• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • Mellvis
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 13:48:01 följande:
    Nonsen? Visa mig beviset på detta uttalande, finns inget? Ah, trodde nästan det. Kan du vandra in i folks hjärnor och veta hur de tänker? Inte?? Nej, jag trodde nästan det!
    Tankar har inte med fakta att göra.
    Mina söner, mina barnbarn,min man,far,svärsöner,vänner som har pojkar,osv. INGEN har haft någon ifektion.

Visst,det finns alltid någon som får,kanske för att föräldrarna dragit tillbaks förhuden och tvättat,det ska man inte göra på barn.

Det finns en risk att få ett barn med handikapp, inte låter man väl bli att skaffa barn bara för det.
    Att jämföra med vaccination gå inte.
    Att pojkar föds med förhud är för det skyddar deras ömtåliga lem.
    Vill de tvunget bli av med huden där låt de göra det när de är vuxna.
    Lek inte GUD och kritisera männen som de är skapade.
  • Miss Congeniality
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 15:06:57 följande:
    Jag har inte läst trådar i detta ämne innan. Men allvar, om det är renlighet som är grejen, är det inte självklart att ställa en motfråga då om varför man inte lär barnen att tvätta sig? Det är ju inte omöjligt att hålla sig ren där nere. Så du behöver inte vara spydig bara för att DU läst alla trådar i ämnet redan.
    jo men det är det de måste för resten av oss är så fruktansvärt okunniga och vet inte ett skit om ämnet förstår du.

De vet men vi är bara små jubel idioter som inte bord yttra oss eftersom vi inget vet o då är alla frågor enbart skrattretande och patetiska.
    Drar igång bebisverkstaden i September 2008!!!
  • Ayishaaa

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 15:05:43 följande:

hur är det tydligt att jag är okunnig? är det för att min åsikt skiljer sig från din? för jag har enbart sagt att manlig omskärelse som du kallar det för i mina ögon är precis lika illa som kvinnlig. Sedan kan du förklara att de sker av två olika anledningar (o jag vet hur kvinnligkönsstympning går till) o att det tar mer skada o själva ingreppet på kvinnor är värre osv.men i mina ögon o tydligen många andra människors ögon oxå är att skära små pojkar i snoppen hel onödigt för hygien har inget med en hudflik att göra utan om man kan tvätta sig över huvudtaget. O jag betvivlar att hiv smittas mer eller mindre med en hudflik ( i alla fall i västvärlden).Men för all del fortsätt du o förolämpa o kalla mig okunnig om det får dig att må bättre.
    Nej, man har rätt till sin åsikt. Men hittills har du envisats med att påstå att omskurna män är stympade vilket bara påvisar okunskap. Och för att du envisas med att påpeka att din åsikt är viktigare än sjukvårdens, lagens samt majoriteten av världens befolknings. Du envisas också med att säga att det inte är renligare utan förhud trots uppebar bevisning att omskurna har mindre bakterier, infektioner samt att detta förhindrar könssjukdomar, cancer och HIV i många länder.
  • SkåneP

"Så fakta är tydligen olika viktigt beroende på vem som presenterar faktan "

Formuleraqde mig dumt. Menade mest att berömma ambitionen att vara vetenskaplig (håller ju egentligen inte med i sak, som du kanske märkt).

Ta åt dig av det om du känner för det

• Miss Congeniality
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 15:06:57 följande:
    Jag har inte läst trådar i detta ämne innan. Men allvar, om det är renlighet som är grejen, är det inte självklart att ställa en motfråga då om varför man inte lär barnen att tvätta sig? Det är ju inte omöjligt att hålla sig ren där nere. Så du behöver inte vara spydig bara för att DU läst alla trådar i ämnet redan.
    ställde själv frågan förut men fick inget svar.
  • Ayishaaa
    Mellvis skrev 2007-11-12 15:07:58 följande:
    Tankar har inte med fakta att göra.Mina söner, mina barnbarn,min man,far,svärsöner,vänner som har pojkar,osv. INGEN har haft någon ifektion.Visst,det finns alltid någon som får,kanske för att föräldrarna dragit tillbaks förhuden och tvättat,det ska man inte göra på barn.Det finns en risk att få ett barn med handikapp, inte låter man väl bli att skaffa barn bara för det.Att jämföra med vaccination gå inte.Att pojkar föds med förhud är för det skyddar deras ömtåliga lem.Vill de tvunget bli av med huden där låt de göra det när de är vuxna.Lek inte GUD och kritisera männen som de är skapade.
    Och för att din familj har sluppit, finns det inte då? Ingen i min familj har haft prostatacancer men det gör inte sjukdomen mindre riktig.
  • SkåneP

Lite mer fakta:

"Förhuden har till uppgift att skydda ollonet mot nötning och att hålla huden på ollonet smidig för att bevara känsligheten. När man skär bort förhuden försvinner ungefär tio procent av nerverna i penis samt talgkörtlarna på förhudens insida. Ollonet ligger bart och utsätts för nötning från kalsonger och intilliggande hud. Huden härdas, blir grövre och en del av känsligheten går förlorad.

Detta har naturligtvis betydelse för sexualiteten. En del känner att sexlivet blir bättre eftersom de kan ha sex längre innan de får orgasm eller utlösning. Andra kan få problem med att känseln försvinner så mycket att de inte längre kan få orgasm eller utlösning."

Källa www.vardguiden.se/Article.asp

• Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 15:06:21 följande:
    "Forskning visar att omskärelse minskar spridning av HIV med så mycket som 60%."JajaLåt vuxna omskära sig bäst de vill. Det är väl ingen som pretesterar mot det.Det är ju att ingreppet utförs på spädbarn som det invänds emot.Och så vitt jag vet är lär inte spädbarn få HIV genom sin sexuella aktivitet (vilket ju studien handlade om)
    Tyvärr är det ju inte alla, faktiskt inte många alls, som väntar till myndig ålder med att ha sex.
  • Miss Congeniality
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 15:09:11 följande:
    Miss Congeniality skrev 2007-11-12 15:05:43 följande: Nej, man har rätt till sin åsikt. Men hittills har du envisats med att påstå att omskurna män är stympade vilket bara påvisar okunskap. Och för att du envisas med att påpeka att din åsikt är viktigare än sjukvårdens, lagens samt majoriteten av världens befolknings. Du envisas också med att säga att det inte är renligare utan förhud trots uppebar bevisning att omskurna har mindre bakterier, infektioner samt att detta förhindrar könssjukdomar, cancer och HIV i många länder.
    Då är ta mig fan halva läkarkåren världen över okunniga då om det är det DU baserar på att jag är okunnig.

Snacka om dryghet....vet du hur många läkare både i sverige och resten av världen som hävdar att manlig omskärelse är könsstymping och inte alls rekomenderar det.

Tror du att det är ngt jag hittar på. Fråga då min sambo, min pappa, som sagt läkare som är emot mfl. De tycker allihoppa att det är könsstympning.

Könsstympning avgör inte du om det är det avgör den vars lem det har att göra med och främst också vad som görs med lemmen så att säga. Varför skapas män med förhud om den nu inte tjänar ngt syfte? den finns ju där av en anledning, men du vill inte se det eller tror inte på det för att du har blivit uppfostrad att tro ngt annat. Precis som jag har.
  • Lequisha
    Mellvis skrev 2007-11-12 15:07:58 följande:
    Tankar har inte med fakta att göra.Mina söner, mina barnbarn,min man,far,svärsöner,vänner som har pojkar,osv. INGEN har haft någon ifektion.
    Du skrev tidigare till mig att du inte går på att man kan behöva ta bort förhud pga medicinska orsaker, för att du inte känner någon som behövt det. Var finns faktan i det?
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning