• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • palmblad

Tänker inte svara dig på den frågan.

• Lequisha

Vad tråkigt. Jag tyckte själv det var en väldigt bra fråga

• Mellvis

Här kommer en annan åsikt.

Låt barnen bli vuxna och sedan fatta beslutet själva!
    .Det finns massor av dumheter som står i de religiösas böcker. I bibeln står det bland annat att man ska ta sin uppstudsige son utanför stadens murar och spjuta honom där. Tack och lov är inte alla bokstavstroende och man gör inte så i dag. Bara för att det står idiotiska och grymma påbud i de religiösa skrifterna betyder det inte att vi ska acceptera att folk som tror på dessa påbud utför dem. Omskärelse av barn bör förbjudas omgående om de inte lider av någon defekt som gör att det är medicinskt motiverat. Renlighetssnacket är så korkat att det är skrattretande. Man måste antingen vara redigt funktionshindrad, mentalt handikappad, totalt ointresserad av hygien eller regelrätt korkad om man inte begriper hur man ska tvätta sig. Vi lever inte på stenåldern. Vi har rinnande vatten och hygienartiklar. Snacket om alla sjukdomar som omskärelse skulle förhindra har ingen som helst grund inom läkarvetenskapen. Det är bara ren propaganda från starka religiösa grupper som på alla sätt vill försvara en barbarisk och fullständigt respektlös sedvänja mot barnen. Korkade kommentarer som att föräldrar som vill låta stympa sina barns penisar, pga sin religionstillhörighet eller kultur, i hemlighet skulle åka utomlands och genomföra omskärelsen där är att idiotförklara dessa människor. Så fort deras barn går till en läkare här i Sverige skulle detta upptäckas och anmälas. Om barnet i vuxen ålder lider på något sätt av sin omskärelse, psykiskt eller fysiskt, så kan denne man anmäla sina föräldrar om han önskar. Omskärelse är inte osynlig. Förr eller senare märks det och då ska föräldrarna ha sitt rättmätiga straff för det brott de begått mott sitt eget barn. Att sex skulle bli bättre med omskärelse är också bara en ren villfarelse från människor som inte har någon förhud att jämföra med. Snälla! Det sitter massor av nervceller i förhuden som för alltid slutar sända signaler. Man förlorar känsel och oavsett om det "bara" är lite känsel som går förlorad i det stora hela så är det en ren LÖGN att påstå att man inte förlorar den. Det är helt ointressant att höra hur nöjd någon är med sin omskurna penis. Det ENDA relevanta är att skydda dem som inte är nöjda, de som lider på något sätt av omskärelsen. Och det finns massor av dokumenterade fall där omskärelse gått fel även i medicinskt utvecklade länder som i USA t ex. Där omskärelsen skapat oerhörda lidanden och jag lovar att den som lider knappast bryr sig om någon annan inte gör det. Läs boken "Född till pojke, fostrad till flicka" av John Colapinto. Det är i och för sig ett extremfall men han hade aldrig behövt lida så om inte hans respektlösa själviska föräldrar fattat beslutet åt honom och lät omskära honom som barn. Försvararna av omskäresle är snara till att hävda kulturella rättigheter och hänvisa till religionsfrihet men de är inte alls intresserade att visa sina barn samma kulturella och religiösa rättigheter. De kunde lika gärna brännmärka sina barn för att permanent markera en kulturell eller religiös tillhörighet som ENBART bygger på föräldrarnas tro och INTE barnets. Försvararna av omskärelse är beredda att inskränka sina barns rättigheter till religionsfrihet för sina egna själviska ändamål. Som någon annan skrev. Varför ska man visa dem som vill omskära sina barn respekt för det beslutet när de inte ens är beredda att visa sina EGNA barn den respekten? Hur fan kan man kräva något man inte är beredd att ge själv? Stoppa barbariet, förbjud omskärelse i Sverige och sätt riktigt kännbara straff för dem som ändå stympar sina barn! //Rasmus DEBATTINLÄGG 9 jan 2004

TEXT Rasmus

TILLBAKA TILL HUVUDARTIKELN

Omskärelse

• Mellvis

Omskärelse är övergrepp
    .Rädda Barnens svar "Dubbel respekt för kultur och hälsa" på min artikel om omskärelse av småpojkar andas oförståelse och förstockelse. Rädda Barnen säger sig inte ha "tillräckliga belägg att manlig omskärelse allmänt sett är skadlig". Rädda Barnen har givetvis god tillgång till medicinsk/kirurgisk expertis om man verkligen vill intressera sig för denna barnrättsfråga. Kort uttryck saknas varje påstådd fördel med detta ingrepp. Däremot medför det skador och risker, som därför är oursäktliga. Det torde inte vara förenligt med god läkaretik att utföra ingreppet, och ej heller kan det vara en godtagbar anestesirisk, eftersom medicinsk indikation saknas vid rituell omskärelse. För inte så länge sedan inträffade ett nytt dödsfall vid manlig rituell omskärelse i vårt land. Även vid manlig omskärelse anser man at psykiska skador kan uppstå åtminstone i spädbarnstiden. Vidare livslånga fysiska problem såsom felställningar på grund av förhudsbrist, försämrad känsel genom borttagande av rikt innerverade erogent viktiga områden, större eller mindre skador på ollonet som rent av amputation, mm. Även utan minsta inträffad komplikation innebär avaknad av förhuden efter omskärelse en nackdel för all framtid. Omskärelse utförd på barn av båda könen av övergrepp, en form av institutionaliserat våld, som inte rimligen kan sägas ligga i barnens intresse. Om nu fysisk ( i motsats till föreslagen symbolisk) omskärelse skall ha en plats i ett upplyst samhälles religiösa eller kulturella liv må det ske i vuxen ålder på egen begäran, men i barnaålder är det både skäligt och nödvändigt att kräva en förändring av denna osed. Rädda Barnen har anledning att fråga sig vad dess uppgift bör vara, om inte barnets rätt och intressen skall komma i första rummet. Rädda Barnen borde föra dess talan och inte utgöra en monolitisk politiskt kompromissande institution, räddhågsen att stöta sig än med det ena än med det andra särintresset. Säkert kan vi i en framtid se fram mot en enbart symbolisk omskärelseceremoni även om det kan ta sin tid. Detta om nu framtiden för upplysning och kunskap med sig, något som vi gärna vill hoppas och tro. Det vore väl ingalunda svårt för Rädda Barnen att åtminstone uttala en klar och tydligt rekommendation att avstå från omskärelse även på pojkar. Det skulle innebära ett viktigt stöd för alla som inte önskar omskära sina barn och är i behov av att ha något att hänvisa till för att motstå etniskt grupptryck och nå förståelse från sin omgivning. Ett enkelt uttalande från Rädda Barnens sida kan tänkas ge god opinionsbildande verkan och främja god barnavård i ett upplyst samhällsliv. Ulf Carlsson Överläkare Kalmar DEBATTINLÄGG 23 mar 2000

TEXT

Omskärelse

• Mellvis

Viktigt med nyanserad syn Omskärelse av pojkar är på samma vis som omskärelse av flickor ett övergrepp mot barnet, dess rätt till sin egen kropp och till sin framtida sexualitet. Till problemen med omskärelse hör att den som inte inlemmas i den sociala gemenskapen, genom att nekas medverkan i dess ritualer, lätt kan komma att ställas utanför. Man riskerar att på så vis skadas känslomässigt och socialt. Den skadan kan komma att bli mångdubbelt större än den som en omskärelse ger i sig. Av den anledningen ska man givietvis var mycket försiktig med att motsätta sig andra gruppers religiösa eller sociala mönster. I jämförelse med kvinnlig omskärelse kan den manliga synas obetydlig, men problemen är av samma art. Den manliga omskärelsen sker utan att den berörda egentligen har möjlighet att själv avgöra om han önskar medverka. Den manliga omskärelsen minskar den framtida möjligheterna till sexuell njutning, i förhuden finns mängder av känselnerver som i alla högsta grad bidrar till detta. Många män vittnar om att retningen av förhuden ofta hör till den högsta njutningen. Detta är kunskaper som tidigt omskurna inte har egna erfarenheter av. Rädda Barnen borde framföra en mer nyanserad syn på detta. I första hand genom att klart och tydligt markera att man är emot all omskärelse som sådan, men samtidigt förklara att man givetvis inte önskar agera så att enskilda barn skadas värre än vad ingreppet som sådant skulle göra. Svante Björkum Manlig könsstympning är rätt uttryck Som offer för manlig könsstympning, eufemistiskt kallat omskärelse, gladde det mig mycket att läsa Ulf Carlssons upplysande artikel ?Sluta omskär småpojkar!? - som en god vän översatte för mig. Det är emellertid oroande att Suzanne Askelöf svarar med att förneka skadorna med manlig omskärelse. Har hon någonsin sett en penis vanställd av omskärelse? Har hon någonsin haft samlag med en man som utsatts för omskärelse och därför inte fungerar normalt? Vad skulle hon säga om att få delar av sitt kön bortskurna som en hygienisk åtgärd? Omskärelse av ett barn betyder livslång skada. Det är oroande att en barnrättsorganisation i ett land som inte har någon ursprunglig tradition av sexuell könsstympning försöker försvara det oförsvarbara. Konventionen om barnets rättigheter ska inte bara skydda barn från traditionella skadliga sedvänjor, den förbjuder också diskriminering. Alla barn måste skyddas mot icke terapeutisk omskärelse, oavsett ras, religion eller kön. John D Dalton, England Tolerans eller feghet? Frågan är var gränsen går mellan tolerans och feghet. Givetvis kan inte övergrepp mot människor eller djur accepteras även om övergreppen sker av religiösa skäl. Djuroffer och rituell slakt som innebär djurplågeri är otillåtet i Sverige. Aga är förbjuden, trots visst stöd i bibeln för denna uppfostringsmetod. Omskärelse är däremot tillåtet, trots att det innebär en irreversibel stympning och utan att någon medicinsk fördel kunnat påvisas som skulle kunna motivera ingreppet. Jag anser inte att Rädda Barnen skall öda tid och kraft på aktivt arbete för ett förbud mot omskärelse, men att man inte vill uttala ett principiellt avståndstagande mot omskärelse av barn tyder snarare på rädsla att stöta sig med stora eller inflytelserika befolkningsgrupper än omsorg om barnens bästa. Hade man agerat på samma sätt om denna sed endast praktiserats av en liten obetydlig sekt? Bernt Kjell, Distriktsläkare Mesig tolerans Jag blev förvånad och chockad över er mesiga tolerans inför denna barbariska ritual. Det rimmar dåligt med det enorma engagemanget mot den kvinnliga omskärelsen (som i och för sig gärna fick vara ännu kraftfullare). Jag kommer att dra in mitt stöd till Rädda Barnen så länge ni inte aktivt bekämpar även dessa blodiga övergrepp mot pojkar. Lars Hellvig Arbeta mot mörka ritualer ?Du borde gå ur en organisation med den medeltida uppfattningen som Rädda Barnen framför i nr 7 i svaret till Ulf Carlsson,? sade min make till mig. - Nej, jag vill inte lämna Rädda Barnen, men jag vill arbeta för att organisationen tar ställning mot all omskärelse. Det innebär alltid en stor risk att göra ett kirurgiskt ingrepp. Jag vet exempel där ?erforderlig smärtlindring? vid omskärelse gett svårt handikapp av livslång karaktär. Det är dags att arbeta mot gamla mörka ritualer och arbeta för ljusare tider i 2000-talet. Anna-Lisa Abrahamsson Inte rätt NEJ, det är inte rätt. Det är något som man skall få ta ställning till i vuxen ålder. Vänligen Anita Andersson Nej, det är inte rätt att omskära småpojkar. Ragnhild Andersson Misshandel och lidande Omskärelse borde DEFINITIVT vara förbjudet, både när det gäller pojkar och flickor. Jag tycker det är skit att man resonerar så att det är för att barnen ska känna samhörighet med föräldrarna och deras kultur och religion. Om man inte förbjuder omskärelse, är det ju det samma som om man accepterar det, och det är ju helt oacceptabelt! Rädda Barnen säger att barn inte ska utsättas för onödig smärta och onödigt lidande. Det ÄR ju onödig smärta! Det ÄR ju lidande! Det ÄR ju misshandel!!! Bara för att det är av "religiösa skäl" anses det vara mindre fel. Varför är omskärelse av flickor nåt helt annat? Det är ju ett ingrepp på kroppens mest personliga ställe i båda fallen! Och att det skulle ske med bedövning...... OK, det känns inte så mycket just den sekunden det händer, men efteråt då?? Man kan ju inte gå med bedövning hur länge som helst. Att inte förbjuda omskärelse är som att godkänna misshandel av barn! Emma Persson, 16 år Rör inte min kropp Alla som stöder omskärelse skulle kanske prova på att stympas själva. Beklagar religioner och andra människor som stöder stympning av en kroppsdel. Hoppas att Rädda Barnen och andra liknande organisationer börjar bli humanitära. Hans Kjellström DEBATTINLÄGG 31 jan 2000

TEXT

Omskärelse

• Ayishaaa
    palmblad skrev 2007-11-14 18:41:45 följande:
    Tänker inte svara dig på den frågan.
    Haha, sitter du och rensar ut alla med bra fakta och argument?
  • Ayishaaa

Mellvis - Jag tror nog att du får förkorta artiklarna med dina egna ord, har inte tid att läsa igenom allt det där. Förkorta och länka så blir det lättare tt förstå.

• Ayishaaa
    palmblad skrev 2007-11-14 18:07:36 följande:
    Ingen idé att diskutera, när det blir tyst, så fort inte argumenten håller för era egna åsikter.
    Varje gång du målar in dig i ett hörn väljer du ut en ny person att inte svara, varför är du här över huvudtaget om du inte vill medföra något till "diskussionen"?
  • palmblad

Man kan inte diskutera om man ska misshandla barn eller ej.

Svar på tråden Omskärelse/könsstympning