• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • Ayishaaa

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:52:50 följande:

Fördomar! vad är det som inte stämmer!O tror du att du är den ända som vet ngt om detta? du snackar om att jag hoppar på dig, right back at you.Du har i flera inlägg ifrågasatt min intelligens bara för att jag inte tycker som du o då skall du få fakta om du så gärna vill.1. Ett så har jag all rätt att komma med en åsikt baserad på vad jag känner ang omskärelse/könsstympning.2. Även om min kunskap nu inte är baserad på tro/religion som jag anser vara roten till accepterad könsstympnign på pojkar så har även jag läst artiklar men främst tittat på dokumentärer på tv som alla andra.Men det accepteras väll inte som kunskap utan man måste väll som du var uppvuxen i en miljö o lev med detta för att veta ett skit.Vilka argument är det jag behöver styrka tycker du.Titta gärna på Bullshit (programmet) som visades för ngr veckor sedan på tv6 när det kommer i repris, där får du ett program som tar upp alla nackdelar (och båda sidorna) med könsstympning på pojkar.Där läkare och forskare hävdar motsatsen till det du säger.
    jag fattar inte vad du syftar på och det ÄR tydligt att du saknar kunskap i ämnet.

jag tror att jag har sagt till dig tidigare att jag inte litar på fakta som kommer ur ett hopklippt komikerprogram som kallas "Bullshit". Jag går efter riktig forskning och trovärdig fakta där riktiga läkare kommit fram till slutsatserna.
    Min åsikt är inte baserad på min religion/tro utan på medicinsk fakta.
  • SkåneP

"Jag går efter riktig forskning och trovärdig fakta där riktiga läkare kommit fram till slutsatserna.
    Min åsikt är inte baserad på min religion/tro utan på medicinsk fakta.
    "

Sällan ser man religösa företeelser använda vetenskapliga argument i sådan här utsträckning.

Det är skönt att se och värt all respekt.

• Lequisha

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:52:50 följande:

Fördomar! vad är det som inte stämmer!O tror du att du är den ända som vet ngt om detta? du snackar om att jag hoppar på dig, right back at you.Du har i flera inlägg ifrågasatt min intelligens bara för att jag inte tycker som du o då skall du få fakta om du så gärna vill.1. Ett så har jag all rätt att komma med en åsikt baserad på vad jag känner ang omskärelse/könsstympning.2. Även om min kunskap nu inte är baserad på tro/religion som jag anser vara roten till accepterad könsstympnign på pojkar så har även jag läst artiklar men främst tittat på dokumentärer på tv som alla andra.Men det accepteras väll inte som kunskap utan man måste väll som du var uppvuxen i en miljö o lev med detta för att veta ett skit.Vilka argument är det jag behöver styrka tycker du.Titta gärna på Bullshit (programmet) som visades för ngr veckor sedan på tv6 när det kommer i repris, där får du ett program som tar upp alla nackdelar (och båda sidorna) med könsstympning på pojkar.Där läkare och forskare hävdar motsatsen till det du säger.
    Jag antar att de tog upp att WHO funderar på att rekommendera manlig omskärelse i hela Afrika, för att motverka spridningen av HIV?
    Forskning visar att omskärelse minskar spridning av HIV med så mycket som 60%.

Så vissa ganska kraftiga fördelar finns det ju
  • FruMansour
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 14:45:19 följande:
    Varför inte lära era barn hur man tvättar sig istället?
    Åh herregud att den frågan inte lagts ner med tanke på alla trådar som tagit upp detta ämne..........
  • Ayishaaa
    FruMansour skrev 2007-11-12 15:03:15 följande:
    Åh herregud att den frågan inte lagts ner med tanke på alla trådar som tagit upp detta ämne..........
    hehe, när argumenten tryter så tar man till såna här kommentarer =D
  • Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 14:58:22 följande:
    "Jag går efter riktig forskning och trovärdig fakta där riktiga läkare kommit fram till slutsatserna.Min åsikt är inte baserad på min religion/tro utan på medicinsk fakta. "Sällan ser man religösa företeelser använda vetenskapliga argument i sådan här utsträckning.Det är skönt att se och värt all respekt.
    Jag har själv presenterat fakta många gånger om och bemötts av kommentarer som
    "vårdguiden är bara rädda för att verka rasistiska så det tror jag inte på"
    eller
    "att man behöver ta bort förhud pga medicinska orsaker går jag inte på"

Så fakta är tydligen olika viktigt beroende på vem som presenterar faktan

Inget riktat mot dig dock.
  • Ayishaaa
    Lequisha skrev 2007-11-12 15:04:01 följande:
    Jag har själv presenterat fakta många gånger om och bemötts av kommentarer som "vårdguiden är bara rädda för att verka rasistiska så det tror jag inte på" eller "att man behöver ta bort förhud pga medicinska orsaker går jag inte på" Så fakta är tydligen olika viktigt beroende på vem som presenterar faktan Inget riktat mot dig dock.
    Ja, det är inte första gången vårdguiden anklagas för rädsla och rasism. Konstigt att de ens vågar lägga upp information om cancer, tänk om alla anhöriga tar illa upp... :(
  • Miss Congeniality
    Lequisha skrev 2007-11-12 15:00:42 följande:
    Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:52:50 följande: Jag antar att de tog upp att WHO funderar på att rekommendera manlig omskärelse i hela Afrika, för att motverka spridningen av HIV? Forskning visar att omskärelse minskar spridning av HIV med så mycket som 60%. Så vissa ganska kraftiga fördelar finns det ju
    visste inte att vi levde i Afrika men fine.
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 14:56:10 följande:
    Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:52:50 följande: jag fattar inte vad du syftar på och det ÄR tydligt att du saknar kunskap i ämnet.jag tror att jag har sagt till dig tidigare att jag inte litar på fakta som kommer ur ett hopklippt komikerprogram som kallas "Bullshit". Jag går efter riktig forskning och trovärdig fakta där riktiga läkare kommit fram till slutsatserna.Min åsikt är inte baserad på min religion/tro utan på medicinsk fakta.
    hur är det tydligt att jag är okunnig? är det för att min åsikt skiljer sig från din? för jag har enbart sagt att manlig omskärelse som du kallar det för i mina ögon är precis lika illa som kvinnlig. Sedan kan du förklara att de sker av två olika anledningar (o jag vet hur kvinnligkönsstympning går till) o att det tar mer skada o själva ingreppet på kvinnor är värre osv.

men i mina ögon o tydligen många andra människors ögon oxå är att skära små pojkar i snoppen hel onödigt för hygien har inget med en hudflik att göra utan om man kan tvätta sig över huvudtaget. O jag betvivlar att hiv smittas mer eller mindre med en hudflik ( i alla fall i västvärlden).

Men för all del fortsätt du o förolämpa o kalla mig okunnig om det får dig att må bättre.
    Drar igång bebisverkstaden i September 2008!!!
  • SkåneP

"Forskning visar att omskärelse minskar spridning av HIV med så mycket som 60%."

Jaja

Låt vuxna omskära sig bäst de vill. Det är väl ingen som pretesterar mot det.

Det är ju att ingreppet utförs på spädbarn som det invänds emot.
    Och så vitt jag vet är lär inte spädbarn få HIV genom sin sexuella aktivitet (vilket ju studien handlade om)

• skorpionen80
    FruMansour skrev 2007-11-12 15:03:15 följande:
    Jag har inte läst trådar i detta ämne innan. Men allvar, om det är renlighet som är grejen, är det inte självklart att ställa en motfråga då om varför man inte lär barnen att tvätta sig? Det är ju inte omöjligt att hålla sig ren där nere. Så du behöver inte vara spydig bara för att DU läst alla trådar i ämnet redan.
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning