Mallan76 skrev 2007-09-03 07:11:24 följande:
Läs om prästen Erik Johansson som är homosexuell och valt att leva i celibat. Han vägrar viga homosexuella i kyrkan:
Erik är en homosexuell präst som har valt att leva i celibat och vägrar att viga homosexuella.
Alla partier utom kd vill att bögar och lesbiska ska få ingå äktenskap. När lagen ändras är förmodligen bara en tidsfråga. Erik Johansson, homosexuell präst i Svenska kyrkan, tänker vägra viga homopar. Även om han kastas ut från sin kyrka.
- ... och jag tänker på Bibelns berättelse om Josef, som såldes av sina bröder som slav. När Josef senare träffade bröderna sade han: ni tänkte ont, men Gud använde det och gjorde något gott av det. Det är ett tecken på hur stor och god Gud är. Han kan vända ont till gott!I en kyrka i Skövde står en 35-årig homosexuell präst i Svenska kyrkan och propagerar för celibat. Sedan tonåren har han blivit förälskad i olika grabbar. Han har utbytt kärleksord ibland.Men han har aldrig haft sex med någon.Hans tro har hindrat honom. - Jag tror ju att Bibelns ord gäller. Sexualitet är för man och kvinna, inom äktenskapet. Därför har jag valt att inte ha någon pojkvän. Erik Johansson är ordförande i Medvandrarna, ett kristet nätverk som uppmuntrar homosexuella att avstå från att leva ut sin sexualitet. Han gillar egentligen inte att bli kallad homosexuell. Etiketten reducerar honom, tycker han. En människa är mer än sin sexualitet. - Därför säger jag hellre att ?jag har homosexuella känslor? eller att jag ?brottas med homosexualitet?.Brottas ja. Medvandrarna har rykte om sig att tro att man kan ?bota? homosexualitet. Många som söker sig till Medvandrarna hoppas det. De skäms för sin läggning, och hoppas att den erotiska attraktionen till personer av det egna könet ska försvinna. Erik Johansson uttrycker det som att de vill bli helade. - De drömmer om ett vanligt kärnfamiljsliv med fru och barn. Erik Johansson är realist, säger han. Visserligen har han själv sett exempel på homosexuella vars sexualitet förändrats så att de kunnat leva lyckliga i heterosexuella äktenskap. Men det är sällsynt, menar han, och absolut inget man kan förvänta sig. Själv har han aldrig känt erotisk attraktion till en kvinna. - Vi gör varandra en otjänst om vi tror att alla kan gå från homo- till heterosexualitet. Det behöver sägas: alla kan inte gifta sig. Speciellt inom kristna kretsar har många fått för sig att äktenskapet löser alla problem. Det är lätt att tycka om Erik Johansson. Han ger ett varmt och intelligent intryck. Sitt vinnande leende är han generös med. Humor har han, av en milt ironisk sort: - Celibatet är inget b-val. Det är inget sämre alternativ än att gifta sig. Det kan till och med vara bättre.Konstpaus. - Jag känner en del som är gifta.Och så det där leendet.Samtidigt går det inte att komma ifrån att det liv som Erik Johansson anser är bäst för bögar och lesbiska - celibatet - för många framstår som självförnekande och sexualfientligt. Erik Johansson slår ut med armarna inför invändningen. Han är van vid att han och hans rörelse beskrivs som homofobisk. - Vad skulle jag kunna göra då? Jag har studerat Bibeln och funderat i många år på det här. Jag kan inte se annat än att Gud har tänkt sig att sexualitetens plats är inom äktenskapet. Hur ser du på onani?-Även onanin måste vara... Det kan inte ha ingått i Guds tanke om sexualiteten. Att skuldbelägga onanin som sådan ser jag ingen mening med. Men onani kan bli tvångsmässig. Man måste fråga sig: vad leder det till? Är onani något som du vill egentligen? Anser du att homosexuella som är kära kan leva tillsammans, som sambor, om de inte har sex?- I teorin är det inte fel men rent praktiskt tror jag det är svårt. Frestelsen blir lätt för stark. Det är svårt att få ett harmoniskt liv. Svenska Medvandrarna har 150 medlemmar i sitt nätverk. Förutom människor som vill ha hjälp med att undvika homosexuellt sex ingår en del föräldrar till homosexuella, samt några präster och pastorer. -Vi vänder oss till kristna med en klassisk bibelsyn, som vill leva i Jesu efterföljd. Människor som har de här känslorna men vet att det är fel, sägerErik Johansson.Som medlem i Medvandrarna kan man få en personlig kontakt - en medvandrare - som ringer och frågar hur man mår och hur man hanterar frestelsen att ha sex. En gång om året träffas Medvandrarna under en gemenskapshelg med böner, gudstjänster och samtal. -Somliga lämnar Medvandrarna för att de inte klarar av att leva i celibat. De inser att det är fel men kan inte tränga bort driften.Erik Johansson dömer inte dessa. Det är inte riktigt hans stil. Han är ingen Åke Green.Green, en pingstpastor från Borgholm, liknade i en predikan för ett par år sedan homosexualitet vid en cancersvulst. Green ansåg att homosexuella aldrig kan betraktas som kristna. Han åtalades för hets mot folkgrupp för sina ord, och dömdes först till fängelse av Kalmar tingsrätt. Senare friades han i hovrätten och Högsta domstolen.Erik Johanssons budskap är i grunden detsamma som Åke Greens: utlevd homosexualitet är synd. Men hans tonläge är väsensskilt. Det är symptomatiskt att Erik Johansson och Medvandrarna gjort ett formellt uttalande där de tagit avstånd från hans hårda språkbruk.- Greens ord gjorde många illa. Han gick på tok för långt. Gud vänder sig emot homosexuell handling, inte homosexuell dragning.Till skillnad från Åke Green talar Erik Johansson inte så gärna om helvetet ifrån predikstolen. Hellre om queerteori. -Queerteoretikerna har en del att lära oss inom kyrkan. Sexualitet är inte så statisk som man kan tro. I vår längtan efter att vara normala tänker vi oss att människor antingen är homo- eller heterosexuella. Men sexuella känslor är ofta mer flytande och flyktiga. Många har homosexuella känslor.En dam i publiken måste avbryta honom:-Menar du att fler skulle vara bisexuella då? -Queerteoretikerna, och jag, menar att sådana etiketter är ointressanta, svarar prästen.Damen är förbryllad nu. Med oro i rösten frågar hon: -Menar du att det skulle vara mer gränslöst? Erik Johansson ler. Han ser upplivad ut. - Jag drar inte alls samma slutsatser som queertänkarna - jag är inte för sexuell utlevelse utanför äktenskapet mellan man och kvinna. Men deras tankar luckrar upp de sexuella identiteterna, och det är positivt. Vi är människor framför allt.Vanligtvis är Erik Johansson präst i Sörbykyrkan i Örebro. Men denna dag talar han i en lånad kyrka i Skövde, där hans föredrag är en del i det stora Oasmötet. 5000 kristna träffas i Skövde under denna helg. Oas är en väckelserörelse inom Svenska kyrkan med konservativ bibelsyn. Många inom Oas tycker att Svenska kyrkans ledning är alltför politiserad och har glömt Bibelns ord. Rörelsen låter inga kvinnor predika på sina gudstjänster. Frågor om kvinnoprästmotstånd bemöter Oas med att säga att rörelsen inte tagit ställning till frå
gan.De flesta inom Oas tillhör Svenska kyrkan, men här finns även deltagare som är katoliker, pingstvänner och baptister. Erik Johanssons föredrag är en ?favorit i repris? från förra året. Det lockar många åhörare och prästen peppras med frågor. En lyder så här:-Om vi alla är skapade till Guds avbild. Om en del är homosexuella som du. Borde det inte vara Guds avsikt?Erik Johansson har grubblat mycket över just detta. Han svarar: -Så resonerar många. Men visst är det mycket som vi föds med som inte är i enlighet med Guds ursprungliga tanke. Det beror på Syndafallet, när människan vände sig från Gud. Då blev mycket trasigt. Jag är född närsynt också. Men jag tror inte att jag hade behövt glasögon om jag bott kvar i Edens lustgård.Homosexualitet som närsynthet. En brist. En defekt. Det är så ErikJohansson ser på det. Det är en syn som är djupt provocerande för många av hans kolleger. Prästen Karin Långström Vinge som även sitter i Kyrkomötet skriver på sin blogg att Medvandrarna är ?livsfarliga? och att organisationen ?hjälper/stjälper homosexuella till ett liv utan kärlek?. Orden blottar den spricka som finns inom Svenska kyrkan i synen på homosexualitet i allmänhet och på könsneutrala äktenskap i synnerhet. 2005 beslutade Kyrkomötet att inrätta en ordning för välsignelse över registrerade partnerskap. Obegripligt, anser Erik Johansson. - För mig är debatten om homosexualitet inom kyrkan en vattendelare: tror man att Bibeln är Guds ord eller bara en bok som man kan tolka hur som helst? Bibelmaterialet är ju entydigt. Bibeln är negativ till homosex. Erik Johansson är övertygad om att lagen om könsneutrala äktenskap snart är verklighet, och att Svenska kyrkan kommer att viga homopar. Han tror inte att något homosexuellt par skulle vilja ha honom som vigselförrättare, men räknar ändå med möjligheten att få en förfrågan.- Som en testballong, eftersom jag är öppen med min inställning. Och då tackar jag nej. Jag kan inte välsigna något som jag anser strider mot Guds ord.Erik Johansson räknar också med risken att sparkas från sitt prästjobb för sin vägran. -Men jag kommer att vara kvar inom Svenska kyrkan så länge jag får. Det är min kyrka. Även om ledningen för den har fel.Ingen kan ta ifrån dig din rätt att leva i enlighet med din tro. Men det många upprörs av med Medvandrarna är att ni uppmanar andra, exempelvis vilsna tonåringar, att leva i celibat eftersom ni säger att det är synd med utlevd homosexualitet. Vad säger du om det?- Varför skulle jag beläggas med munkavle? RFSL eller homolobbyn är inte de enda som har rätt att yttra sig. RFSL har 6000 medlemmar av kanske 180000 homosexuella i landet. Ändå har de gett sig rätten att tala för mig också. De säger ?homosexuella tycker si? och ?homosexuella tycker så?. De kan behöva lite mothugg. Fotnot: Artikeln är tidigare publicerad i Sydsvenska Dagbladet.
Precis så, ja. Klok man. Och i och med att han inte lever ut sin homosexualitet, utan tvärtom inser att det är fel och "brottas med den", så ser inte jag heller något fel i att han verkar som präst i Svenska Kyrkan.
Men att vi har präster som faktiskt LEVER homosexuellt är... ja, jag hittar inte några ord som jag vill använda för vad det är, för då blir jag väl avstängd härifrån...