• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • SkåneP

"Medan jag försöker visa att andra, tex amerikaner, endast gör det av renlighetsorsaker"

Eller tradition.

"Att göra omskärelsen till en religiös företeelse är fel eftersom flera miljoner gör det av helt andra skäl, bla vissa som jag har presenterat här. "

Få se nu...vilka skäl har presenterats...

1. Renlighets
    2. Medicinska.
    3. Religiösa.
    4. Sociala.

1. Renlighetsargumenetet är ett klent argument.
    Tvättar man aldrig bananen kan den vara hur omskuren som helst utan att det är bra.

2. Medicinska skäl.
    Mot detta står då alla iaktagelser av icke-omskurna som ej lider men.

3. Religiösa argument.
    En påhittad och osynlig låtsaskompis är inte en tillförlitlig källa, i synnerhet inte gällande kirurgiska ingrepp.

4. Sociala argument.
    Håller inte, vilket jag försökte illustrera med en analogi till öronsnibbar.

• Miss Congeniality
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 15:47:55 följande:
    "DU vet mkt väl vad man pratar om när man rellaterar omskärelse till könsstympning"nej, det gå inte att relatera könstympning till omskärelse. En omöjlighet då det är helt skilda saker. Tyvärr skapar denna förvirring ännu mer förvirring. Bättre att hålla sig till ämnet istället för att bland ämnen.
    Visst går det att rellatera fast du vill bara inte att det skall vara så o vägrar se det.

Har du kollat in den första länken jag lade in?

finns fler men de får jag återkomma med när jag är hemma.

men den länken iaf tar upp många (män) som just precis ses som omskärelse som stympning. Tyvärr är det så att varken DU eller jag avgör hur en annan människa (man) uppfattar det.

Min sambos kommentar till när jag fråga vad han tyckte om det efter vi tittat på bullshit programmet var typ: Förjävligt!!! är vad det är o inget annat en könsstympning! o med det vill jag ha sagt att du kan förklara det hur mkt du vill o linda in det i bomull göra det sött o vackert men i slutänden är det fel o stympning om mannen känner så o det vet du inte hur de känner för det för ens de är vuxna nog att förstå vad det innenbär.
    Drar igång bebisverkstaden i September 2008!!!
  • Mellvis

Manlig omskärelse tillämpas främst i den judiska och den muslimska religionen men även bland afrikaner genom tradition[4]. Sanningen är att vi i dagens Sverige gör skillnad på svenska och utländska barn[5]. Det är de facto så att de flesta omskärelser utförs i familjer med utländsk bakgrund. Vad som skulle resultera i ett långt fängelsestraff för en svensk förälder är tillåtet ifall man tillhör en viss religion eller har en viss kulturell tradition. Det är alltså avhängigt vilka föräldrar ett barn har ifall de ska få åtnjuta privilegiet att skyddas av de svenska lagarna. Enligt min uppfattning bedriver på detta vis den svenska staten en grym form av rasism gentemot barn med utländsk härkomst. Artikel ett och sju i FN:s konvention om MR framstår som ett hån mot de små som är utelämnade till tusenåriga traditioner och i vissa fall antik läkarvetenskap ?Alla människor äro födda fria och lika i värde och rättigheter? (Artikel 1, MR). ?Alla äro lika inför lagen och äro utan åtskillnad berättigade till lika skydd från lagens sida? (Artikel 7, MR).

• Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 15:53:46 följande:
    "Medan jag försöker visa att andra, tex amerikaner, endast gör det av renlighetsorsaker"Eller tradition."Att göra omskärelsen till en religiös företeelse är fel eftersom flera miljoner gör det av helt andra skäl, bla vissa som jag har presenterat här. "Få se nu...vilka skäl har presenterats...1. Renlighets2. Medicinska.3. Religiösa.4. Sociala.1. Renlighetsargumenetet är ett klent argument. Tvättar man aldrig bananen kan den vara hur omskuren som helst utan att det är bra. 2. Medicinska skäl.Mot detta står då alla iaktagelser av icke-omskurna som ej lider men.3. Religiösa argument. En påhittad och osynlig låtsaskompis är inte en tillförlitlig källa, i synnerhet inte gällande kirurgiska ingrepp.4. Sociala argument.Håller inte, vilket jag försökte illustrera med en analogi till öronsnibbar.
    Vad menar du med håller inte?
    Att du anser att det inte håller, förändrar inte det faktum att miljoner män blir omskurna av olika skäl, bla de uppräknade.
  • SkåneP

"Vad menar du med håller inte? "

Jag menar att sociala skäl är inget hållbart argument för att motivera dess nödvändighet.

Inser du varför?

"förändrar inte det faktum att miljoner män blir omskurna av olika skäl, bla de uppräknade. "

Nej att det faktiskt sker är väl ingen som ifrågasatt.

• DaCiss

Jo, den sociala biten är ju faktiskt viktig. I Sverige t ex kan ett barn känna sig utanför ifall det är omskuret, i t ex Israel skulle ett barn mycket väl kunna känna sig utanför och annorlunda ifall ham hade förhuden kvar.

Det samhälle man lever i brukar spela stor roll i hur man beter sig och vilka åsikter man har. Mänskan är flockdjur och vill ofta passa in i samhället och känna gemenskap, speciellt barn.

SkåneP skrev 2007-11-12 16:13:59 följande:
    "Vad menar du med håller inte? "Jag menar att sociala skäl är inget hållbart argument för att motivera dess nödvändighet.Inser du varför? "förändrar inte det faktum att miljoner män blir omskurna av olika skäl, bla de uppräknade. "Nej att det faktiskt sker är väl ingen som ifrågasatt.
  • Lequisha
    Mellvis skrev 2007-11-12 16:02:45 följande:
    Manlig omskärelse tillämpas främst i den judiska och den muslimska religionen men även bland afrikaner genom tradition[4]. Sanningen är att vi i dagens Sverige gör skillnad på svenska och utländska barn[5]. Det är de facto så att de flesta omskärelser utförs i familjer med utländsk bakgrund. Vad som skulle resultera i ett långt fängelsestraff för en svensk förälder är tillåtet ifall man tillhör en viss religion eller har en viss kulturell tradition. Det är alltså avhängigt vilka föräldrar ett barn har ifall de ska få åtnjuta privilegiet att skyddas av de svenska lagarna. Enligt min uppfattning bedriver på detta vis den svenska staten en grym form av rasism gentemot barn med utländsk härkomst. Artikel ett och sju i FN:s konvention om MR framstår som ett hån mot de små som är utelämnade till tusenåriga traditioner och i vissa fall antik läkarvetenskap ?Alla människor äro födda fria och lika i värde och rättigheter? (Artikel 1, MR). ?Alla äro lika inför lagen och äro utan åtskillnad berättigade till lika skydd från lagens sida? (Artikel 7, MR).
    Jag förstår inte riktigt vad du menar eller varifrån uppgifterna kommer.
    Enligt lag är alla berättigade till manlig omskärelse. Dock får föräldrarna stå för kostnaden om ingreppet inte är nödvändigt av medicinska skäl.
  • Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 16:13:59 följande:
    "Vad menar du med håller inte? "Jag menar att sociala skäl är inget hållbart argument för att motivera dess nödvändighet.Inser du varför? "förändrar inte det faktum att miljoner män blir omskurna av olika skäl, bla de uppräknade. "Nej att det faktiskt sker är väl ingen som ifrågasatt.
    Men jag har inte propagerat för nödvändigheten av omskärelse.
    Jag propagerar för förståelse för att andra kulturer har en annan syn än Sverige på detta.
    Jag propagerar även för att det inte ska bli olagligt i Sverige, eftersom det är barnen som får lida av konsekvenserna av detta.
  • SkåneP

"Jo, den sociala biten är ju faktiskt viktig."

Det ifrågasätter jag inte alls.

Om vi nu lägger de medicinska, renlighets och andra skäl åt sidan. Fokus på de sociala kraven, (och nu kommer den igen) om vi då har ett samhälle som säger att öronsnibbar är fel, är det då OK att klippa av dem på småbarn?

Nej säger jag.

Ett samhälle som kräver kirurgiska ingrepp på individer för att de ska bli accepterade är naturligtvis ett sjukt samhälle.
    Det är inte ett argument till varför kirurgiska ingrepp är nödvändiga, snarare ett argument till att något måste göras åt den samhälleliga idiotin.

• SkåneP

"Men jag har inte propagerat för nödvändigheten av omskärelse. "

Men jag propagerar mot den.

"Jag propagerar för förståelse för att andra kulturer har en annan syn än Sverige på detta."

Ja kanske det. Men bara för att det är en annan kultur är det inte automatiskt rätt.

Svar på tråden Omskärelse/könsstympning