missat rätt många inlägg! Förvånad
  • mammapuh
    fozzie skrev 2008-01-05 08:03:18 följande:
    Ja det är delvis ditt ansvar att se till att inte exponera din dotter med ds så andra kan häckla henne för att de finner det kul men visst i ett perfekt samhälle skulle det aldrig ske men nu är det inte ett perfekt samhälle så varför hänga ut folk i onödan.
    Så då borde det vara förbjudet att visa sina barn överhuvudtaget på FL menar du? För folk kan ju likaväl sitta och häckla barn utan ds. Fanns såna trådar också där de visade upp "fula barn" och skrattade åt dem! Barn som i andras ögon inte alls var fula men som blivit utvalda att skratta åt! Säger du åt andra föräldrar som visar sina barn att dem inte ska göra det eller det gäller bara oss ds-mammor som inte får visa våra? Förvånad
  • mammapuh
    fozzie skrev 2008-01-05 08:13:58 följande:
    Om en fullt friskt barn utgör referensen så är en person med ds inte "normal" då han/hon oftast har en iq långt under en frisk person. Så i mina ögon är inte en person med ds frisk om det ordet ska användas utan har ett funktionshinder/handikapp och jag vill slippa få ett barn med detta om möjligheten finns.
    Om det hänger på det där med IQ så kanske min dotter är både frisk och normal i dina ögon då!
  • mammapuh
    fozzie skrev 2008-01-05 09:29:36 följande:
    En vuxen ds med en inteligens i nivå med en 5-åring är inte "normal" oavsett vad ni ds-morsor anser om saken.
    Ja där satte du ribban på dina fördomar!
  • mammapuh
    tretösersmamsen skrev 2008-01-05 17:05:21 följande:
    Alla håller inte med om att DS är extra mycket mys. DS är jäkligt mycket arbete också ska jag säga. Det är förmodligen därför de flesta DS-föräldrar blir så enormt stolta över sina barns framsteg. De vet hur mycket jobb som ligger bakom.
    Precis! Jag har inte läst ett enda inlägg om att DS enbart skulle innebära extra mycket mys! Men det är som med mycket annat vissa saker når väl inte fram *S* Visst är det extra mycket arbete att ha ett barn med DS MEN det är så mycket mer än en massa arbete också! Det är glädje och kärlek och sorg och oro och stolthet ja som det är med andra barn men kanske blir känslorna så mycket större för att man får kämpa så mycket mer för allt!
  • mammapuh
    ploppviola skrev 2008-01-05 17:34:04 följande:
    Vad är ds för de första.De är ett val som varje förälder/familj får ta....De är så lätt att tycka som mycke om allt möjligt men visst jag förstår att du reagerar.Man ska inte behöva va perfekt.Jag är egentligen "emot" aborter men livssituationer ser så olika ut o vi vet inte vad som rör sig i huvudet på en person som få ett sånt besked(vilken missbildning de änn må gälla)
    Det håller jag med dig om!
  • mammapuh
    Myrtille skrev 2008-01-05 10:02:35 följande:
    Problemet är när en ledsen mamma till ett barn med DS vill klampa in och beskära _alla_ människors friheter. Då kan man förvänta sig mothugg.
    Så tror jag att man uttrycker sig om man man saknar Empati!
  • mammapuh
    Maggis skrev 2008-01-05 11:26:25 följande:
    mammapuh;Fick inget svar på min fråga. Är det rimligt att jag personligen ska ställas till svars för andras beteende och åsikter? När jag inte hyser dem själv eller uppför mig så?
    Nej, det är det antagligen inte. Nu vet jag inte riktigt var du själv står i frågan och kanske missförstod jag dig?
  • mammapuh
    MILF skrev 2008-01-05 11:48:13 följande:
    Om vi startar en egen tråd om att abortera barn med DS. Håller sig föräldrarna till barn med DS borta då?
    Ja det blir ju en diskussion som inte lär bli så lång. När ni har skrivit om alla fördomar som finns så finns det inte mer att säga. Lovar att hålla mig ifrån tråden!
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!