• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • palmblad

Då kunde du väl låtit döpa dig då, DaCiss?

• DaCiss

Jag har gjort det som vuxen jo. Men dop är en sak, operation en annan. Jag funderar fortfarande på om jag vågar göra bröstförminskningen

palmblad skrev 2007-11-15 20:07:48 följande:
    Då kunde du väl låtit döpa dig då, DaCiss?
  • DaCiss

Läkare i Israel gör det

Mellvis skrev 2007-11-15 20:06:27 följande:
    Finns ingen läkare som rekomenderar det av hälsoskäl.Endast i unika fall
  • palmblad

Ja, men i Israel är de muslimer/judar.

DaCiss: Du kan döpa dig o sen ångra dopet. Du har kroppen i behåll, men inte av en stympning.

• Lequisha
    cruZZe skrev 2007-11-15 16:45:36 följande:
    Varför väljer majoriteten att omskära sina söner på annat håll än inom sjukvården? Är det fortf för att de tänker på sina barns bästa?
    Man tror att det till stor del beror på okunskap. Att man inte vet om att ingreppet finns tillgängligt på sjukhus tex. Samt att man är rädd för bemötandet och diskriminering.
    Men jag personligen har naturligtvis ingen aning.

Däremot är jag säker på att infektioner osv skulle minska om kunskapen fördes ut, att möjlighet till ingrepp under kontrollerade former finns tillgängligt.
  • Mellvis

Jag trodde i min enfald att vi pratade om i sverige.

• DaCiss

Ja skrev nyss att ett dop inte är som en operation och det är varför jag än idag velar fram och tillbaka på om jag klarar av bröstförminskningen. Det är ett stort steg att själv välja om man ska förändra sin kropp genom en operation då man vet att den fungerar nu, men jag vill ha den bättre.

Men om du palmblad hade levt i ett land där det var norm med omskärelse, hur tror du att du sett på saken då? Om du bara träffat på män som sett det som något positivt eller som inte ens tänkt på det nämnvärt för det var så vanligt, vad skulle du tänka då kring det hela? Om du aldrig sett omskärelse som något annat än positivt och norm?

palmblad skrev 2007-11-15 20:27:31 följande:
    Ja, men i Israel är de muslimer/judar.DaCiss: Du kan döpa dig o sen ångra dopet. Du har kroppen i behåll, men inte av en stympning.
  • palmblad

Jag har så pass förstånd att jag aldrig sett stympning som positivt.

• DaCiss

Så du menar att även om du växt upp där det var norm och där alla i din närhet sett det som positivt och bra så hade du ändå tyckt alla i din närhet var barbarer och inte förtjänade sina barn?

palmblad skrev 2007-11-15 20:45:57 följande:
    Jag har så pass förstånd att jag aldrig sett stympning som positivt.
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning