Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-01 20:27:07 följande:

Nu har ni skrivit så mycket här idag, att jag inte hinner läsa och kommentera allting. Bara lite punktvis, då: Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 13:34:28 följande:
    Angående din prästväninna så har hon PROBLEM. Vet hennes biskop om vad det är hon sysslar med på fritiden? Det låter inte som en person som jag skulle vilja skicka mina barn på konfirmationsläger hos, kan jag säga...Och angående Opus Dei, så tror jag att du har fått din bild av dom från "Da Vinci-koden". Har jag rätt? =)Katoliker är faktiskt väldigt förnuftiga och balanserade människor, dom som jag har haft kontakt med. Det är också mycket kontroll inbyggt i hela organisationen. Enskilda fanatiker skulle inte kunna göra så mycket, ens om de ville.
    Nej, hon har inte problem. Hon är tvärtom mycket omtyckt. För hennes fritidsintressen har inte ett dyft med hennes prästyrke att göra. Med samma resonemang som du just förde kan man stå fast vid att bögar inte ska få undervisa i skolan, att bdsm-are inte ska få bli scoutledare och så vidare. Hon har en mycket stark och genomtänkt tro, en som inte är blind för realiteter.

Oh please! Ge mig LITET kred! Jag har inte ens läst den där fördömda boken, eftersom jag blev förbannad på att en idiot kan skriva av ett Discovery-program, som handlade om ett gammalt bedrägeri, och komma undan med att han skapat en fantastisk historia. Han har snott alltsammans ur verkliga händelser.
    Och mest av allt avskyr jag att han romantiserat Opus Dei. Det jag vet om dem kommer nämligen från efterlevande ur franco-diktaturen i Spanien. Där de inte bara stöttade Francos diktatur helhjärtat, utan också fick ansvar för undervisningen i landet. De är fortfarande religiösa fanatiker, fundamentalistiska papister och - för att inte kväda orden, en kristen Al Quaida i finkostym och med politik istället för bomber. De arbetar stenhårt för att få makt i EU-parlamentet, där de ämnar stärka påvens makt, kyrkans roll, och återinföra "gamla hederliga värderingar" (som att homosexualitet ska vara förbjudet).

Enskilda katoliker kan vara vettiga. Det är enskilda muslimer också. Icke desto mindre kan organisationer som Al Qaida och Opus Dei göra enorm skada på sin omvärld, och få en enorm makt genom olika medel.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 20:29:26 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 18:35:08 följande:
    Alltså, en pastor måste ju ha rätt att predika det som står i Bibeln från sin egen predikstol. Hur skulle det se ut annars..? Det skulle bli ett censursamhälle värre än det gamla Sovjet!
    Ja oj, det gamla kommuniststaterna som var så hemska. Jag minns hur de tvingade på Polen rätten till fri abort, något som katolska kyrkan nu i sann kärleksanda befriatlandet ifrån. Jag minns hur sovjetarmén försökte skapa en jämställd stat i Afghanistan, men tack gode gud blev de utsparkade, så de arma religiösa fick förtrycka sina kvinnor i frid, såsom var menat.

Vet du vad, vi lever i ett sekulariserat land, där man ska följa landets regler oavsett kultur, bakgrund och religion. Man ska inte få omskära unga flickor, man ska inte få predika hets mot folkgrupp. Enkelt och rakt, jämställt för alla. Om man inte gillar det finns alltid Iran att flytta till, där religiös lag tas mycket hårt på.
  • Dorian Ertymexx

Sunt förnuft har jag i överflöd.

Och normal anständighet... Tja... Vart ska jag börja? Ordet "normal" är för mig ett skälsord, ett slags maktvapen mot de som sticker ut. Det är ett fruktansvärt ord som bara tjänar som ett slags osubtil kulturmobbing i slutna sammanhang.

Anständighet... Enligt vems normer? Dina? Inte ett dyft. Enligt en sexualliberal? Tja, enligt dem är jag en korgosse. Allt är relativt.

Gabriella S skrev 2007-09-01 20:31:09 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 19:48:41 följande:
    Kanske för att sunda förnuftet och känslan för normal anständighet (om du överhuvudtaget kan relatera till det ordet) har fått råda..?
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-01 20:44:36 följande:
    Okej, men ff anser du alltså att Du som heterosexuell har rätt att finna din kärlek vartän den må finnas, så länge Du inte orsakar skilsmässa/splittring av etablerad familj. Men vi Homosexuella ska inte ens få söka kärleken bland andra homosexuella singlar?Varför ska vi välja bort kärleken och inte ni?Och ge nu inte svaret att Gud säger att det är fel, utan jag vill ha konkreta anledningar till varför vi inte ska få leva med ömhet och värme.Gabriella S skrev 2007-09-01 20:40:44 följande:
    Qenzo, jag trodde du var smartare än så... Du kommer ALDRIG få ett vettigare svar än att "gud sa så!"
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:00:19 följande:

Så nej, jag är glad att Ordet (som alltid omtolkas efter intresse) inte styr mer än det gör, och jag kommer bli gladare när det styr än mindre.Det forstår eg ut fra din tolkning av det hele. Men om Guds Ord som det i virkliheten er hadde fått makt blandt menneskene så hadde samfunnet vært mer levbart for alle mennesker..
    Sorry. Det funkade inte på medeltiden, det funkar inte idag. Det är inte ens en fråga om det är guds lag, människans lag, tomtens lag, eller ens fans egen lag man ska följa - det handlar om att människor är människor.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:03:04 följande:

Har DU fått med deg at det var under det gammle forbund vi lever under det nye nu..
    Och det är bara i det gamla förbundet som gud uttalar sig mot homosexuella. Jesus pratar inte ens om dem. Så, om GTs regler inte gäller, varför ska vi förbjuda homopar att gifta sig?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:07:32 följande:

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:00:19 följande:
    Och där håller jag med. Jag fattar inte vad Dorian svamlar om..? Det är ju tvärtom de kristna som alltid har stått för humaniteten i ett samhälle. Redan på medeltiden, var det t.ex. klostren som tog emot fattiga, och människor med livsfarliga sjukdomar, och skötte om dem i sina härbärgen...Och även i senare tid, så är det Kyrkan som har bistått med hjälp när samhället har svikit. Hört talas om diakonissor och slumsystrar..? Diakonissorna kan man förresten vända sig till än idag, för att få en matkasse eller vantar till barnen, om soc. vägrar att betala.
    *ramlar av stolen i purt skratt* Ahem, jag hatar att spräcka bubblan här, men humanismen som idé och filosofi uppstod som MOTVIKT mot kristendomen. Det var en vetenskapsnära filosofi, inte en religiös en. Och de humana kristna du talar om, var det de som brände häxor på bål, eller de som jagade judar och andra "otrogna" medelst Malleus Maleficorum som vapen, och med inkvisitionens banér som stöd?
    Eller du kanske menar de fina kristna som gick korståg mot katharerna i Frankrike, de estniska folken eller arabvärlden? Nej, du måste förstås syfta på de kristna som ansåg att det snällaste man kunde göra mot negrer var att förslava dem så de i alla fall fick vara herrar under goda kristna!

De humana kristna lagarna som gällde under den tiden var också värda att nämnas; inte ens Iran kommer i närheten, och de jobbar hårt på att vara den sorts teokrati som Free Spirit och du lovprisar.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:09:19 följande:

Ja, men ändå verkar munkarna klara det... Alldeles frivilligt till och med. Trots att dom till och med är hetero, och ingen - inte Kyrkan heller - hade haft något emot att de i stället gift sig.
    En del klarar det, andra inte. Vill påminna om den rad av skandaler som skakade USAs katolska kyrka för bara något år sedan eller två.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:15:45 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:05:00 följande:
    Jaha, och nu försvarar du det gamla Sovjet också. Att ge kvinnor fri abort var liksom inte någon kärleksgärning mot kvinnorna - det handlade bara om marknadsekonomi. De utomäktenskapliga barnen som skulle ha blivit fick inte kosta pengar för statskassan, och kvinnorna fick inte vara borta från produktionen. Femårsplanen var Gud...Och angående Pastor Green så tyckte i alla fall Hovrätten precis som jag. Ha! =)
    Vänta nu... att en socilistisk stat inför fri abort är - MARKNADSEKONOMI???

Jag ska ge dig litet kred och gissa att du bara skrev fel i stunden där. Det var planekonomi de körde med.

Och det har inget med kärlek att göra - det har med valfrihet att göra. Är det inte lustigt att en gammal "diktatur" erbjöd mer frihet än en katolsk demokrati?

Hovrätten tyckte som du, helt sant. Det är samma rättsinstans som ofta får kritik för att ge alldeles för milda domar vid övergrepp, är kroniskt manschauvinistiska och litet annat kul. Trevligt att du delar sida med dem.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:17:30 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:07:02 följande:
    Ja, jag har förstått att du tycker att "normal" är ett skällsord... :)Angående din prästväninna igen, så kan faktiskt inte en präst leva hur som helst på sin fritid heller. Prästämbetet är - eller SKA vara - ett kall. Det är inget som man kan stämpla ut ifrån klockan 17, och sedan gå och bryta mot alla budorden...
    Så, en präst ska leva enligt vissa lagar, inte efter sitt eget samvete?

Vilka lagar är det då, som de inte upplysts om på prästseminariet?

Lustigt dock, det finns många präster som är ganska frigjorda på olika plan. En som jag sett i media är öppet homosexuell. Heh.

Läraryrket anses också vara ett kall, förresten... ska de inte heller få ha vilken sexualitet de vill?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?