• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • Murloc

Om man tar bort de inre ja, jag talade om de yttre. Ungefär samma funktion som förhuden.

• blackangel

Tycker både att manlig omskärelse och kvinnlig könstympning är fruktansvärt hemsk och onödig.

Självklart är det ok om barnet har för trång förhud eller liknande, alltså medicinska skäl, men annars NEJ! Inte på pga kulturer, religion mm

Har själv barn med en muslim som ville vi skulle omskära vår son. Jag sa blankt nej till det och så blev det oxå.

• DaCiss

Ja, så är det hos vissa. Så omskärelse hos män kan inte jämföras med en kvinnlig könsstympning. Kvinnlig könsstympning är just som det beskriver, en könsstympning. Du tar bort delar med medveten tanke på att kvinnan inte skall kunna njuta vid sex. Själva orsaken är helt annan än vid manliga omskärelsen. Och du har ingen vuxen kvinna som skulle välja att göra det med sig själv.

Så det är en enorm skillnad på dessa två. Det går inte att jämföra dem.

Corp skrev 2007-11-09 15:37:33 följande:
    "Det finns män som väljer att omskära sig i vuxen ålder"Så borde det vara.
  • DaCiss

Men vad gäller blygdläppar, jag skulle kunna låta dem opereras bort. För mig är dom ivägen

• Murloc

Det finns mängder med kvinnor som betalar stora pengar för att få sina blygdläppar förminskade, helt frivilligt.

• frejas mamma

Det är fruktansvärt att det finns föräldrar som låter könsstympa sina barn! Vem fan tror de att de är egentligen. Finns inga ord för sådan grymhet!!!

• DaCiss

Jo, blygdläppar, men det har inte med kvinnlig könsstympning att göra. Där tas det bort delar för att kvinnan inte skall njuta av sex. Det är hela grundorsaken till stympningen samt att mannen skall ha kontroll på om kvinnan varit honom trogen.

Murloc skrev 2007-11-09 15:43:47 följande:
    Det finns mängder med kvinnor som betalar stora pengar för att få sina blygdläppar förminskade, helt frivilligt.
  • Larsgubben

frejas mamma skrev 2007-11-09 16:03:08 följande:

Det är fruktansvärt att det finns föräldrar som låter könsstympa sina barn! Vem fan tror de att de är egentligen. Finns inga ord för sådan grymhet!!!
    Du visar din okunnighet.
  • Ayishaaa

frejas mamma skrev 2007-11-09 16:03:08 följande:

Håller HELT med! könsstympning är fruktansvärt, riktigt illa och jag förstår inte heller vilka föräldrar som utsätter barnen för detta.
    däremot är jag helt och fullt för omskärelse av pojkar..
  • Polgara

Måste få slänga lite käft jag med nu känner jag.

För det första är förhuden så jevvla ful och bara ser motbjudande ut.När min man har stånd och förhuden är bortdragen så är han penis så läcker och sexig! Så han ska så småningom ta bort den. Visst han är vuxen och kan ta det beslutet.

Men hur många beslut kan ett spädbarn ta? Nej inte många och det är upp till de vuxna att göra det.

Tex att gå till tandläkaren, doktorn och ta halsprov osv listan kan göras låååång. Eller som nu då min son var tvungen att genomgå en undersökning med katerter i snoppen,gissa om han skrek sig blodröd!?ALLA spädbran skriker då de blir fasthållna,även med bedövning.Vilket då de får under/innan en omskärelse så jag tvivlar på att de lider igentligen.

Förhuden kan man absolut leva utan, utlösning och så får mannen likabra utan. Dock så kan en kvinna aldrig mer njuta av sitt sexliv om hon skulle skära bort klitoris och blygdläppar så att hålla på att jämföra dessa två är helt absurt i mina öron!

Så snälla sluta och fasa över det, så typiskt svenskt att vara sååå rädd för allt som är främmande.

Jaja...gapa på nu...

Svar på tråden Omskärelse/könsstympning