Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

fia sthlm skrev 2007-09-01 16:26:57 följande:

Fick inga kommentarer direkt förutom att folk förstod min poäng.Så jag måste fråga igen Tycker ni att man även ska tvinga tex pastorer i pingstkyrkan, frikyrkor, imaner i moskeer att gifta folk som dom inte vill viga?Svenska kyrkan har visserligen varit en del av staten men nu är dom privata alltså betyder väl det att dom själva måste få välja hur dom vill ställa sig i en sån här fråga?
    Som sagt, man ska inte tvinga någon till någonting. Men man ska låta de pastorer, präster, imamer etc som VILL viga homosexuella få göra det. Nu får de ju inte det heller. Friheten bör väl kunna gå åt båda hållen i det här fallet.
  • Dorian Ertymexx
    Liljan77 skrev 2007-09-01 16:38:31 följande:
    Präster o dyl som inte välkomnar o utför sitt arbete för alla människor,ska inte ha ett sådant jobb.Hur kommer det sig att homosexuella får begravas på kyrkogården?Ok,kanske lite långsökt o ot,men man e välkommen till kyrkan för sin sista vila,men inte för att börja ett nytt kapitel i sitt liv.
    Det är det tysta sättet att parafrasera på den gamla Custers uttalanden om indianer - "en bra (och välkommen) bög är en död bög? ;)
  • Dorian Ertymexx
    Daou skrev 2007-09-01 17:02:48 följande:
    Vet ni vad jag tror? Jag tror det är så här...Nej, jag är ÖVERTYGAD om att det är så här:Alla som kommer dragande med argumenten att Gud tycker si och så eller Gud vill si eller så, gör det enbart för att gömma undan sin egen homofobi. Genom att använda gudsargumentet befriar man sig själv från allt ansvar.Homofobi är vad det handlar om. Somliga människor tycker helt enkelt att homosexuella är äckliga och jobbiga. Men det är inte populärt eller ens tillåtet att säga det rakt ut i Sverige, så då måste alla välartade homofober ha något att ursäkta sig med. Den troende homofoben har alltid sin religiösa skrift att luta sig mot och eftersom den är som den är kan man alltid använda den tolkning som för stunden ger det önskade resultatet, samtidigt som man ignorerar en himla massa andra saker, som man i ärlighetens namn egentligen också borde ta ställning till.
    Exakt och precis. Jag undrar vad folk som kommer dragandes med gamla testamentets ord skulle tycka om att man stenar dem så fort de bär annat än bomull, till exempel. Eller att man bränner deras döttrar för att de pluggat inför provet på måndagen kvällen innan, på sabbaten. Och det verkar inte så vanligt att man längre skär bort allt fett på kött och så, och bränner som offer. Som min prästväninna plägar säga: "Allt fett tillhör gud!"
  • Dorian Ertymexx
    jenesaispas skrev 2007-09-01 17:07:25 följande:
    Ja, det är inte så lite märkligt. Gömmer man sig bakom en religiös tro kan man tydligen säga vad som helst, för då blir det de som kritiserar det man säger som är de intoleranta.
    Vet du, det är faktiskt en av mina käpphästar. Var på en annan site och grälade om fallet Åke Green, där några på fullt allvar menade att religionsfriheten inte innebär att man får tro på vad man behagar, utan att man ska ha FLER rättigheter än andra. Det vill säga - om Åke inte får spotta på queerfolk så är det inte religionsfrihet. Att andra, såsom nazister gaybashers etc, skulle kunna utnyttja domslutet var irrelevant jämte detta, ansågs det. Skrämde skiten ur mig, förståss, eftersom jag är lika rädd för fanatiska kristna som för nazister. Opus Dei, säger jag bara.
  • Dorian Ertymexx
    TeeTee skrev 2007-09-01 17:42:28 följande:
    Jag tycker att det är lika konstigt att man inte får gå ut på gatan och skrika att du inte tycker om homosexuella, men det verkar vara ok att säga vadsomhelst om dom kristna!?
    Kristna får visst skrika vadsomhelst om homosexuella, eller har du helt missat fallet Åke Green?

Och man får inte skrika vad som helst om kristna, man åker ganska snabbt in för hets mot folkgrupp, ska du se.

Dessutom - vaddå kristna! VILKA kristna! Om du menar oss härinne så grälar vi inte på kristna, vi grälar på fundamentalism och ogenomtänkt följande av moraliskt tvivelaktig rappakalja. Vare sig mer eller mindre. Om det är din definition på kristendom, well, fine.
  • Dorian Ertymexx
    ÅsaKj skrev 2007-09-01 19:39:38 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 18:24:27 följande:
    Där håller jag med fullständigt. Jag tycker det är märkligt att vi fortfarande inte har en borgerlig vigselakt som är lika för homo- och heterosexuella och jag tycker det är lika märkligt att vi inte ens har möjligheten för det samfund som så skulle vilja att viga homosexuella.
    Ja... Och jag vet inte varför det är så heller. När frågan var uppe vill jag minnas att det var några samfund samt kristdemokraterna som ojjade sig, samt några andra högerfolk som menade på den heteronormativa kärnfamiljens helgd, men det var liksom inte ett enormt motstånd så... Lustigt.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-01 19:59:25 följande:

Eg synest ik homofile skal gifte seg alls. Og i allefall ik i kirken..dessuten får det være opp til hver enkelt prest og hans overbevisning om så er. Å tvinge igjen om en visel på grunn av politisk korrekthet? Helt på jordet..
    Lustigt det där ordet, "politiskt korrekt", för det verkar inte oroa kristna när DE är politiskt korrekta. Bara om det går emot deras övertygelser.

Men visst, ingen ska kunna tvinga en präst att viga någon mot sin övertygelse, oavsett vad det beror på. Däremot ska ju inte heller de präster som VILL viga folk hindras från det.
  • Dorian Ertymexx
    Liljan77 skrev 2007-09-01 19:53:18 följande:
    Lite ot igen,men om homosexuella får döpas i kyrkan,konfirmeras,döpa sina barn,begravas,medverka i gudtjänster då fattar jag inte varför de inte får gifta sig.Får man jobba inom kyrkan som gay?
    Om du menar rent sådär allmänt, så ja, absolut. Om du menar mer på individuell basis... beror på vem som du söker hos. En del anställer, andra inte. Alltså beroende på stift, ledarskap osv. Men det finns ju minst en homosexuell präst som jag ofta sett på TV.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-01 20:07:58 följande:

Politisk korrekt er greit nok så lenge det ik går i mot Guds Ord!!Etter mitt syn så er ik homofili noe Bibelsk og da vill det ik være naturligt å vie noen heller..Og en prest skal jo holde seg til Ordet og ik samfunnests utskeielser
    Tyvärr för dig lever vi inte i en fundamentalistisk teokrati, så guds ord hamnar alltid i andra hand efter människornas lag i vårt samhälle. Så du får nog leva med att politisk korrekthet kommer att vinna över guds ord. Det har det gjort varje gång vi har gjort ett framsteg mot det vi idag kallar civilisation: Rösträtt, kvinnlig rösträtt, rättigheter för barn, pension (heh, tills det försvinner igen snart), religionsfrihet, yttrandefrihet... Varje gång har folk som du stått och skrikit om att det går emot guds bud (vilket roande nog alltid går hand i hand med de rikas intressen, roande eftersom Jesus spottade på de rika), men lustigt nog glöms det bort något årtionde senare. Vem minns idag de kristnas framfart när kvinnlig rösträtt, allmän undervisning och vetenskap och religionskunskap skulle undervisas istället för bara kristendomskunskap? Det är märkligt tyst om det, och det försvaras dessutom ibland som just de humana kristnas förtjänst att vi har sådant.

Så nej, jag är glad att Ordet (som alltid omtolkas efter intresse) inte styr mer än det gör, och jag kommer bli gladare när det styr än mindre.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 20:28:11 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 18:28:38 följande:
    Det där var lågt. Det är ingen som vill att någon ska vara död. Men man önskar ju lite, att folk kunde ta sitt förnuft till fånga INNAN de ligger på dödsbädden...
    Har du läst GT? Folk ska stenas till döds för allt möjligt roande.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?