Myrtille skrev 2008-01-02 08:42:40 följande:
Du skrev:"Min dotter skulle kunna leva på ensam ö lika bra som någon annan hon har inga medecinska svårigheter och skulle ha samma förutsättningar som sin bror skulle haft. Men hur stor kan risken vara att hon hamnar ensam på en öde ö? *S*"Du menar att hon har samma förutsättningar som sin bror. Antingen fungerar väl han sämre än de flesta barn, vilket skulle förklara ert behov av assistans, eller så fungerar hon lika bra som alla andra barn, vilket gör att jag undrar över ert behov av assistans.Så hur är det? Innebär Downs syndrom några som helst besvärligheter i vardagen? Eller är det aaaaabsolut ingen skillnad?
Nu gällde frågan om min dotter skulle klara sig på en öde ö och jag svarade att på en öde ö skulle hon inte klara sig sämre än sin 5,5 åriga lillebror. Hur många barn med eller utan DS skulle överleva på en öde ö? Jag har inte påstått att min dotter är som alla andra. Vi har inga former av hjälpmedel åt henne. MEN hon har en resurspedagog i skolan som hjälper henne med det pedagogiska arbetet eftersom en lärare knappt hinner med alla barnen som det är idag fast de inte har några funktionshinder. Så om man nu ser en resurspedagog som ett hjälpmedel så har vi ETT hjälpmedel men jag tror inte att Emmas resurspedagog skulle gilla att vi kallar henne för hjälpmedlet *S*