Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Pormoicheia skrev 2007-09-01 13:48:36 följande:
    Jag började läsa bibeln men tappade intresset då det började stå saker om kugghjul i himlen. (Var det nu varLäste dock religion och psykologi ett tag sen och har varit mer intresserad av skillnaderna och likheterna mellan dom olika religionerna/mytologierna/livsstilarna.Har dock inte haft tid att fördjupa mej i det ordentligt men har planer på det.
    Du ser, bibeln hade rätt! Eller tror du inte att det fanns kugghjul i de första flygplanen, eller i rymdsonderna? Va? Va? Va?

(Vilket är mitt ironiska sätt att säga - man kan bevisa vilken text som helst som valid med rätt stöd, inklusive Bamse eller Sagan om ringen).
  • Dorian Ertymexx
    Atamon skrev 2007-09-01 13:51:20 följande:
    Alla har rätt att tycka vad de tycker ? oavsett om de inte är torra bakom öronen eller intehar studerat teologi i avskildhet tills ögonen blöder. Risken med att håna andra människors åsikt är att de dels inte vågar säga något mer eller inte ens blir intresserade av att lära sig mer om t.ex religion. Men det kanske är bara bra om människor inte vill lära sig mer. Kanske vi ska återgå till att predikningar hålls på latin igen och att man måste niga för prästen?Eller menar du till och med att dessa människor som du ser som oupplysta har blivit lurade? Kanske kyrkan inte är till för alla människor? Det finns kanske inget kärleksbudskap alls i bibeln? När präster och mer bibliskt insatta människor säger att Jesus älskade alla så är inte det sant? Då är det verkligen många som är lurade, och då är det inte konstigt att människor kommer att vända kyrkan ryggen.Gabriella S skrev 2007-09-01 11:04:20 följande:
    Jag undrar hur gammalt det här med "kärleksbudskapet" är egentligen. För jag vill minnas att det i tidigare århundraden knappast var kärleksbudet som ansågs centralt, utan gudfruktan och annat mindre, ahem, lockande.

Ska erkänna att jag inte fattat alls vari kärleksbudet ligger. I att man talar om för 97% av befolkningen att de inte är tillräckligt rena och har ett evigt grillspett att se fram emot? Att gud är allsmäktig och kan fixa våra mänskliga fel när han vill, men skiter i det och låter oss tvivla, göra fel och hamna i synd? "Jag älskar mina barn, så jag låter dem göra fel så de kan bli påkörda på E4-an, så stor är min kärlek! Klart, blir de påkörda tänker jag inte rädda dem, de har ju gjort ett fritt val att leka där..." Kärlek, juuust det.
  • Dorian Ertymexx

(dags för att påminna - nej, jag har inget emot kristna per se. Känner många sådana, fina människor. Det är fundisar som jag är allergisk emot, och folk som tar gamla berättelser för bokstavligt för deras eget och deras omgivnings bästa.)

• Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-01 14:40:19 följande:
    Men eh... Hur många skiljer sig inte varje år i heterosexuella äktenskap då?Det går ju inte att diskutera så som det gjordes (tror det var Gabriella som tog upp saken) eftersom separationer inte är ngt unikt inom den homosexuella världen.Då påståendet togs upp verkade det som att homosexuella hade en förkärlek att kliva in i etablerade äktenskap/familjer och likt ett troll, locka med sig mannen/kvinnan in i sitt sååå syndfulla liv.Därför vore det BRA om Gabriella (för jag tror det var hon) kunde tala om HUR homosexuella splittrar familjer.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 13:41:40 följande:
    Sorry, trodde det framgick att jag var ironisk. My bad. Jag står långt fram i ledet bland dem som glatt påpekar hur mytomspunnet den heteronormativa monogamin är. Jag har inget emot företeelsen per se, så länge det är intelligenta, medvetna val som står bakom det. Men att tro att heteromonogamin automatiskt är bättre än alla alternativ bara för att är... ja... milt sagt korkat.
  • Dorian Ertymexx

Sofia t skrev 2007-09-01 14:46:59 följande:

Men nej nej..Jg anser att sex är naturligt inte ett val okej??Visst man kan se det som att man väljer att ha sex eller inte ha sex men JAG ser det inte som så punkt. Så det är alltså okej att va homosexuell men man får inte ha sex?
    Sofia T, du ser bara problem där du borde se möjligheter. Ge personen rätt istället. Och lås in henne med en förgiftad tallrik gröt. Och påpeka att ingen TVINGAR henne att äta det, det är ett val!
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-01 15:09:35 följande:
    Ja du är inte ensam eftersom det hela tiden kommer påståenden, som sedan inte kan bevisas att bära ngn sanning i öht.Men enligt de som nu öppnar brödtuggen om det här, påstår ju att man som homosexuell inte är syndig förrän man ger sig hän för sina lustar, dvs utför handlingen att ha sex med en person av samma kön.Man ska som homosexuell leva ensam eller i ett heterosexuellt förhållande. Då är det fint och bra att vara bög eller flata... Men sätter man på sin kille/tjej, ja då är man en "ytterst dålig människa".Sofia t skrev 2007-09-01 14:49:52 följande:
    Fast ska man vara riktigt ärlig så är ju ALLT sex fel. Man ska alstra barn, inte njuta. Speciellt inte före äktenskapet. Alla som har haft premaritalt sex ska inte gifta sig, då godkänner ju prästen ett syndigt leverne. Likaså de som skiljt sig. Man Ska Hålla Ihop, punkt slut. Att gifta om sig är bara ett avancerat sätt att knulla runt. Nej, ska man få viga sig ska man vara oskuld, bara ha sex för att få barn och aldrig skilja sig hur fel man än är ihop. Det är kontentan jag fått fram av denna tråd hittills.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-01 15:31:29 följande:
    Varför vill du gifta dig i en kyrka med guds välsignelse när han inte accepterar homosexualitet? Det står ju i bibeln att det är en synd. Varför då inte gifta sig borgeligt istället?
    Frågan är - varför ska kyrkan få ha rätt att viga folk alls? De är inte en statlig myndighet, och bör inte ha kontroll över civilrättsliga juridiska beslut. Gör äktenskapet till en juridisk fråga. Om man sedan vill kasta ut pengar i sjön på att stå och lova saker inför en gud (som man sannolikt kommer bryta i alla fall, och därmed vara lika syndig och hemsk som alla dessa samkönade syndare), visst. Men det ska inte vara kyrkans sak att avgöra vilka som får eller inte får viga sig. Speciellt inte i vår moderna, sekulariserade tid. Speciellt inte när kyrkan och staten inte heller längre är vigda; då är sådana här utomäktenskapliga små lekar som att kyrkan dominerar samhället bara otrohet och synd. Inte sant?
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-01 15:34:07 följande:
    Dorian: Dy gillade denna tråden va? Hinner du äta?
    Japp. :D

Och ja, men inte så mycket nyttigt, mest blivit bröd och ägg hittills. ;)
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-01 15:39:27 följande:
    Jag förstår helt vart du vill komma, men nu är det ju så att kyrkan har ju inte ensam rätt om att viga par utan det går ju ävan att gifta sig borgeligt. För de som är troende så känns det ju väldigt viktigt för oss att få stå och lova varandra evig kärlek inför Gud.
    Och jag tror att homosexuella känner samma sak. Men som jag skrev för en maaassa sidor sedan, jag är själv egentligen tveksam i frågan. Jag är inte så mycket för att queerpar ska få gifta sig i varenda kyrka som jag är emot fördomar och stollerier. Men visst skulle jag bli glad om det blir mer valfritt, att vissa kyrkor som vill viga queerpar eller flersamma ska få göra det, och de som inte vill ska få slippa. Man kan ju inte kräva att alla ska gilla en, lika litet som man har rätt att kräva att just en nynazistisk gaybasharpräst (eh, om det finns en sådan) ska viga det judiska gayparet. Valfrihet är en bra grej liksom.

Usch, jag låter som värsta liberalen... ;)
  • Dorian Ertymexx
    pusselbitar skrev 2007-09-01 15:46:02 följande:
    Men lova på! Ingen säger ju att du inte får lova gud saker bara för att kyrkan förlorar sin juridiska vigselrätt?Men ingen svarade min fråga om välsignelsen.
    Sorry, vad frågade du? Och vem frågade du? :)
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?