tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
Gabriella S skrev 2007-09-01 10:20:30 följande:
När det gäller mormonerna, så är det likadant där: endast en man får ha flera äktenskapspartners. Och jag kan tala om att det är likadant där som i de muslimska länderna: unga kvinnor, som har skaffat sig en utbildning och ser sitt värde går inte med på det längre. Förnedringen och underlägsenheten är liksom inbyggd i hela situationen - jag förstår mig inte på er som inte kan se det. Att det sedan finns monogama äktenskap där mannen förnedrar kvinnan har inte med saken att göra. Då är det fel på den enskilde mannen - och inte på situationen i sig.Vidare: att bli förälskad i två olika människor samtidigt kan inte vara normalt. Så funkar det ju inte (normalt)! Kanske när man är 14 och väldigt förvirrad i de nyväckta känslorna, men inte som vuxen... (Om det nu skulle vara fel på situationen i det fallet, så skulle man få förbjuda människor att leva tillsammans helt och hållet...)
Men kära du, du kanske ska ta och berätta det där för de tusentals personer som skriver i våra fina otrohets- samlevnads- och sexforum. Att de, den stora majoriteten, inte är normal. Att den stora majoriteten av svenskarna som varit otrogna, skiljt sig, valt alternativa relationsformer, att alla de är fel och konstiga. Lustigt att det är den form som funkar för minst antal personer är det som anses Rätt. Något om den smala vägen va?Och som sagt, vi talar inte om muslimer eller mormoner, vi talar om moderna upplysta människor. Som redan HAR flera pojkvänner och/eller flickvänner. Som sagt, min flickvän har en pojkvän till utöver mig, och hon är inte längre unik. Känner många, många som lever så. Och träffar fler varje vecka på olika siter på nätet, även här.
Och hur har det INTE med saken att göra, att det finns monogama som förnedrar varandra! Det är ju PRECIS DET SOM ÄR POÄNGEN!
Gamier förnedrar inte folk, FOLK förnedrar folk, oavsett om de är samkönade, flersamma eller lever i en liten söt villa på landet med rätt antal vuxna, rätt antal barn och en bibel i varje hand. Det är totalt oförsvarbart att låtsas som att det skulle bero på hur man lever huruvida man förnedrar och våldför sig på folk eller inte. Polyfolk har, som jag har sett hittills, av nödvändighet långt större respekt för varandra än många av de relationer jag läst om på tusentals trådar här på Fl. Ändå är det VI som är fel och konstiga och dåliga, och DE som är rätt och bra. Ursäkta om jag tar mig friheten att småle litet.
Och ja, man kanske ska förbjuda folk att leva ihop. För det är i mononormativitetens Sverige som kvinnomisshandel, våldtäkt i hemmet och mycket, mycket annat sker.