• Dag o natt

    Omskärelse/könsstympning

    Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

    Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

    Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

    Se svar alternativet istället som:

    EMOT

    FÖR

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • Öyvind

    Sedan har jag???.som sagt lika många sk. emot också !!

  • FruMansour
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 16:38:01 följande:
    Och det är en grov förnedring och kränkning att påstå att omskärelse är stympning. Vad får dig att tro att svenska föräldrar inte har rätt att omskära sina barn? Varför skulle de hamna i fängelse? Det finns kliniker som utför enbart omskärelse med duktiga kirurger.
    Japp Läkarhuset Odenplan som har kontrakt med Stockholms landsting för att utföra dessa ingrepp... Detta med en läkare från ett av Sveriges mest kända barnsjukhus, Astrid Lindgrens sjukhus!!!
  • FruMansour

    För och emot [redigera]
    Omskärelse som företeelse väcker ibland heta känslor. Det finns grupper av starkt övertygade anhängare, och andra som är lika passionerade motståndare. Det finns också gott om forskning som direkt eller indirekt berör området, vars olika rön de bägge sidornas härförare slår varandra i huvudet med, men det finns ingen samstämmig vetenskaplig syn på det hela.

    Till fördelarna brukar främst räknas att det främjar hygienen. Viss forskning har också tytt på att kvinnor som lever med omskurna män löper mindre risk att få livmoderhalscancer. En studie från 2005 visade också att omskurna män i lantliga delar av Afrika löper hälften så stor risk att smittas med hiv. [1] Huruvida detta är applicerbart på andra folkgrupper är ej etablerat. Sexuellt anses det också vara en fördel med ett påstått mindre känsligt ollon, med tanke på att många män lider av för tidig utlösning, ejaculatio praecox. Några vetenskapliga belägg för att mannens ollon skulle bli mindre känsligt finns dock ej.

    Det som hålls emot omskärelse är att den innebär att man skär bort tusentals sexuellt känsliga nervändar, och att ett oskyddat ollon skulle bli mindre känsligt (vilket ju ovan också nämndes som en fördel) och dämpar den sexuella upplevelsen. Men som även det nämndes ovan så finns inga vetenskapliga studier som stöder dessa spekulationer om att mannens ollon skulle bli mindre känsligt. Tvärtom visar aktuell forskning på att det inte går att påvisa vare sig förhöjd eller försämrad känslighet när det gäller omskärelse för just nyfödda. Omskärelse av pojkar i medveten ålder är dock kopplat till trauma av varierande grad. Varje kirurgiskt ingrepp medför en risk, om än liten, och även i länder med fullt moderna sanitära förhållanden har förekommit enstaka fall där omskärelseingrepp har fått allvarliga följder. Upplevelsen av själva ingreppet i barndomen anses också kunna vara psykiskt traumatiserande, vilket enskilda personer som blivit omskurna antingen i vuxen eller i medveten ålder har vittnat om. Dessutom görs ingreppet i regel så tidigt (till exempel inom judendomen endast 8 dagar efter födseln) att den som blir omskuren inte själv har möjlighet välja om de vill bli omskurna. Det tål dock att nämnas att i denna ålder så har inte kroppen ett utvecklat nervsystem och känner ej heller smärta på samma sätt som ett äldre barn.

  • Mellvis

    I ett mycket uppmärksammat fall från 97 gav Sveriges Högsta Domstol (HD) sin syn på religiös omskärelse av små pojkar. Man gav tings- och hovrätter i landet en fingervisning om vilka lagtolkningar som skall gälla, det vill säga, domen blev prejudicerande. HD slog fast att den muslimske man som på en flyktingförläggning omskurit sex pojkar utan bedövning samt orsakat svåra infektioner hos dem, inte borde hållas ansvarig för misshandel. Man omkullkastade således tings- och hovrättens domskäl och domslut, som inneburit ansvar för misshandel gentemot pojkarna. Bland annat Rädda Barnen rasade mot domslutet och ville att regeringen omedelbart skulle tillsätta en utredning. I tidskriften ?Migration? 5/97, kan man läsa om domen under rubriken ?OMSKÄRELSE TILLÅTEN?

  • Mellvis

    Body Watching?, där han påvisar ursprunget till manlig omskärelse till en primitiv, uråldrig före­ställning att avlägsnandet av förhuden skulle garantera evigt liv (utifrån den företeelse att ormar byter skinn). Att vara omskuren utveck­lades sedan till att man tillhörde ett visst folk (judarna). Den rituella stympningen bredde ut sig alltmer och andra omskar lika väl som judarna. Muhammed lär ha fötts utan förhud (så­dana fall förekommer enligt Morris) och det beseglade automatiskt ödet för manliga anhän­ga­res förhud. Längre fram i tiden började man anföra pseudomedicinska argument för manlig omskärelse ( i stället för religiösa skäl). Förhuden påstods orsaka olika medicinska och psykiatriska åkom­mor, vilket levde kvar långt in i 1900-talet. När sedan (i västerlandet) sådana idéer dog ut blev det kris. Hur skulle man nu motivera stympningen av barns könsorgan? Skälet måste hålla vid en vetenskaplig granskning i 1900-talets rationella klimat. Svaret kom i den vetenskapliga tid­skriften The Lancet år 1932: Förhud orsakar kräfta! (prostatacancer, vilket är en åkomma som drabbar äldre män, och undersökning av förekomst visade att detta var vanligare i de länder som praktiserade manlig omskärelse.) Fruktan för cancer visade sig alltså obefogad men den operation varigenom förhuden avlägsnades visade sig innebära en direkt risk för små barns hälsa (till exempel förhöjda hormonmängder liknande vad som förekommer vid stress). Jag citerar Alice Miller igen (FN:s barnkonvention fanns inte i färdigt skick när hon skrev detta): ?Så snart lagstiftningen tar barnets av UNESCO proklamerade rätt till skydd och re­spekt på allvar, måste man också ta hänsyn till fakta, nämligen att rituell omskärelse utgör en stympning och saknar fördelar; hindrar upplevelse av avspänning och leder till överretningar som kan få destruktiva och självdestruktiva verkningar; tillfogar barnet ett trauma som leder till en kränkning av hela hans väsen och att följderna av detta trauma inte bara berör individen och hans efterkommande utan också andra människor.? Alice Miller hävdade ständigt att varje destruktivt beteende har sina rötter i barndomens för­trängda trauman. I åtskilliga böcker har hon bekräftat detta genom att ?se? på kända historiska personer med sina psykoanalytiska glasögon på .(Jag kan inte undgå att utifrån alla hennes böcker och framför allt detta kapitel ur boken ?Den bannlysta vetskapen? koppla ihop manlig omskärelse-islam-terrorism. Det innebär inte ett fördömande av islam eller andra religioner som praktiserar manlig omskärelse utan ett fördömande av att man praktiserar denna form av barnmisshandel, som kan tänkas utgöra grogrund för terrorism som hämnd för övergrepp man utsatts för som barn.) Hon avslutar detta kapitel med orden ?När den okunskap som stammar ur barndomens bortträngningar en gång är upphävd och mänskligheten har vaknat, då kan den avbryta denna produktion av ondska? - ett barn föds inte ont. Jag är imponerad av Yngve Hofvander som inte ger upp kampen att försöka få Rädda Barnen-arbetarna att förstå vilket övergrepp manlig omskärelse är. Ola Anderssons svar på hans de­battartikel är i princip ett ?jaså?. Han och andra i ledningen av Rädda Barnen har fortfarande inte tagit till sig att manlig omskärelse (likaväl som kvinnlig) är ett övergrepp och en form av barnmisshandel. Ola Anderssons svar liknar i mycket vad som framkom i diskussionerna om ?aga-lagen?. OK, den lagen är litet tandlös men har medfört att vårdnadshavare så småningom fått litet insikt och att aga har minskat. Man kan kanske förvänta sig samma utveckling med en ?mot manlig omskärelse-lag?. Det är dags att införa en i Sverige gällande lag mot manlig omskärelse utan att snegla på hur andra länder gör eller kan tänkas uppfatta en sådan lag. Den svenska lagen mot aga har väckt människor i andra länder och börjat påverka dem. Dialogen med olika etniska grupper kan fortsätta även om vi i Sverige har förbud även mot manlig omskärelse. Gjorde ?aga-lagen? det omöjligt för Rädda Barnen att arbeta i länder där denna form av barnmisshandel var accep­te­rad som uppfostringsmetod? Det tror jag inte. Genom Rädda Barnens velande och svårighet att ta ställning när det gäller manlig omskärelse har ännu fler pojkar misshandlats. Dessutom har Rädda Barnen genom sitt agerande att initiera en utredning om omskärelse av pojkar åstad­kommit en legalisering av denna form av barnmisshandel, i varje fall för ytterligare fyra år, eftersom en utvärdering av denna lag då skall ske. Man behöver inte se en lag i Sverige mot omskärelse av pojkar som att ?högljutt slå igen dörrar?; dialog kan föras ändå med andra länder men då utifrån att ?i Sverige är den här for­men av övergrepp förbjuden?. Rädda Barnens inställning sedan åratal till den här frågan gör att jag börjar skämmas över att vara aktiv medlem. Det är dags att Rädda Barnen agerar. Och det är dags att Sveriges Psyko­log­förbund också agerar. Sonja Ilander Leg. psykolog, leg. psykoterapeut. Gotland DEBATTINLÄGG 5 dec 2002

    TEXT Sonja Ilander

    TILLBAKA TILL HUVUDARTIKELN

    Omskärelse

  • FruMansour
    Mellvis skrev 2007-11-12 18:42:33 följande:
    I ett mycket uppmärksammat fall från 97 gav Sveriges Högsta Domstol (HD) sin syn på religiös omskärelse av små pojkar. Man gav tings- och hovrätter i landet en fingervisning om vilka lagtolkningar som skall gälla, det vill säga, domen blev prejudicerande. HD slog fast att den muslimske man som på en flyktingförläggning omskurit sex pojkar utan bedövning samt orsakat svåra infektioner hos dem, inte borde hållas ansvarig för misshandel. Man omkullkastade således tings- och hovrättens domskäl och domslut, som inneburit ansvar för misshandel gentemot pojkarna. Bland annat Rädda Barnen rasade mot domslutet och ville att regeringen omedelbart skulle tillsätta en utredning. I tidskriften ?Migration? 5/97, kan man läsa om domen under rubriken ?OMSKÄRELSE TILLÅTEN?
    Ja dumt att man i det fallet tydligen tilläts operera lite hur som helst och vart som helst. Men ingen vill väl att man ska kunna göra kirurgiska ingrepp utanför sjukhusen? Oavsett om det gäller omskärelse eller hjärnkirurgi.
  • palmblad

    Blindtamsinfl är vanligare än infektioner i förhuden, för att inte tala om visdomständerna. Bort med dem innan de vuxit fram i så fall.

  • Lequisha
    Mellvis skrev 2007-11-12 18:45:16 följande:
    Body Watching?, där han påvisar ursprunget till manlig omskärelse till en primitiv, uråldrig före­ställning att avlägsnandet av förhuden skulle garantera evigt liv (utifrån den företeelse att ormar byter skinn). Att vara omskuren utveck­lades sedan till att man tillhörde ett visst folk (judarna). Den rituella stympningen bredde ut sig alltmer och andra omskar lika väl som judarna. Muhammed lär ha fötts utan förhud (så­dana fall förekommer enligt Morris) och det beseglade automatiskt ödet för manliga anhän­ga­res förhud. Längre fram i tiden började man anföra pseudomedicinska argument för manlig omskärelse ( i stället för religiösa skäl). Förhuden påstods orsaka olika medicinska och psykiatriska åkom­mor, vilket levde kvar långt in i 1900-talet. När sedan (i västerlandet) sådana idéer dog ut blev det kris. Hur skulle man nu motivera stympningen av barns könsorgan? Skälet måste hålla vid en vetenskaplig granskning i 1900-talets rationella klimat. Svaret kom i den vetenskapliga tid­skriften The Lancet år 1932: Förhud orsakar kräfta! (prostatacancer, vilket är en åkomma som drabbar äldre män, och undersökning av förekomst visade att detta var vanligare i de länder som praktiserade manlig omskärelse.) Fruktan för cancer visade sig alltså obefogad men den operation varigenom förhuden avlägsnades visade sig innebära en direkt risk för små barns hälsa (till exempel förhöjda hormonmängder liknande vad som förekommer vid stress). Jag citerar Alice Miller igen (FN:s barnkonvention fanns inte i färdigt skick när hon skrev detta): ?Så snart lagstiftningen tar barnets av UNESCO proklamerade rätt till skydd och re­spekt på allvar, måste man också ta hänsyn till fakta, nämligen att rituell omskärelse utgör en stympning och saknar fördelar; hindrar upplevelse av avspänning och leder till överretningar som kan få destruktiva och självdestruktiva verkningar; tillfogar barnet ett trauma som leder till en kränkning av hela hans väsen och att följderna av detta trauma inte bara berör individen och hans efterkommande utan också andra människor.? Alice Miller hävdade ständigt att varje destruktivt beteende har sina rötter i barndomens för­trängda trauman. I åtskilliga böcker har hon bekräftat detta genom att ?se? på kända historiska personer med sina psykoanalytiska glasögon på .(Jag kan inte undgå att utifrån alla hennes böcker och framför allt detta kapitel ur boken ?Den bannlysta vetskapen? koppla ihop manlig omskärelse-islam-terrorism. Det innebär inte ett fördömande av islam eller andra religioner som praktiserar manlig omskärelse utan ett fördömande av att man praktiserar denna form av barnmisshandel, som kan tänkas utgöra grogrund för terrorism som hämnd för övergrepp man utsatts för som barn.) Hon avslutar detta kapitel med orden ?När den okunskap som stammar ur barndomens bortträngningar en gång är upphävd och mänskligheten har vaknat, då kan den avbryta denna produktion av ondska? - ett barn föds inte ont. Jag är imponerad av Yngve Hofvander som inte ger upp kampen att försöka få Rädda Barnen-arbetarna att förstå vilket övergrepp manlig omskärelse är. Ola Anderssons svar på hans de­battartikel är i princip ett ?jaså?. Han och andra i ledningen av Rädda Barnen har fortfarande inte tagit till sig att manlig omskärelse (likaväl som kvinnlig) är ett övergrepp och en form av barnmisshandel. Ola Anderssons svar liknar i mycket vad som framkom i diskussionerna om ?aga-lagen?. OK, den lagen är litet tandlös men har medfört att vårdnadshavare så småningom fått litet insikt och att aga har minskat. Man kan kanske förvänta sig samma utveckling med en ?mot manlig omskärelse-lag?. Det är dags att införa en i Sverige gällande lag mot manlig omskärelse utan att snegla på hur andra länder gör eller kan tänkas uppfatta en sådan lag. Den svenska lagen mot aga har väckt människor i andra länder och börjat påverka dem. Dialogen med olika etniska grupper kan fortsätta även om vi i Sverige har förbud även mot manlig omskärelse. Gjorde ?aga-lagen? det omöjligt för Rädda Barnen att arbeta i länder där denna form av barnmisshandel var accep­te­rad som uppfostringsmetod? Det tror jag inte. Genom Rädda Barnens velande och svårighet att ta ställning när det gäller manlig omskärelse har ännu fler pojkar misshandlats. Dessutom har Rädda Barnen genom sitt agerande att initiera en utredning om omskärelse av pojkar åstad­kommit en legalisering av denna form av barnmisshandel, i varje fall för ytterligare fyra år, eftersom en utvärdering av denna lag då skall ske. Man behöver inte se en lag i Sverige mot omskärelse av pojkar som att ?högljutt slå igen dörrar?; dialog kan föras ändå med andra länder men då utifrån att ?i Sverige är den här for­men av övergrepp förbjuden?. Rädda Barnens inställning sedan åratal till den här frågan gör att jag börjar skämmas över att vara aktiv medlem. Det är dags att Rädda Barnen agerar. Och det är dags att Sveriges Psyko­log­förbund också agerar. Sonja Ilander Leg. psykolog, leg. psykoterapeut. Gotland DEBATTINLÄGG 5 dec 2002TEXT Sonja Ilander TILLBAKA TILL HUVUDARTIKELN Omskärelse
    Ja, det där är en persons vinkling av det hela.
  • Ayishaaa
    Mellvis skrev 2007-11-12 18:42:33 följande:
    I ett mycket uppmärksammat fall från 97 gav Sveriges Högsta Domstol (HD) sin syn på religiös omskärelse av små pojkar. Man gav tings- och hovrätter i landet en fingervisning om vilka lagtolkningar som skall gälla, det vill säga, domen blev prejudicerande. HD slog fast att den muslimske man som på en flyktingförläggning omskurit sex pojkar utan bedövning samt orsakat svåra infektioner hos dem, inte borde hållas ansvarig för misshandel. Man omkullkastade således tings- och hovrättens domskäl och domslut, som inneburit ansvar för misshandel gentemot pojkarna. Bland annat Rädda Barnen rasade mot domslutet och ville att regeringen omedelbart skulle tillsätta en utredning. I tidskriften ?Migration? 5/97, kan man läsa om domen under rubriken ?OMSKÄRELSE TILLÅTEN?
    Är det någon som predikar för ingrepp eller operationer utan bedövning eller som utförs i hemmen?
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning