Inlägg från: mammapuh |Visa alla inlägg
  • mammapuh

Nu får det vara nog!!!

smoothiz skrev 2008-03-05 22:43:24 följande:
    men vad nær barnet væxer upp?? jag vet en del vuxna med DS som tyværr får stå ut med mycket skit! du vet, barn blir till vuxna...
    Vad för skit menar du?
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    smoothiz skrev 2008-03-05 22:43:24 följande:
    men vad nær barnet væxer upp?? jag vet en del vuxna med DS som tyværr får stå ut med mycket skit! du vet, barn blir till vuxna...
    Jag vet massor med vuxna utan DS som får stå ut med en massa skit........ borde de blivit bortvalda? Löser man samhällsfrågan på så vis? Då lär vi aldrig få något bra samhälle för dem som anses kvala in för ribban höjs för vad som är acceptabelt!
  • mammapuh
    Älskarminabarn skrev 2008-03-05 22:53:24 följande:
    Får stå ut med "skit från omgivningen". Jag växte upp med en tjej i grannhuset som hade DS och alla vi barn runt omkring var inte alltid snälla vid henne. Idag ser jag henne på stan och fortfarande kan folk vända sig efter henne och peka.
    Menar du att det är en anledning att göra abort för att andra skulle uppföra sig illa? Om ditt barn blir mobbat i skolan är det ditt barns fel då eller är det barnen som mobbas fel?
  • mammapuh
    smoothiz skrev 2008-03-05 23:23:50 följande:
    idioter som inte kan hyfs tyværr...jag har flera gånger bett vidriga mænniskor att ge fan i att ha roligt på bekostning av mænniskor med psyk.funktionshinder och DS... det e før jævligt men vi lever i en skruvad værld...
    Men om vi då väljer att göra abort av dessa (vissa skulle säga udda) unika människor så kommer de där som hånar och beter sig illa hitta några andra att håna och bete sig illa mot.
  • mammapuh
    norpnäsan skrev 2008-03-05 23:24:15 följande:
    Om vi bara kunde ta och respektera andra mânniskor lite.... Jag kritiserar inte de mammors beslut om att behalla sina DS barn. Varför är det sa okej att kritisera oss som har valt att göra abort av samma skäl?
    Jag kriticerar inte ditt val det är upp till var och en. Men att säga att mitt barn skulle lida eller att det är hemskt mot hennes syskon som måste ta hand om henne osv........ Min dotter går i första klass i grundskolan. Hon pratar, läser och skriver! Hon går på gympa två gånger i veckan  i "vanlig" gympagrupp. Går på kalas hos klasskompisarna. Hon kan gå till och från skolan själv men givetvis följer vi henne (men som nu när lillebror är sjuk så har hon fått gå själv) Hon har svårigheter med inlärningen, vi tränar hennes tal hos talpedagog, hon är hjärtopererad men är idag hjärtfrisk. Visst det är mycket merarbete men jag kan inte se att hennes liv inte skulle vara värt att levas.
  • mammapuh
    smoothiz skrev 2008-03-05 23:26:37 följande:
    nej men att sæga att ett barn med DS inte blir lidande går faktiskt inte..tyværr så e fuktionshindrade mer utsatta før vissa mænniskors hemska handlingar och kommentarer..så jag førstår folk som tænker på framtiden och kanske gør abort...
    Ditt tankesätt skrämmer mig en smula! Så om ditt barn blir mobbat så är det ditt barn det är fel på?
  • mammapuh
    Jordgubbssmak skrev 2008-03-05 23:32:49 följande:
    Gode Gud vilken pajkastning! Jag vet inte vem som är värst, "fri-abort-mammorna" eller "DS-mammorna"Att det ska vara så himla svårt att inse att alla inte har samma värderingar, möjligheter och erfarenheter när dom utövar påverkning på sitt eget liv.Vissa människor tycker maskrosor i gräsmattan är det vackraste som finns, gula glada och fria lyser dom upp.Andra vill hellre få en helt grön, vacker, jämn och välvårdad gräsmatta i sin trädgård.De som valt vildvuxna gula blommor måste inte ta det som en personlig förolämpning att andra rensar sina gräsmattor och de som vill ha gröna välvårdade gräsmattor kan kanske ändå se det vackra med de gula blommorna.Men var och en får välja det som passar den bäst, utan att det är ett val som ska vara mall för någon annan! Det är de val som känns bäst för just den personen och inte en pekpinne för någon annan. O bara för att förebygga eventuella kommentarer, NEJ, jag tycker INTE maskrosor är ogräs, det är blommor!
    Bra skrivit! Synd bara att de som vill ha en grön gräsmatta ofta tjatar så mycket om de där förbaskade maskrosorna!

Men jag förstår att folk väljer olika vägar men jag förstår inte när de tvunget ska förklara för mig som har ett barn med DS HUR det är att ha ett barn med DS! Deras bild stämmer inte överrens med min bild. Och kanske stämmer deras bild överrens men mina ögon ser något annat större och finare istället för att se det problematiska! Min dotter kanske hade varit en maskros i mina ögon för 9 år sen men idag är hon en ståtlig solros! *S*
  • mammapuh
    norpnäsan skrev 2008-03-05 23:31:34 följande:
    Mammapuh: Jag har inget sagt om ditt barn. Du har haft tur som har fatt ett DS barn med en lindrig störning. Jag ville inte ta den risken. 60% föds med hjärtfel och DS kan vara bra mycket jobbigare än din dotter har. Jag är glad för din skull att det gar sa bra för henne. Hon är föresten jâttesöt!(kikade in hos dig)
    När du säger barn med Downs syndrom så tar jag det som barn som mitt för hon har ju Downs syndrom. Jag vet att min dotter klarar sig bättre än genomsnittet men jag vet också att utvecklingen och synen på dessa barnen har gått frammåt och ingen vet var de kommer hamna när de blir vuxna. De får en helt annan möjlighet att vara delaktiga i samhället idag även om det innebär att vi föräldrar får kräva och ta för oss mer men vad gör man inte för sina barn? 60% av barnen har inte hjärtfel utan det är ca 50% som har det. De allra flesta har enklare fel som inte ens behöver opereras och många av de andra barnen har hjärtfel som kan korrigeras så de blir klassade som hjärtfriska.

Kul att höra att du tycker hon är jättesöt. Hon är dessutom en väldigt mjuk och go liten tjej som tänker mycket på både små barn och på djur.

Jag kan mycket väl förstå att man väljer att göra abort när man får ett sånt besked tidigt i graviditeten men nu efter 8 år som mamma till Emma har jag svårt att sätta mig in i hur det skulle ha känts att få veta innan. Jag var 26 år och tänkte aldrig tanken på att mitt barn kunde vara handikappad. Det var liksom inget som skrämde mig ändå fick jag en chock när mitt barn föddes med Downs syndrom. Jag hade rätt många fördomar då, och ja de lät nog som många som skriver här! Men idag vet jag ju bättre, jag står liksom med facit i handen! Och nej jag förnejkar inte att det är svårarare att vara mamma till Emma än till mina andra två barn men jag kan ändå inte tänka mig ett liv utan henne. Och rädslan för framtiden är inte så stor (även om man ibland hamnar i tankar kring den) det kommer lösa sig som så mycket annat!
  • mammapuh
    Jordgubbssmak skrev 2008-03-05 23:53:13 följande:
    Jag tror också att det är mycket mer tabubelagt att välja att abortera. Det är mycket mer politiskt korrekt att behålla och visa att alla barn är lika mycket värda och lika välkomna. En god tanke och handling är ju mycket enklare att stå upp för än en egoistisk och med "negativ" laddning.Jag hade med stolthet sagt att mitt ev. barn med DS berikar mitt liv enormt än att jag valde abortera mitt foster för att det inte var precis som alla andra.
    Men de flesta som får veta att barnet har DS väljer att göra abort! Har hört om personer som fått försvara sig inför läkare mm mm för att de valt att behålla ett barn med ds!

Själv har jag inga problem med att folk väljer att göra abort men att de måste berätta om varför de gör det och sen rabbla upp en massa saker som inte stämmer har jag svårt för att ta. Okej om man säger att man helt enkelt inte vill ha ett annorlunda barn. MEN att säga saker om barn som mitt som är långt från verkligheten det gör mig faktiskt både arg och ledsen. Och att komma med att mitt barn kommer att bli retad eller dåligt behandlad i framtiden!!! Är det en orsak till att jag skulle göra abort? Fånigt tycker jag det är!
  • mammapuh
    norpnäsan skrev 2008-03-05 23:56:14 följande:
    Mammaphu, jag tycker att ditt inlägg var jättefint och jag önskar dig och Lilla Emma all lycka i livet!
    Tack! Och du, jag förstår ditt val på sätt och vis för visst är det enklare med barn som inte har några "svårigheter" det är inte det som jag hängde upp mig på! Utan jag blir bara så trött och ledsen och arg när jag får höra hur det är att ha ett sånt barn. Det är inte hemskt på något vis! Samtidigt kanske man ändå väljer att göra abort för sin egen skull eller för sitt andra barns skull just för att det är enklast så! Man har ju inte lärt känna barnet i magen, speciellt inte när man avbryter tidigt i graviditeten. Det är en svår fråga det här och den måste tyvärr få finnas och ältas..........

Lycka till du med!
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!