Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-08-31 16:28:20 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:17:31 följande:
    Men snälla du - Jesus var inte alls någon inbunden asket. Han förvandlade ju till och med vatten till vin på det där bröllopet du vet. Han var ofta ute i farten, men utan att glömma det större hela tiden. Han var väldigt mänsklig, och det är just därför det är så lätt att känna att man "känner" honom. En tråkig figur skulle inte ha kunnat fånga människors hjärtan i två årtusenden...Sedan att han inte SJÄLV gifte sig hade ju andra förklaringar. Inte att han skulle ha varit emot äktenskapet som sådant. Tror du att han skulle ha varit emot att vi förökar oss??? Han älskade ju barn också...
    Att man förvandlar vatten till vin har rätt litet med levnadsglädje att göra. Det var inte som att de söp till direkt. Under Jesus tid var det brukligt att spä ut vinet med stora delar vatten, så det i princip inte var mer än lätt alkoholhaltig saft. Och det har nog mer att göra med att vattnet knappast var vidare nyttigt.

Så du menar att den kristna seden att präster ska vara (relativt) asketiska, att munkar och nunnor blir världsfrånvända är direkt fel? Att de som spred evangelierna de första trehundra åren innan bibeln författades missförstått grabben helt och hållet, tills någon kom på idén att använda hans lära för makt och politik?
  • Dorian Ertymexx
    Puh84 skrev 2007-08-31 16:31:46 följande:
    All heder åt dig Gabriella S, som fortsätter att stå på dig trots allt motstånd! Jag vet i alla fall en som är väldigt stolt och glad att du för Hans ord vidare..
    Du förutsätter en hel del om vad Den vill. Och att Den är en han. Jag har litet svårt att föreställa mig en evig, enorm allsmäktig ande med snopp, men det kanske bara är jag.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 16:32:26 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:21:13 följande:
    ...och sedan råkar jag veta (det hör inte riktigt hit) att många kvinnor passar på att haka på en man som ska försöka få asyl i Sverige, i sista stund. Bara för att få komma hit. Det är inte ens RIKTIGA polygama äktenskap vi ser här många gånger - det är skenäktenskap... (Gäller förresten många monogama äktenskap också...)
    Ja, exakt. Det gäller många monogama äktenskap också. Så då ska man vara jämställd och likvärdig och BARA förbjuda de som är månggifta, men gå med på att monogama får smussla in en brud på nåder? Eller ska vi vara jämställda och upphäva ALLA äktenskap vid gränsen, och hantera varje asylfall/immigrationsärende individuellt?
  • Dorian Ertymexx
    Mallan76 skrev 2007-08-31 16:32:03 följande:
    Intressant att Dorian m.fl. inte har några som helst problem med månggifte.... 
    Dock tror jag att både Dorian och andra som säger detta just nu, skulle bli väldigt besvikna om deras fruar plötsligt kom hem en dag och sa att de ville gifta sig med ytterligare en man...
    Avundsjuka uppstår nog förr eller senare i månggifte-relationer, det är jag helt övertygad om.
    [/citat]

Då kan jag av-övertyga dig med att min flickvän redan HAR en andra pojkvän, som hon för närvarande är sambo med.

Herregud, är Svartsjuka det värsta som kan hända i en relation? För i så fall är monogamin LÅNGT värre drabbat än polygami. Jag behöver inte vara svartsjuk, för jag vet att mitt värde som partner inte är avhängigt min flickväns (eller i framtiden flickvänners) känslor för andra. Min värld rasar inte om min flickvän kommer hem nykär, tvärtom gläder det mig. Du, däremot, skulle sannolikt se din värld rasa om din man berättade om samma sak.

Det är monogama som i tråd efter tråd, inlägg efter inlägg pratar om fruktan, oro, vrede och maktlöshet i sina monogama relationer, på grund av svartsjuka. Inte polyfolk. Det är monogama som skriver om otrohet, felsteg och ånger.

Jag säger inte att vi inte har svartsjuka, jag säger bara att det inte är ett dyft värre än för monogama.
    [citat]
    Ärligt talat tror jag att de flesta av oss (i Sverige) är emot månggifte. 
    Varför då? Jo, för att det är emot våra normer. Nånting inne i oss säger att polygami är fel, därför att det lätt skapar konflikter och avundsjuka.
    [/citat]

Normer ja, där satte du fingret på spiken. Problemet är förstås att normer inte är statiskt. Om du sagt att du träffat en drömkarl och ville gifta dig för ett par hundra år sedan hade din far gett dig en örfil och visat dig vilken gammal man du skulle vigt dig med istället. För bara ett par årtionden sedan var Normen att man skulle spotta på och spöa homosexuella. Och för inte alls länge sedan var normen att du skulle hålla käft och laga mat, inte blanda dig i vuxna mäns debatter. Och rösträtt skulle du inte ta i din mun.

Så jag skiter i normer. Normer är institutionaliserade fördomar, vare sig mer eller mindre. Ju fler normer man kan bryta, desto fler lär sig att leva på ett sätt som passar dem, snarare än att låtsas leva väl och samtidigt skriva i pur ångest i våra trådar här på Fl.
    [/citat]
    [citat]
    Vad vill jag nu säga med detta?
    Jo, att vi normer styr mycket av vårt handlande och värderingar och är till för att hjälpa oss människor, för att vi ska må bra.
    För 50 år sedan tyckte många att homosexualitet var onaturligt, nu tycker de flesta av oss att det är helt i sin ordning. Normer förändras över tiden. Ibland till det sämre, ibland till det bättre. Jag vet inte vad ni säger, men jag skulle personligen inte vilja ha ett normfritt samhälle!
    [/citat]

Tja, då kan jag göra dig lycklig med att vi aldrig kommer ha ett normfritt samhälle. Men som sagt, normer förändras, och med litet tur får du vänja dig vid att morgondagens normer innefattar samkönade och flersamma äktenskap. För relationerna finns redan, det är bara de lika rättigheterna som saknas. Och jag hoppas att du inte är emot att alla ska ha samma rättigheter i samhället?
    [citat]
    Kyrkan ska väl först och främst lyda Gud och inte staten samt de rådande normerna i samhället?
    Partnerskap -vad är det för fel med det? Varför duger inte det?
    [/citat]

Det roliga med det citatet är att det omedvetet är hycklande på fler plan än du kan föreställa dig!

Kyrkor samlar kollekt, säljer böcker och vykort, har förgyllda kors och mottar gärna bidrag från rikare medlemmar. Läs litet i bibeln, så får du se hur glad Jesus skulle varit i dagens kyrka. Kan säga ordet "månglare" för att se om du kommer ihåg stycket jag menar.
  • Dorian Ertymexx
    Puh84 skrev 2007-08-31 16:36:38 följande:
    Nej, men så har du aldrig upplevt Hans närvaro heller.. Lite svårt att tro då, det hade inte jag heller gjort
    Jag har pratat med många som upplevt guds närvaro. Som varit bergsäkra på att det var Han. Lustigt nog verkar Han göra sig lustig över er, eftersom han säger olika saker till alla. Vissa blir baptister, andra Vittnen, åter andra pingstfolk... En del blir till och med muslimer. Han verkar inte veta vad han vill, den där saliga rösten.
  • Dorian Ertymexx

presens konjunktiv skrev 2007-08-31 16:48:27 följande:

Jag varken kan eller vill tala för Dorian, men jag har inget emot en köns- och antalsneutral äktenskapslagstiftning. Bara för att *jag* vill leva i ett monogamt förhållande, så betyder inte det att jag tänker tvinga alla andra att göra som jag.Vad är det för fel på partnerskap? Ja, vad var det för fel på att vita och svarta hade olika toaletter i femtiotalets USA? Alla fick ju kissa när de behövde...
    Touché. Live and let live, som jänkarna säger. :)
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 16:50:47 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:35:32 följande:
    Min poäng var att de polygama skenäktenskapen sker även i upplysta muslimska familjer, där man normalt inte tillämpar dem längre. Det har med upplysning och utveckling att göra. När en familj blir mer upplyst och modern, så gifter de inte längre bort sina döttrar med män som redan är gifta. (Utom möjligen som ett straff - om hon har skämt ut familjen genom att förlora oskulden.)Så en stor del av dessa konstellationer som kommer in i Sverige är antagligen fejk.
    Vart har du fått det ifrån?

Mig veterligen är det snarare så att månggifte i islam (för det är det vi talar om, inte sant?) har höga krav. Du ska kunna försörja alla fruar, och behandla dem lika. Med andra ord - det är inte något som fattiga eller medelklassen är förunnat.

Och det finns inget upplyst eller modernt i att vara monogamt gift. Vill man vara modern ska man leva i samboskap, eller relationsanarkistiskt.
  • Dorian Ertymexx

Sofia t skrev 2007-08-31 16:53:21 följande:

Så man väljer att vara homosexuell eller heterosexuell?Gabriella S skrev 2007-08-31 16:51:58 följande:
    Touché, mon belle, touché. ;)
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 16:51:58 följande:

presens konjunktiv skrev 2007-08-31 16:48:27 följande:
    Stor skillnad, eftersom de svarta diskriminerades för något som a) inte var något fel och b) de inte hade kunnat välja
    Jo, det var i allra högsta grad fel att vara svart. Det enligt de där normerna som det viftades med litet tidigare.

Och folk väljer vem/vilka de ska bli kära i, menar du?
  • Dorian Ertymexx
    Mallan76 skrev 2007-08-31 17:18:23 följande:
    Dorian: Men vad härligt att ni lever i ett sånt bra förhållande utan avundsjuka! Beundransvärt.

Du kan däremot inte övertyga mej att du vill ha ett normfritt samhälle. För inte vill du väl ha ett samhälle där man t.ex får stjäla och ljuga och misshandla utan vidare?
    Ja, detta får man ej göra pga av vissa lagar, som är byggda på bl.a. NORMER, värderingar och 10 Guds bud.

Får en känsla av att du tycker du är så fördomsfri. Fördomar om kristna haglar dock märker jag...

Ja, det finns många samfund, men det är ju fortfarande samma Gud, bara olika sätt att uttrycka tron på. Mer och mer ekumenik har det blivit på senare dar. 

Håller med dej till 100 % om att det är mkt hyckleri i kyrkan och att Jesus säkert skulle vilja rensa ut ett och annat om Han gick i en kyrka idag. Ger dej 10 poäng där.
    Jag är emot normer, men jag är definitivt inte för ett helt normfritt samhälle. Tror jag skrev om det tidigare ovan, men jag förstår om det gick förlorat i kaskaden av texter. :)

Man kan väl säga som så, att jag har inget emot normer, så länge de är rörliga, flexibla och konstant ifrågasatta. Det är inte bara en fråga om rätt och fel, det är en fråga om demokrati och frihet för både individer och grupper. Men att vara helt utan normer fungerar inte, man måste ha en referensram av något slag.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?