Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Och som jag också sagt, jag har inget emot kristna. Känner flera riktigt bra sådana, bland annat än kvinnlig präst. Men hon är själv en rejäll normbryterska, med en hel del kul helgsysslor om man säger så.

Det jag har problem med är moraltanter (och gubbar). Ju större och äldre böcker de försöker slå mig med, desto hårdare slår jag tillbaka.

Kristendomen bygger i mycket på fria val. Gör som gud säger (enligt vilken tolkning man nu behagar), eller riskera problem. Om man tror på gud och inte känner sig extremt kaxig vill man förstås följa hans bud. MEN, Jesus sa aldrig att ALLA skulle tvingas att följa hans bud, eller att hans bud skulle kodifieras till hela samhällsnormer. Så när folk pratar om gamla traditioner och läror (ofta sådant som inte ens kommer ur bibeln eller Jesu bud) för att daska till mig med, får de smaka på MINA kunskaper om religionshistoria.

Finns inget jag avskyr mer än när folk säger sig vilja allas väl, och med det tvingar folk att leva efter deras snäva ideal.

• Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-08-31 18:13:54 följande:
    Att du inte ska gifta dig, fine det är upp till dig. Men jag kan fortfarande inte förstå varför man som homosexuell vill gifta sig i en kyrka, man kan ju likaväl gifta sig borgeligt
    Ärligt talat, det kan inte jag heller. Litet som ett judiskt par som vill ha välsignelse från nazister. "Tja, vår övertygelse kräver att vi avskyr er, vår grundare skulle stena er, men visst..."
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-08-31 18:38:35 följande:
    Inte om de ska vara trogna sin partner, och inseminering (stavning?) och liknande är inte normal. Visst det är kanon att det finns det är verkligen inte det jag säger! Men, 2 av samma kön kan inte ensamma skaffa barn! Inte naturligt
    Vänta nu... Så ett par som inte kan få barn men inseminerar eller skaffar barn med andras hjälp är otrogna???

Otrohet är att gå bakom ryggen på någon, inte att ha sex med en annan med ens partners goda minne.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-08-31 18:38:35 följande:
    Inte om de ska vara trogna sin partner, och inseminering (stavning?) och liknande är inte normal. Visst det är kanon att det finns det är verkligen inte det jag säger! Men, 2 av samma kön kan inte ensamma skaffa barn! Inte naturligt
    Och apropå normal... Det är inte normalt att sitta vid en dator heller. Varför skulle en vetenskap vara värre än en annan?
  • Dorian Ertymexx
    Pepparrot skrev 2007-08-31 19:34:31 följande:
    Javisst har kyrkan i väldigt hög grad bidragit till myten om att homosexualitet är något man väjer själv och att det är en synd. Minns bara pastorn på Öland med sin hemska predikan. Dock dömdes han för hets mot folkgrupp, eller liknande vill jag minnas. Eller som Carola som tror att det är en åkomma som kan botas med förbön. Kinga L skrev 2007-08-31 19:24:56 följande:
    Om du tänker på pastor Åke Green så friades han.
  • Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-08-31 19:53:37 följande:
    Gabriella S skrev 2007-08-31 14:13:28 följande:
    Precis. Och, som sagt, Jesus sade heller aldrig att det inte var OK med homosexualitet, eller hur? Vem lägger ord i vems mun?Jesus sade inte heller att det var OK att tjabba bort en eftermiddag på ett internetforum - Innebär det att vi alla är förtappade nu?
    *asgarv* Bra fråga!

"Och Jesus sade till Matteus: Sant är, att framtidens barn skola hamna i evigt fördärv, om de chattar om dumheter om vad jag sagt eller inte, snarare än att älska sin nästa. Och Matteus, som inte förstod Herrens ord, höjde ett ögonbryn och bara nickade artigt."
  • Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-08-31 20:00:49 följande:
    Gabriella S skrev 2007-08-31 15:21:00 följande:
    Vad är det som säger att det bara skulle vara karl som toge sig en ny fru? Kan väl lika gärna vara frun som tar sig en ny man? Ung, ärtig brandman med fast rumpa - Det du!Jag håller med om att den juridiska vigselrätten borde bort från kyrkorna. Däremot tror jag att månggifte skulle vara opraktiskt rent juridiskt - Det skulle bli rätt hårigt att skriva ihop vettiga arvslagar och liknande som inte lämnade för stora kryphål.
    Det är inte praktiskt med allianser mellan flera juridiska personer heller (dvs företag), men ingen tjötar om att förbjuda flera bolagsallianser.

Och det är just den krångligheten som gör att det BEHÖVS lagar och regler för flersamhet. Samma regler kan dessutom gynna det stora antal barn med många föräldrar som redan finns. Min flickvän har till exempel fyra, då hennes skilde sig och skaffade nya livspartners. Det är rörigt redan där.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:27:22 följande:

Tror du på fullt allvar att det är sådana förhållanden vi kommer att få se om månggifte tillåts? Tillåt mig skratta! Utan då är vi verkligen tillbaka till det patriarkala samhälle som vissa i den här tråden påstår sig vara emot...
    Skratta på. Jag känner fler kvinnor som är flersamma än män.

Och att du utgår ifrån att det skulle vara patriarkala strukturer är roande, på flera sätt. Dels förutsätter du att alla är fast i patriarkalt tänkande, vilket allt färre är. Dels för att det just är KYRKAN som sprider det patriarkala. Dels för att monogamin i biblisk mening är MYCKET patriarkalt - Han ska jobba, hon ta hand om hemmet, mannen är ledaren, kvinnan den undergivna. Patriarkatet bygger ju på som begrepp på exempel på just de bibliska patriarkerna!

Så skratta på. Skrattar bäst som skrattar sist.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:36:51 följande:

Alla människor har rätt att begravas i vigd jord.
    Inte alls. De som inte kan vigas kan heller inte begravas i vigd jord. Syndare ska inte begravas i vigd jord, det är en modern snällhet att man gör sådant. Och helt i linje med att viga homosexuella i kyrkan, faktiskt.

Slår vad om att det var samma kalabalik om att begrava kända homosexuella på kyrkomark för en bra bunt år sedan...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:43:33 följande:

Det där har vi dragit tusen gånger nu. Äktenskapet är av Gud stiftat, för att en man och en kvinna ska leva tillsammans och skaffa barn med varandra. "Föröken Eder och uppfyllen jorden". Det går liksom inte att ändra på så grundläggande saker...
    Så par som vet att de är inte kan få barn men vill gifta sig ändå är lika illa som homosexuella alltså?

Klart, de är ju syndare då de gifter sig orent, om de redan vet att de inte kan få barn förstås...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?