Inlägg från: skorpionen80 |Visa alla inlägg
  • skorpionen80

Omskärelse/könsstympning

Men varför tar man inte bort blindtarmen på bebisar också? Det är ju rätt vanligt att man har problem med den, och den är ju totalt onödlig att ha kvar!

• skorpionen80
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 11:53:37 följande:
    Njae, vanligt är det inte att ha problem med blindtarmen.
    Är det vanligare att ha problem med förhuden?
  • skorpionen80
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 11:56:25 följande:
    Ja enligt länken jag la in ovan från sjuvårdsrådgivningens hemsida så är det vanligt
    Visst, där står också att "Den egentliga omskärelsen, då förhuden tas helt eller delvis bort, används nästan bara i rituella sammanhang. " Det räcker i nästan alla fall att göra ett litet snitt längst med. Men det är långt ifrån alltid man behöver operera över huvud taget.

Men blindtarmsinflammation är å andra sidan farligt. Inte kul om den skulle spricka, och sånt händer ju snabbt.
  • skorpionen80
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 12:02:30 följande:
    Ok?"Men blindtarmsinflammation är å andra sidan farligt. Inte kul om den skulle spricka, och sånt händer ju snabbt."Sjukdomar och infektioner i förhuden är också väldigt farligt.
    Det jag ville ha sagt var att omskära en liten pojke pga sjukdomar är totalt onödigt, då man "fixar" det på andra sätt ifall det skulle bli komplikationer. På sätt som inte är lika drastiska. Så vad är vitsen med omskärelse?
  • skorpionen80
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 12:06:26 följande:
    Så då antar jag att du anser att vacination är helt onödigt också? Eftersom man gör detta i förebyggande syfte också (mot sjukdomar som knappt existerar längre)?
    Nej. Att få ett litet stick i armen kan inte jämföras med att få en kroppsdel bortskuren. Sjukdomar man vaccineras mot är värre än vad som kan hända om man har sin förhud kvar.
  • skorpionen80
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 12:22:39 följande:
    Nej, vi diskuterar inte heller sympning vilket är rent av vidrigt, detta har vi kommit överens om. Att skära bort en fungerande kroppsdel (stympning) behöver vi knappast diskutera, tror inte någin är för detta ingrepp.Däremot kan man mycket väl jämföra omskärelse, där man gör ett snitt eller tar bort en liten bit hud med vaccination då båda görs i förebyggande syfte och eftersom båda är ingrepp finns det små risker med dem båda.
    Men hur många lider av det så mycket att de måste opereras för att få det bra igen? Kan ju knappast vara såå många att det skulle vara OK att operera alla små bebisar. Varför göra det så tidigt och inte vänta och se om det blir problem över huvud taget? Vad är fördelen med det?
  • skorpionen80
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 14:23:45 följande:
    Judendomen tänker jag inte tala för men enligt Islam är det hygienen som gör att vi omskär pojkarna.
    Varför inte lära era barn hur man tvättar sig istället?
  • skorpionen80
    FruMansour skrev 2007-11-12 15:03:15 följande:
    Åh herregud att den frågan inte lagts ner med tanke på alla trådar som tagit upp detta ämne..........
    Jag har inte läst trådar i detta ämne innan. Men allvar, om det är renlighet som är grejen, är det inte självklart att ställa en motfråga då om varför man inte lär barnen att tvätta sig? Det är ju inte omöjligt att hålla sig ren där nere. Så du behöver inte vara spydig bara för att DU läst alla trådar i ämnet redan.
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning