• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • Lussekatten87

jag är för.

~.:Vecka 30:.~
  • skorpionen80
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 11:53:37 följande:
    Njae, vanligt är det inte att ha problem med blindtarmen.
    Är det vanligare att ha problem med förhuden?
  • Ayishaaa
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 11:55:01 följande:
    Är det vanligare att ha problem med förhuden?
    Ja enligt länken jag la in ovan från sjuvårdsrådgivningens hemsida så är det vanligt
  • skorpionen80
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 11:56:25 följande:
    Ja enligt länken jag la in ovan från sjuvårdsrådgivningens hemsida så är det vanligt
    Visst, där står också att "Den egentliga omskärelsen, då förhuden tas helt eller delvis bort, används nästan bara i rituella sammanhang. " Det räcker i nästan alla fall att göra ett litet snitt längst med. Men det är långt ifrån alltid man behöver operera över huvud taget.

Men blindtarmsinflammation är å andra sidan farligt. Inte kul om den skulle spricka, och sånt händer ju snabbt.
  • Ayishaaa
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 11:59:58 följande:
    Visst, där står också att "Den egentliga omskärelsen, då förhuden tas helt eller delvis bort, används nästan bara i rituella sammanhang. " Det räcker i nästan alla fall att göra ett litet snitt längst med. Men det är långt ifrån alltid man behöver operera över huvud taget.
    Ok?

"Men blindtarmsinflammation är å andra sidan farligt. Inte kul om den skulle spricka, och sånt händer ju snabbt."

Sjukdomar och infektioner i förhuden är också väldigt farligt.
  • Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 11:45:17 följande:
    "Är du muslim så blir konsekvensen av religiös art, likaså om du är jude.Är du amerikan blir du sedd av andra som oren.Är du sydkorean så är du gammalmodig.För att hårddra det. "Allt du listar upp ("religiös art", "sedd av andra", "gammalmodig") säger att fördelen är att man som omskuren "passar in" i ett samhälle med omskärelsetraditioner.Är det bara jag som ser cirkelresonemanget i det?"Allt handlar om fördelar. "Vad det för nackdelar alla icke-omskurna lider av."Fråga dem som piercar små spädbarn "Huh? Grejjen var ju att mode angavs som en fördel för omskärelse.
    Man får väl utgå från att de som omskär sina barn, gör det pga eventuella fördelar så som de ser det.
  • skorpionen80
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 12:02:30 följande:
    Ok?"Men blindtarmsinflammation är å andra sidan farligt. Inte kul om den skulle spricka, och sånt händer ju snabbt."Sjukdomar och infektioner i förhuden är också väldigt farligt.
    Det jag ville ha sagt var att omskära en liten pojke pga sjukdomar är totalt onödigt, då man "fixar" det på andra sätt ifall det skulle bli komplikationer. På sätt som inte är lika drastiska. Så vad är vitsen med omskärelse?
  • Ayishaaa
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 12:04:52 följande:
    Det jag ville ha sagt var att omskära en liten pojke pga sjukdomar är totalt onödigt, då man "fixar" det på andra sätt ifall det skulle bli komplikationer. På sätt som inte är lika drastiska. Så vad är vitsen med omskärelse?
    Så då antar jag att du anser att vacination är helt onödigt också? Eftersom man gör detta i förebyggande syfte också (mot sjukdomar som knappt existerar längre)?
  • Miss Congeniality

könsstympning o misshandel är vad det är.

En sådan sak påtvingar man ingen utan den som vill få snorren skuren i bör vara minst 18 år o där med basta. Ingen förälder har rätten att utföra sådant "våld" mot ett försvarslöst barn.

Vad händer om barnet sedan som vuxen mann inte vill vara omskuren? eller rent av sagt får problem....vem tänker på det, inte föräldrarna till dessa barn iaf.

Drar igång bebisverkstaden i September 2008!!!
  • skorpionen80
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 12:06:26 följande:
    Så då antar jag att du anser att vacination är helt onödigt också? Eftersom man gör detta i förebyggande syfte också (mot sjukdomar som knappt existerar längre)?
    Nej. Att få ett litet stick i armen kan inte jämföras med att få en kroppsdel bortskuren. Sjukdomar man vaccineras mot är värre än vad som kan hända om man har sin förhud kvar.
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning