• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • DaCiss

Jag har hela tiden pratat om omskärelse som begrepp. Alltså inte begränsat det till bara inom Sverige. Inom Sverige har jag svårt att se hur du omskär ett litet barn då jag inte ser fördelarna på samma sätt här som i länder där det är norm. Men jag dömer heller inte de som väljer att göra en omskärelse.

Mellvis skrev 2007-11-15 20:43:25 följande:
    Jag trodde i min enfald att vi pratade om i sverige.
  • JoWiAn

Man får inte kupera hundars svanasar men man får skära av en bit av en liten pojkes snopp. Helt sjukt enligt mig.

• DaCiss

Okej, I rest my case. Jag har sagt mitt och du ditt och verkar inte finnas mycket mer som kan sägas.

palmblad skrev 2007-11-15 20:53:16 följande:
    Absolut.
  • DaCiss

Jag ser en skillnad där faktiskt. Kuperingen av svansar har enbart att göra med utseende. Jag tror inte du skulle få lov att plastikoperera barn heller. Jag är även emot håltagning i små barns öron.

Och ett husdjur ligger under ditt våld hela livet och kommer aldrig kunna föra sin egen talan. Att leka gud med djuret och förändra dess utseende bara för att du tycker den är finare då och göra detta via en amputation det är gräsligt.

Fattar inte hur de får hålla på att avla raser av djur heller.

Koviktare skrev 2007-11-15 20:53:59 följande:
    Man får inte kupera hundars svanasar men man får skära av en bit av en liten pojkes snopp. Helt sjukt enligt mig.
  • palmblad

Svanskupering är lika illa. Stympning är just skönhetsoperation.

• palmblad

Stympning har också bara med utseende att göra.

• DaCiss

Är du på en mission att reta upp folk?

palmblad skrev 2007-11-15 21:13:33 följande:
    Stympning har också bara med utseende att göra.
  • FruMansour
    DaCiss skrev 2007-11-15 20:58:11 följande:
    Jag ser en skillnad där faktiskt. Kuperingen av svansar har enbart att göra med utseende. Jag tror inte du skulle få lov att plastikoperera barn heller. Jag är även emot håltagning i små barns öron. Och ett husdjur ligger under ditt våld hela livet och kommer aldrig kunna föra sin egen talan. Att leka gud med djuret och förändra dess utseende bara för att du tycker den är finare då och göra detta via en amputation det är gräsligt.Fattar inte hur de får hålla på att avla raser av djur heller.
    Jag håller med om precis allt i detta inlägg.. För lat för att kommentera själv just för tillfället.
  • DaCiss

Mmm.. förstår faktiskt inte vad som rör sig i avlarens huvud. Frågar man om varför man måste hålla på att avla så där då det innebär risker för vissa djur, t ex andningsbesvär och besvär i leder osv då får man svaret: "För dom skall se ut så"

Fåfänga så det ryker om det och ser ut som de leker gudar med djuren. Det är olagligt att avla mänskor på samma sätt, i alla fall än så länge. Så det är lite skillnad på djurens och mänskans rättigheter, dessvärre.

FruMansour skrev 2007-11-15 23:34:14 följande:
    Jag håller med om precis allt i detta inlägg.. För lat för att kommentera själv just för tillfället.
  • Lussekatten87
    fan vad många som är emot!(*fast vad hade man förväntat sig,det här är ett kristet land med inpräntade fördomar...*)
    ~.:Vecka 30:.~
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning