• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 11:00:25 följande:
    "Vad konsekvensen är beror ju på varför man gör det. "Ehhh. Nej.Konsekvensen är vad som händer om man (inte) gör det.Det lär ju kunna hända oavsett orsaken till att man (inte) gör det."Nu verkar du vilja diskutera endast de som gör det av religiösa skäl, och det är väl rätt inskränkt eftersom man omskär av många andra skäl än religion?! "Ja, jag är inskränkt. Det var därför jag efterfrågade andra skäl (min konskekvensfråga).renlighet : Är inget problem. infektionsrisker : Som sagt - byt en risk mot en annan. modefluga : Så om avklippta öronsnibbar blir på modet tycker du det är rimligt att man gör det på spädbarn?Men jag undrar igen, vad är konsekvensen av att inte göra det?Vad är det som drabbar icke-omskurna i sådan stor omfattning?
    Som sagt så beror ju konsekvensen på varför man vill omskära.

Är du muslim så blir konsekvensen av religiös art, likaså om du är jude.
    Är du amerikan blir du sedd av andra som oren.
    Är du sydkorean så är du gammalmodig.
    För att hårddra det.

Eftersom inte alla omskär av samma orsak så skiftar ju fördelarna beroende på vem du frågar, precis som då konsekvenserna skiftar.
  • FruMansour
    Lequisha skrev 2007-11-12 11:11:12 följande:
    Som sagt så beror ju konsekvensen på varför man vill omskära. Är du muslim så blir konsekvensen av religiös art, likaså om du är jude.Är du amerikan blir du sedd av andra som oren.Är du sydkorean så är du gammalmodig.För att hårddra det. Eftersom inte alla omskär av samma orsak så skiftar ju fördelarna beroende på vem du frågar, precis som då konsekvenserna skiftar.
    Tycker att allt som du skriver är vettigt!!! Inte bara i detta inlägg!
  • Lequisha
    FruMansour skrev 2007-11-12 11:20:45 följande:
    Tycker att allt som du skriver är vettigt!!! Inte bara i detta inlägg!
    Oj, tack så mycket
  • Ayishaaa
    palmblad skrev 2007-11-12 06:38:44 följande:
    Och för att de inte ska föra smittan vidare.
    Alltså ärligt talat det verkar som om du tror att alla människor som inte bor eller är i Sverige är pestsmittade? Reser du utomlands och om du gör detta sitter du instängd i ett kliniskt rent hotellrum hela tiden?
    Det är inte sunt att tro på detta sett om resten av världen.
  • Ayishaaa
    SkåneP skrev 2007-11-12 10:33:16 följande:
    "Ja ser du några fördelar med att skära bort örsnibben så gör det"Fördelar? Det har väl inte med saken att göra?
    Allt handlar om fördelar.
  • Ayishaaa

"Så om avklippta öronsnibbar blir på modet tycker du det är rimligt att man gör det på spädbarn?"

Fråga dem som piercar små spädbarn

• SkåneP

"Är du muslim så blir konsekvensen av religiös art, likaså om du är jude.
    Är du amerikan blir du sedd av andra som oren.
    Är du sydkorean så är du gammalmodig.
    För att hårddra det. "

Allt du listar upp ("religiös art", "sedd av andra", "gammalmodig") säger att fördelen är att man som omskuren "passar in" i ett samhälle med omskärelsetraditioner.

Är det bara jag som ser cirkelresonemanget i det?

"Allt handlar om fördelar. "

Vad det för nackdelar alla icke-omskurna lider av.

"Fråga dem som piercar små spädbarn "

Huh? Grejjen var ju att mode angavs som en fördel för omskärelse.

• skorpionen80

Men varför tar man inte bort blindtarmen på bebisar också? Det är ju rätt vanligt att man har problem med den, och den är ju totalt onödlig att ha kvar!

• Ayishaaa

Vad det för nackdelar alla icke-omskurna lider av.

Ska vi slänga upp länkar här också...jag kan väl leta reda på lite mer (jag väljer att inte lägga in de äckliga länkarna och bilderna)
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    xn--sjukvrdsupplysningen-0zb.se/artikel.asp

Sen en länk som handlar om smskärelse:
    www.nymedicin.com/news/2000/06/08/Manlig_omskarelse_skyddar_mot_HIV-infektion.html

Huh? Grejjen var ju att mode angavs som en fördel för omskärelse.

Ja, och du svarade något om örsnibbar (lika relevant som piercingen)

• Ayishaaa
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 11:51:14 följande:
    Men varför tar man inte bort blindtarmen på bebisar också? Det är ju rätt vanligt att man har problem med den, och den är ju totalt onödlig att ha kvar!
    Njae, vanligt är det inte att ha problem med blindtarmen.
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning