Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 15:56:02 följande:

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 11:23:52 följande:
    Jag vill vara snäll och upplysa dig om att du har ruggigt fel. Du har ingen ANING om vad de flesta av oss tycker är en traditionellt manlig man. Vissa tycker att det är Jan Guillou, andra Bert Karlsson, åter andra tänker på Ola Salo eller Mark Levengood... Det är ditt misstag, du tror att din världsbild är den allmänna. Det är den inte. Det finns ingen konsensus om vad som är manligt eller kvinnligt.Du kanske skulle läsa litet (om) genusvetenskap, få litet mer insikt i dessa frågor.I all vänlighet menat.
    Jo, det FINNS det faktiskt. Det här har man gjort mycket experiment på.

Man har låtit ett stort antal kvinnor - från vitt spridda länder på jorden, även där det inte finns TV och så vidare - studera dels manliga ansiktsformer, och dels manliga kroppsformer. Och det var PERFEKT consensus kring vilka kroppar och vilka anletsdrag de uppfattade som mest manliga! Det skulle vara smala höfter, breda axlar, kraftig haka och käkparti, kraftiga ögonbrynsbågar och så vidare.

Och så har man gjort exakt samma studier med män som fått bedöma kvinnor, och det blev samma consensus där. Det skulle vara breda höfter, smala midjor, stora bröst, stora ögon, tjockt hår och fylliga läppar.
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-05 16:31:29 följande:
    För att klargöra lite..BUTCH Strong or tough. Displaying traits considered masculine. Describes both physical build and personality, and applied to both genders.(Stark eller tuff. Visar egenskaper som anses som maskulina. Beskriver både fysisk byggnad och personlighet, och gäller båda könen.)BULL DYKE A lesbian who dresses and behaves in a masculine fashion(En lesbisk som både klär sig och beter sig på ett manligt sätt)FEMME A lesbian or gay man who acts or dresses effeminately (En lebb/bög som agerar eller klär sig feminint)Femme betyder fö Kvinna på franska...
    Jaså, det finns bögar som tar den "kvinnliga parten" också, alltså. Tänk, DET trodde jag VERKLIGEN var en fördom. Det här blir ju värre och värre..!
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-05 17:10:57 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 17:07:43 följande:
    Det räcker att gå på folkmusikfestival, tillochmed. Eller vart som helst utanför bygatan, tror jag
    Inte MINA folkmusikfestivaler i alla fall. Jag dansar skandinaviska folkdanser, polskor och gammeldanser, och där är det i stället så att man spelar väldigt mycket på det feminina respektive maskulina i dansen. Mannen gör svår akrobatik etc. för att visa hur stark och vig han är, och kvinnan trippar omkring och ser nätt och beundrande ut!

Samt naturligtvis att man har de traditionella folkdräkterna, och NEJ männen dyker inte upp i hellång svart kjol med röd list och hätta med blommönster..! :)
  • Gabriella S
    Ahdela skrev 2007-09-05 17:23:56 följande:
    Ja det här med kyrkoskatten:Så länge jag betalar den så tycker jag att jag har all rätt i världen till kyrkan jag med, men om dte skall vara så att jag inte får gifta mig i kyrkan så skulle jag vilja ha tillbaka varenda öre jag betalat genom alla år!
    Fast sådana där villkor kan man liksom inte ställa, bara för att man betalar. Jämför med en person som har mördat, och som skulle säga att: "Om inte kyrkoherden uttalar från predikstolen nu på söndag att budet mot att mörda är avskaffat, så ska jag ha tillbaka min kyrkoskatt."

Eller skulle en person med hög inkomst, som betalar mycket i skatt, ha MER att säga till om än en person med socialbidrag som inte betalar skatt alls..?

(Övertydligt, jag vet, men dumma yttranden kräver övertydliga svar...)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 17:36:36 följande:

Och det har inget med hormoner att göra. Det skulle läkarvetenskapen för länge sedan sett och kunnat bedömma, och då skulle man kunna "bota" homosexuella enkelt med hormonterapi. Så är nu inte fallet.
    Det går inte att bota med hormonterapi, eftersom det (eventuellt) handlar om för höga halter av det motsatta könets hormoner under fosterlivet, då viktiga strukturer i hjärnan bildades. Att spruta in en massa hormoner i vuxen ålder, kan inte ändra på hjärnans strukturer.

Sedan när det gäller det här med att många bögar är intresserade av feminina saker som heminredning, så har man förklarat det med att det kan vara så att det finns en samlad del i hjärnan som är "kvinnlig". Alltså där sitter både kvinnliga intressen (som att boa in sig för att få en trygg och mysig boning för sin avkomma) OCH det att bli attraherad av män. Får då pojkfostret för mycket kvinnliga hormoner, så växer den här delen av hjärnan - med ALLA sina kvinnliga funktioner.

Och vice versa för lesbiska kvinnor, naturligtvis - de har även fått en massa manliga saker, som jaktinstinkt på köpet.

Och det låter ju logiskt.
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-05 18:56:26 följande:
    "En sexuell läggning består av olika komponenter och kan i en modell förklaras som bestående av begreppen praktik, identitet och preferens. Dessa tre komponenter tillsammans utgör den sexuella läggningen."Källa: RFSLFör er som inte ser homosexuallitet som normalt kan jag ge:"590 f Kr Poeten och lärarinnan Sapfo (Sappho), som levde på ön Lesbos, dör. Hon skrev om kärlek mellan kvinnor. Därav uttrycket lesbisk kärlek."Källa: HBT-historia RFSLfia sthlm skrev 2007-09-05 18:00:44 följande:
    Det blir väl inte mer normalt för det?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 19:03:29 följande:

fia sthlm skrev 2007-09-05 18:44:22 följande:
    Tja, vi kan ju vända på frågan, och se hur lätt den är att tampas med: Vad beror heterosexualitet på?
    Det var inte svårt att svara på. Heterosexualitet är default. Homosexualitet kan det bli, när det blir vajsing någonstans. Antingen i hjärnans struktur i fosterlivet, eller på grund av störda uppväxtförhållanden, eller på en kombination av båda.
  • Gabriella S
    Peippo skrev 2007-09-05 21:36:03 följande:
    Några tänkvärda bibelcitat såhär innan jag går och lägger mig..."Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett av Jesus Kristus." (Gal 3:28) Där ser ni! Bibeln gör inte skillnad på människor.
    Jo, fast just homosexuella nämndes faktiskt inte... Rätt ska vara rätt.
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-05 22:54:12 följande:
    Sen är det ju iofs alltid en varningsklocka när någon pratar om "de traditionella folkdräkterna", för då vet man att vederbörande är ute och cyklar igen
    ??? Nu är jag inte med alls. Delsbodräkten, Ljusdalsdräkten och så vidare, du vet... Visst har det kommit till och försvunnit detaljer, men det gick långsamt. Dräkterna vårdades noga, och de olika persedlarna kunde hålla i hundra år! Och männen hade ALDRIG rynkesärkar! *cross my heart* :)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 23:15:55 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-05 22:42:11 följande:
    Så du tror att alla tänder på exakt samma sorts män? För det blir ju konsekvensen om alla har samma idealbild.Jag tror för övrigt inte ett dyft på den där undersökningen - inte mer än att man kan avgöra på män att de är män för att de har snopp, skägg och ofta har litet kraftigare ögonbrynsben.Men vet du, det var inte frågan heller. Frågan var huruvida vi alla hade samma ideal om vad som är MANLIGT. Och om du tror det, wow, då har du inte vart mycket utanför din by.
    Samma IDEAL betyder inte att alla kvinnor gifter sig med en man som ser ut som Dolph Lundgren. Inte minst på grund av att Dolph Lundgren-klonerna liksom inte räcker åt alla. Utan dom flesta blir tvungna att nöja sig med en man som kanske inte är fullt så manlig som dem hon dagdrömde om i tonåren. Många kvinnor kompenserar ju makens brister genom att fortsätta att svärma för skådespelare och andra artister, som har den åtrådda manligheten, eller läsa romaner om sådana män och fantisera.

Män, i sin tur, kompenserar ofta makans brister i det avseendet genom att kolla på 20-åriga bystiga flickor i porrens värld.

Sedan kan den åtrå som ändå finns räcka till, om maken/makan är trevlig och bra på andra sätt. Man har gemensamma intressen och värderingar, och en tillgivenhet växer fram. Barnen stärker bandet ännu mer när de kommer och så vidare.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?