• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • palmblad

Eller ett land som har vett att inte skära i barn i onödan.

• Larsgubben
    palmblad skrev 2007-11-16 07:45:51 följande:
    Eller ett land som har vett att inte skära i barn i onödan.
    Eller människor som enbart ser svart eller vitt...
  • palmblad

Svart: Att skära i barn.

Vitt: Att veta bättre än så.

I detta fall finns inga gråzoner.

• FruMansour
    Lussekatten87 skrev 2007-11-15 23:43:49 följande:
    fan vad många som är emot!(*fast vad hade man förväntat sig,det här är ett kristet land med inpräntade fördomar...*)
    Ja typiskt Sverige!
  • FruMansour
    palmblad skrev 2007-11-16 07:50:59 följande:
    Svart: Att skära i barn.Vitt: Att veta bättre än så.I detta fall finns inga gråzoner.
    Inga gråzoner? Ok.. hoppas inte dina barn behöver opereras nån gång... Eller ska du vänta tills de är tillräckligt gamla att bestämma själv?
  • palmblad

Behov av operation är nåt annat. Könsstympning är inget behov.

• Ayishaaa
    Lussekatten87 skrev 2007-11-15 23:43:49 följande:
    fan vad många som är emot!(*fast vad hade man förväntat sig,det här är ett kristet land med inpräntade fördomar...*)
    Tror nog att det bror mer på att alternativen är ledande samt att det är felinformerat i topic. Det står att omröstningen handlar om Omskärelse/könsstympning vilket är två olika saker, alla människor med vett är emot könsstympning. Jag själv röstade att det är hemskt (eftersom jag uppfattade att det handlade om stympning och inte omskärelse, tror fler har gjort som jag.
  • FruMansour
    palmblad skrev 2007-11-16 07:50:59 följande:
    Svart: Att skära i barn.Vitt: Att veta bättre än så.I detta fall finns inga gråzoner.
    Det stod inget om könsstympning i ditt inlägg så jag tolkade det som det står.....Svart: Att skära i barn... Vitt: att veta bättre än så....

Och gällande könsstympning så är vi nog alla överens..
  • FruMansour

www.vardguiden.se/Article.asp

"Är manlig omskärelse samma sak som kvinnlig könsstympning?

Den manliga omskärelsen kan bidra till att riskerna för infektioner minskar. Den kvinnliga könsstympningen kan leda till ökad infektionsrisk, oförmåga att ha sex samt problem med de dagliga toalettbehoven. Det är därför inte rätt att likställa de två operationerna."

• FruMansour
    palmblad skrev 2007-11-16 09:20:12 följande:
    Behov av operation är nåt annat. Könsstympning är inget behov.
    Se ovanstående inlägg som jag skrivit!
  • Mellvis

Barnombudsmannen BO-

En realistisk komplikationsfrekvens efter omskärelsen är mellan två och tio procent, dvs. mellan 60 och 300 pojkar drabbas årligen av medicinska komplikationer till följd av omskärelse. Däribland finns potentiellt farliga komplikationer som svårare blödningar eller infektioner, mer undantagsvis katastrofer av typen glans-penisnekros, penisamputation eller till och med dödsfall.

Till detta kommer artikel 2 i barnkonventionen som stadgar att barn inte får särbehandlas p.g.a. kön, religion, etniskt eller socialt ursprung med mera. Rituell omskärelse som traditionell sedvänja innebär diskriminering av barn med vissa religioner eller med viss etnisk eller kulturell bakgrund. Enligt artikel 3 i barnkonventionen ska konventionsstaterna se till barnets bästa vid alla åtgärder som rör barn. Kvinnlig könsstympning är förbjuden i Sverige. På sikt bör även omskärelse av pojkar utan medicinsk grund inte tillåtas i lag.

• palmblad

Då sker ju fler infektion av stympning än utan.

• cruZZe

Ledord KAN. Står inte att det gör det men det KAN göra det.

Att operera bort sina bröst minskar risken för bröstcancer.

Att skära av sin dotters blygdläppar KAN medföra mindre infektionsrisker och underlätta ren hållningen.

Man kan om man vill dra hur många paraleller som helst tippar jag på. Det finns fortfarande ingen direkt anledning till att omskära sin son förutom just religion/tradition skulle jag vilja hävda.

Amerikanska undersökningar visar att 1 av 100 alltså1% påvisar mindre/färre infektioner efter omskärelse. Enligt mig så kan den stackars procenten lika gärna vara en felmarginal pga omständigheter som hygien mm.

FruMansour skrev 2007-11-16 13:05:07 följande:
    www.vardguiden.se/Article.asp"Är manlig omskärelse samma sak som kvinnlig könsstympning?Den manliga omskärelsen ***kan*** bidra till att riskerna för infektioner minskar. Den kvinnliga könsstympningen kan leda till ökad infektionsrisk, oförmåga att ha sex samt problem med de dagliga toalettbehoven. Det är därför inte rätt att likställa de två operationerna."
  • Tom Araya
    Lequisha skrev 2007-11-12 10:34:39 följande:
    Vad menar du med att eventuella fördelar inte har med saken att göra? Det är ju pga de eventuella fördelarna många väljer att omskära. Hur kan det inte vara relevant?
    Nej, de flesta gör det av kulturella eller religiösa skäl.
  • Tom Araya
    cruZZe skrev 2007-11-16 20:55:26 följande:

Ledord KAN. Står inte att det gör det men det KAN göra det.

Att operera bort sina bröst minskar risken för bröstcancer.

Att skära av sin dotters blygdläppar KAN medföra mindre infektionsrisker och underlätta ren hållningen.

Man kan om man vill dra hur många paraleller som helst tippar jag på. Det finns fortfarande ingen direkt anledning till att omskära sin son förutom just religion/tradition skulle jag vilja hävda.

Amerikanska undersökningar visar att 1 av 100 alltså1% påvisar mindre/färre infektioner efter omskärelse. Enligt mig så kan den stackars procenten lika gärna vara en felmarginal pga omständigheter som hygien mm.

Att skära i kroppen överhuvudtaget ökar risken för infektion, om det inte är för att ta bort något som redan är infekterat.
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning