Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 23:20:13 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-05 22:56:58 följande:
    Det är inte alls så dumt. VI alla betalar för att få en kyrka som ställer upp på vissa samhällsmässiga krav. Om kyrkan inte gör det, varför betalar vi skatt till dem? Det är inte som att kyrkan är en del av samhället längre, en del av det statliga, så deras rätt att automatiskt ta ut en skatt - i praktiken en avgift - är lika bisarr som om AIK skulle börja ta ut en liten summa av alla medborgare i landet utan att ge något tillbaka.
    Men GÅ UR, då. Så slipper du betala. Jag förstår inte det här gnället...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 23:24:38 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-05 23:03:47 följande:
    Du tycker att det är logiskt att det finns en del av hjärnan som sysslar med heminredning? Och varför skulle den uppstått i den stora evolutionära kampen?Du förutsätter saker som inte är sanna. Att homosexuella skulle syssla mer med kreativa saker som kläder och mode har mer att göra med att de VÅGAR, eftersom de redan kommit, medan en stor grupp karlar tror att så mycket som att titta på kläder är "bögigt".Men det är inte så överallt - och det är definitivt ett modernt fenomen. Tittar du på 1700-talet var det tvärtom män som skulle vara känsliga och gråta, så då gjorde de det också. Kolla på fotboll, de gråter som små barn, de piper, de fjollar runt, men eftersom det handlar om sport är det plötsligt "manligt".Och titta på liverörelsen i Sverige - kort på att du menar att en stor del av Sveriges ungdom blivit bögar och transor kan du där se många unga män som klär sig omanligt (medeltida), som syr, som lagar mat, som planerar och beter sig "kvinnligt" utan att vara det minsta homosexuella.
    LÄS vad jag skriver. Heminredningsintresset, som bara är ETT exempel på bög- och kvinnointressen, kan härledas till honans intresse för att inreda ett tryggt och ombonat bo för sina ungar!

Liverörelsen var ett VÄLDIGT dumt exempel från din synvinkel, eftersom de där tvärtom går tillbaka till de mycket mer uttalade skillnaderna i klädsel och attribut mellan könen som vi hade på medeltiden. Männen är ju ofta riddare eller väpnare i dessa lekar, och kvinnorna tävlar med varandra om att ha den tjusigaste långa klänningen med guldbroderier och klockärm..!

Jag VET det här, eftersom jag i och för sig inte är lajvare, men dock har besökt många medeltidsfetivaler. I FULL 1300-talsdamsutstyrsel, dessutom! Och min stackars son får vara väpnare i tights, lång tunika, bälte runt midjan och svärd vid bältet..!

Jag vet s.a.s. ALLT om medeltida klädsel. In på UNDERHOSORNA! :)

(Men nu måste jag tyvärr gå och lägga mig.)
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-05 23:46:36 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-05 23:40:10 följande:
    Jag vet precis vad du pratar om, och det där är rent nys. "Folkdräkterna" uppfanns under den nationalistiska yran i slutet av 1800- och början av 1900-talet, när diverse höga herrar ville visa upp det Högtstående Svenska Folket och dess Oförstörda, Naturliga Kultur. Innan dess fanns de inte, eller iallafall långt ifrån den form de fick då. Det är samma nationella yra som gör att vi öht har bevarat en del av den gamla spelmansmusiken, för övrigt. Spelmännen var i lagom bortdöende, när man plötsligt kom på att man måste bevara "folkets rena kultur" och därför satte igång med spelmanstävlingar och skickade ut kantorer och musikdirektörer i skogarna för att efter bästa förmåga nedteckna de gamla gubbarnas och gummornas låtar.
    Folkdräkterna "uppfanns" definitivt inte under den nationalromantiska tiden. (Skaffa vilken dräktbok som helst! Däremot så uppfanns Sverigedräkten då, för att många som hade flyttat in till storstäderna kände att dom inte hade riktigt rätt till någon av sockendräkterna. Den används än idag av invandrare - som Drottning Silvia, till exempel! :) )

Och inte spelmansmusiken heller. Däremot stämmer det att många forskare under denna tid gjorde ett jättearbete för att bevara dessa delar av vår kultur till eftervärlden. Och det ska vi vara tacksamma för!
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 23:30:27 följande:

Att sitta framför datorn och gnälla på potentiell jämställdhet: Existerat i max 30 år, effektigt inte ens tio år bland stora delar av befolkningen. Endast utspritt bland en liten del av jordens befolkning. Okänt före 1970-talet.Så, vem är normal, sa vi..?
    Nu var du dum igen. Internet är bara fortsättningen på en naturlig utveckling av kommunikation mellan människor. Från tal, över stentavlor, över pergament, budbärare, tryckpressen, telefonen, televisionen, och nu - voilà - internet!
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-05 23:51:01 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-05 23:48:23 följande:
    Mnja. Du får fortfarande betala begravningsavgift, och det är ju fortfarande så att kyrkan handhar myndighetsutövning.
    Men om du INTE betalar begravningsavgift, vem tänker du då ska fixa fram en gravplats åt dig när den dagen kommer..? Och angående Kyrkans myndighetsutövning, så finns det alltid ett borgerligt alternativ.
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-06 00:04:05 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-05 23:55:26 följande:
    ...vilket ju, återigen och som sagt, vore relevant om det vore så att fler bögar var heminredningsintresserade. Såvitt jag vet så är inte så fallet i verkligheten (utanför kvällstidningarna och gör om mig-programmens värld).Det är också viss skillnad på liveare och SCAiter (eller vad de heter nuförtiden), även om grupperna till viss del överlappar. Vettu. När man slipper den historiska korrektheten så kan man ta ganska stora friheter med sin karaktär Men du missade ju poängen, eller förstärker den tillochmed själv: Här har vi ett gäng ytterst hetero pojkar som brinner för tygval, färgsättningar, stil och form - Var inte det karakteristiska egenskaper hos kvinnor och bögar nyss? Eller har dessa grabbar utvecklat en särskilt manlig inrednings- och designdel i sina hjärnor under graviditeten, specifikt skild från den som kvinnor och bögar utvecklar? Och vad beror det på isf - En överdos riddarromaner, lästa av en mamma som fått nöja sig med en halvmanlig kar och därför drömmer om Sir Lancelot och hans svärd?Du funderar för övrigt inte på att du klär din son i strumpbyxor och klänning? Eller just det - vid den här tiden så var det ju ett manligt mode, ja. Det är ju därför det inte *kallas* klänning.
    Fast dom män jag känner i medeltidskretsarna håller inte på med tyger. De smider ringbrynjor och smider svärd och sådant.

Tights under en tunika kan vara riktigt sexigt, på en herre med välformade, muskulösa vader! Gustav Wasa såg ju s.a.s knappast kvinnlig ut...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-06 07:42:32 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-05 23:47:17 följande:
    Med andra ord är det helt normalt att vara otrogen och/eller kolla på porr, menar du?Och du har så fel att det gör ont. Jag, och måååånga med mig, inte bar inte tycker om idealet, vi AVSKYR det. Smaken är olika, har du någonsin hört det begreppet?Jisses, du har en rejällt sned världsbild, på så många plan...
    Nej du, det ÄR faktiskt så. Och det ÄR faktiskt en vanlig orsak till otrohet också, har jag läst, att den delen av hjärnan som alltid är på jakt efter top-drawer genes till sina barn kickar in. Och kanske - i alla fall för tillfället - övervinner både samvete och moral.

(Lustigt att DU tar upp otrohet, förresten, med din egna "intressanta" relationskonstellation...)
  • Gabriella S

fia sthlm skrev 2007-09-05 18:44:22 följande:
    "tycker som du, man orkar inte vara kvar i den här tråden för man får verkligen känslan av att folk vill missförstå, spelar dumma, ifrågasätter självklara saker och kan inte ens hålla med mig om att män i klänning avviker från mängden. Nej det verkar vara känsligt det här med homosexualitet och att tjejer och killar ser ganska olika ut. Så jävla larvigt, bara, när man försöker föra en vettig diskussion."

Håller med. Jag kallar den där "spela dum"-taktiken för "politiskt korrekt dumhet". Man stöter på den i alla debatter om PK-frågor. (Hos PL-lägret, alltså.)

• Gabriella S

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-06 12:47:22 följande:

konstigt har jag inte sagt, utan avvikande med man i klänning.OCH det är för fan inte nåt jag tycker, det är så, på gott och ont! Av alla sveriges män, skulle jag tippa på att högst 15% skulle kunna ta på sig klänning i ett vardagssammanhang.
    Precis! Eller rättare sagt - jag tror att siffran är högst fem procent. Och som sagt - jag har bott i Stockholm i många år, OCH i både större och mindre svenska städer, OCH utomlands. Jag har rört mig i många olika arbetsmiljöer - med både s.k. arbetare, tjänstemän och akademiker. Har även varit ute i svängen i perioder. Och jag har ALDRIG sett en man i kjol eller klänning, annat än när det var meningen att det skulle vara löjligt. Som under nollningen och på spexen på universitetet.

Jo, förresten - jag såg en man här i stan i somras. Han var uppenbar transvestit. Han hade jeanskjol, och överdelen var stor men alldeles knölig. Han måste ha stoppat upp en BH med trasor, eller något. Och så försökte han att göra rösten ljus och kvinnlig, och gjorde sådana där löjliga gester hela tiden - väga på ena foten så att kroppshållningen blir sned, och samtidigt stryka sig över håret på ett "kvinnligt" sätt...

Det är bara så DUMT att påstå att det är på något annat sätt...
  • Gabriella S

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-06 13:06:37 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 17:00:32 följande:
    Det var inte min stil jag beskrev utan det typiska idealet... Jag är väl inte dum som tror att det här gäller alla, jag vet väl att det finns alla möjliga olika stilar, men de är fortfarande minoriteter i vårt samhälle. Vad är det som inte går in?!
    Ja, precis! Här i stan har vi en ung man som springer runt i hög, svart hatt, lång frackkavaj och massa svart smink runt ögonen. Han ser utt som hattmakaren i Alice i Underlandet! Han är uppenbart psykisk sjuk, även att döma av sitt beteende. (Som att inte svara när någon frågar om något, t.ex. på bussen, utan då blir alldeles blank i ögonen och går in i sig själv.)

Och NEJ jag anser inte att hans klädsel är normal... Och inte transvestitens i det förra exemplet heller.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?