tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
Gabriella S skrev 2007-09-01 20:27:07 följande:
Angående din prästväninna så har hon PROBLEM. Vet hennes biskop om vad det är hon sysslar med på fritiden? Det låter inte som en person som jag skulle vilja skicka mina barn på konfirmationsläger hos, kan jag säga...Och angående Opus Dei, så tror jag att du har fått din bild av dom från "Da Vinci-koden". Har jag rätt? =)Katoliker är faktiskt väldigt förnuftiga och balanserade människor, dom som jag har haft kontakt med. Det är också mycket kontroll inbyggt i hela organisationen. Enskilda fanatiker skulle inte kunna göra så mycket, ens om de ville.
Oh please! Ge mig LITET kred! Jag har inte ens läst den där fördömda boken, eftersom jag blev förbannad på att en idiot kan skriva av ett Discovery-program, som handlade om ett gammalt bedrägeri, och komma undan med att han skapat en fantastisk historia. Han har snott alltsammans ur verkliga händelser.
Och mest av allt avskyr jag att han romantiserat Opus Dei. Det jag vet om dem kommer nämligen från efterlevande ur franco-diktaturen i Spanien. Där de inte bara stöttade Francos diktatur helhjärtat, utan också fick ansvar för undervisningen i landet. De är fortfarande religiösa fanatiker, fundamentalistiska papister och - för att inte kväda orden, en kristen Al Quaida i finkostym och med politik istället för bomber. De arbetar stenhårt för att få makt i EU-parlamentet, där de ämnar stärka påvens makt, kyrkans roll, och återinföra "gamla hederliga värderingar" (som att homosexualitet ska vara förbjudet).
Enskilda katoliker kan vara vettiga. Det är enskilda muslimer också. Icke desto mindre kan organisationer som Al Qaida och Opus Dei göra enorm skada på sin omvärld, och få en enorm makt genom olika medel.