Inlägg från: mammapuh |Visa alla inlägg
  • mammapuh

Nu får det vara nog!!!

thj skrev 2008-01-03 12:46:05 följande:
    Men är den så viktig attt du måste såra andra på din väg.Då är det ju ett missbruk av yttrandes och åsiktsfrihetenJag skulle aldrig vilja såra någon.
    Håller med dig! Du verkar klok du *S*
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    heavymetal2 skrev 2008-01-03 12:51:07 följande:
    Gud vilken het debatt detta har blivit här på fl......faktum är ju bara det att det jag skrivit om okunskap i alla inlägg.stämmer ju.....För inte finns det NÅGON här med ett barn som har DS,som skrivit något negativt om dessa barn.....Det är ju människor som INTE har dessa barn,eller som haft kontakt med dessa barn som svarar att de skulle göra abort.....eller hur?Alltså bygger det på ren och skär okunskap!
    Precis! Eller så ljuger vi hela bunten *S* Det har vi i alla fall beskyllts för när de där som hänger i varenda sån här tråd som hävdar sin yttrandefrihet och fulla av fördomar människorna inte har mer att komma med då är det vi som ljuger och förskönar *S*
  • mammapuh
    Cavatine skrev 2008-01-03 13:03:50 följande:
    Jag jobbar i butik och brukar (om situation och tillfälle uppenbarar sig) berömma barn som uppför sig bra och är söta. Jag har märkt en tendens att föräldrar till ds-barn har mycket svårare att ta komplimangen för vad det är - en positiv kommentar baserat på det intryck jag fått. Många gånger tittar föräldrar till ds-barn på mig som att de försöker se om jag driver(?) med dem eller så tittar de argt/ irriterat på mig, som att jag sag något opassande. Jag tycker ju bara att de har gulliga, väluppfostrade barn!Min undran till er som har ds-barn och "vanliga" barn är: Är det svårare att helt utan att haja till ta emot komplimanger om ds-barnets utseende än om de andra barnens? Om det är så - varför?
    Själv får vi massor med beröm för att våra tre barn är så duktiga på att uppföra sig och vi blir jätteglada över att få höra det. Skulle aldrig någonsin tittat surt på någon som säger Emma är söt eller uppför sig bra. Men kanske har inte de föräldrarna du träffat på fått så mycket beröm förut för att många kanske inte vågar ge deras barn beröm och då kanske de tycker det är konstigt när de får beröm av dig. Tycker det är jättebra att du ger ALLA barn och föräldrar som uppför sig bra beröm det är bra för alla att få höra att man gör något bra oavsett om man har något funktionshinder eller inte!
  • mammapuh

Kan man annat än skaka på huvudet! Jag hoppas innerligt att min dotter aldrig ska behöva möta dessa människor som skriver här i verkliga livet.

Kan också berätta att jag är lyckligt lottad och mår bra och är tacksam för allt jag lyckats åstadkomma med mitt liv. Vi har det ekonomiskt bra, bor bra, kan åka utomlands när vi vill, har tre fina perfekta barn, ett fint hus och en ny bil (som är betald) min dotter går grundskolan och har klarat av det jättebra. Alla vi möter ute i samhället bemöter henne och oss med samma respekt som man bemöter andra. INGEN har någonsin sagt såna saker till oss personligen som det skrivs om i såna här trådar. Jag förstår inte var dessa människor bor men kanske är det i någon del av en förslummad förort? De kan inte hävda sig på något annat sätt så varför då inte ta chansen att hoppa på de som inte själva kan försvara sig verbalt tillbaka? Men det säger ju egentligen mig bara att jag inte ska fortsätta käbblandet.

Till er underbara människor som skickar meddelande till mig vill jag bara säga tack! Ni gör att man känner hopp för framtiden. Och ni är framförallt många fler än de 10 tal som gång efter gång letar upp såna här trådar för att skapa bråk!

• mammapuh
    Sarah84 skrev 2008-01-03 16:24:01 följande:
    anne h skrev 2008-01-03 16:22:02 följande: Många upplever de som e "okänt" för "skrämmande" Va du tycker är inte vad någon annan tycker.
    Men det som är okänt är ju inte längre okänt om man lär sig mer om det! Kunskap är det man behöver. Så hade du mer kunskap om ds hade du inte heller tyckt det var skrämmande och hur kan man sitta och uttala sig om något man inte har någon kunskap om?
  • mammapuh
    Sarah84 skrev 2008-01-03 16:26:59 följande:
    anne h skrev 2008-01-03 16:26:02 följande: Alltså de du tycker kanske inte alla andra tycker, så ja mena.
    Fast inte finns det väl någon som tycker som Anne i alla frågor?
  • mammapuh
    Queen70 skrev 2008-01-03 16:27:33 följande:
    Är du helt empatilös eller?? "skrämmande" är väl knappast ett POSITIVT ord eller hur?? Klart folk blir sårade om de får höra det?? Det behöver man knappast gå i terapi för eftersom det är en normal reaktion. Folk är taktlösa=Man blir ledsen=naturlig reaktion! Folk är taktlösa=man bryr sig inte=nån störning i känslolivet. Tycker det du skriver bara låter elaktm utan nåt vettigt innehåll. Jag har säkert skrivit saker som upprört människor här, men mitt syfte har aldrig varit att bara få nöjet att såra nån, jag har skrivit för att jag anser att jag har nåt att tillföra (även om inte alla håller med mig om detta)
    Eh nu vet jag inte var jag har dig? Men det är just såna saker vi får höra på FL jämnt och ständigt och det har bidragit till mitt sätt att förhålla mig till såna här trådar, tyvärr! Jag förstår att man väljer att göra abort men jag förstår inte hur man kan vara så elak att man kallar barn med tex downs för skrämmande och sen tror att man ska få medhåll och respekt från oss mammor som har dessa barn
  • mammapuh
    MILF skrev 2008-01-03 16:35:28 följande:
    Jag har barn med DS i min närhet, men det visste du inte -eller hur?Hur som haver har det inte ändrat min åsikt. Jag själv hade nog inte velat behålla ett barn med DS och TRO MIG, kunskaperna finns där.
    Jag har kunskaper om hästar, det finns ett stall i närheten av där vi bor! *S* Men hur det är att ha en egen häst det vet jag inte ett dugg om!
  • mammapuh
    MILF skrev 2008-01-03 16:49:33 följande:
    mammapuh, tycker du att jsg varit dom mot dig (och Emma) då jag skrivit mina val samt åsikter angående abort och min anledningar till dessa..?
    Nej, faktiskt har jag inte uppfattat dig som speciellt dum!
  • mammapuh
    Lefo skrev 2008-01-03 22:51:39 följande:
    Ibland kan jag bli irriterad när folk stannar till och utropar att min dotter är såååå söt (men jag visare det inte) och så säger de inget till hennes tvillingsyster som står bredvid. Nu är min DS tjej väldigt söt (och det är sant) men jag tycker allt hennes syster är väldigt söt också men hon ser i och för sig alltid lite surar ut, kan ju vara de som gör det.
    Och jag tycker också du har två jättesöta tjejer! Tycker inte man ska säga positiva saker om ds bara för att barnet har ds utan man ska bara säga så om man menar det också ska man tänka på syskonen också. Vår yngste kille är ett charmtroll utan dess like, med massor med blonda lockar som tanterna på stan blir tokiga i. Han ler och pratar med alla som tittar på honom och jämnt får vi höra hur underbart söt han är och att han ser ut som en liten ängel, eller som ett barn från ett bokmärke. En dag sa Lucas att alla tycker hans lillebror är så söt. Ja men dem tycker säkert du är lika söt men de säger så för att han är så liten. Då sa Lucas, ja men dem säger det ju inte till mig!
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!