Inlägg från: cruZZe |Visa alla inlägg
  • cruZZe

Omskärelse/könsstympning

Sa hon som tror att det går att bota homosexualitet.

Ayishaaa skrev 2007-11-14 20:47:45 följande:
    Varje gång du målar in dig i ett hörn väljer du ut en ny person att inte svara, varför är du här över huvudtaget om du inte vill medföra något till "diskussionen"?
  • cruZZe

Varför väljer majoriteten att omskära sina söner på annat håll än inom sjukvården? Är det fortf för att de tänker på sina barns bästa?

Lequisha skrev 2007-11-15 13:43:18 följande:
    Detta har jag svarat på massor med gånger. Det är idag 3000 män/pojkar per år som blir omskurna i Sverige, varav endast 1000 av dessa blir det under kontrollerade former i enligthet med svensk sjukvård. Siffran du presenterar baserar sig på hela antalet, alltså 3000. Om alla dessa hade blivit omskurna på svenska sjukhus hade siffran sett totalt annorlunda ut.
  • cruZZe

Tradition och "grupptryck" väger nog lika tungt i vågskålen som religion. Däri kan jag inte se någonting om "barnets bästa".

DaCiss skrev 2007-11-15 14:16:18 följande:
    Ja, som svaret redan blivit, du vill få det till att handla om religion jämt. Den familj jag känner är inte religiösa men ser bara fördelar med en omskärelse, för BARNETS skull. Eftersom de inte är religiösa så skulle det innebära mest bara arbete för föräldrarna att omskära. På vilket vis skulle det gagna föräldrarna att packa väskan, sticka till sjukhuset, omskära och vårda barnet och dess penis tiden efter det? Inte mycket. De gör det helt enkelt som en tjänst till barnet oavsett om du kan se det eller inte. Men för dom är det barnet de tänker på.
  • cruZZe

Ledord KAN. Står inte att det gör det men det KAN göra det.

Att operera bort sina bröst minskar risken för bröstcancer.

Att skära av sin dotters blygdläppar KAN medföra mindre infektionsrisker och underlätta ren hållningen.

Man kan om man vill dra hur många paraleller som helst tippar jag på. Det finns fortfarande ingen direkt anledning till att omskära sin son förutom just religion/tradition skulle jag vilja hävda.

Amerikanska undersökningar visar att 1 av 100 alltså1% påvisar mindre/färre infektioner efter omskärelse. Enligt mig så kan den stackars procenten lika gärna vara en felmarginal pga omständigheter som hygien mm.

FruMansour skrev 2007-11-16 13:05:07 följande:
    www.vardguiden.se/Article.asp"Är manlig omskärelse samma sak som kvinnlig könsstympning?Den manliga omskärelsen ***kan*** bidra till att riskerna för infektioner minskar. Den kvinnliga könsstympningen kan leda till ökad infektionsrisk, oförmåga att ha sex samt problem med de dagliga toalettbehoven. Det är därför inte rätt att likställa de två operationerna."
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning