Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

fia sthlm skrev 2007-09-06 15:38:24 följande:

Någon fråga något om vad som är normalt.Rent biologiskt och kroppsligt så passar ju kvinnans och mannens kön med varandra så det kan väl vara en referensram till vad som är normalt om man nu vill utgå ifrån det?
    Ja, precis! Det är så självklart att man inte ens skulle behöva påpeka det! *suckar*
  • Gabriella S

Trollbottom: argumentet med TV- och teatersmink var bara så dumt. Det används ju på ett helt annat sätt, och med helt andra syften, än en kvinnas make-up.

Sedan har jag också läst att det finns män som har börjat använda foundation och concealer för att dölja t.ex. acneärr eller andra ojämnheter. Men det är ju också något helt annat än att sminka sig på ett kvinnligt sätt - som ju främst går ut på att förstora och dra blicken till ögonen och läpparna

• Gabriella S

Gabriella S skrev 2007-09-06 21:13:00 följande:

fia sthlm skrev 2007-09-05 18:44:22 följande:"tycker som du, man orkar inte vara kvar i den här tråden för man får verkligen känslan av att folk vill missförstå, spelar dumma, ifrågasätter självklara saker och kan inte ens hålla med mig om att män i klänning avviker från mängden. Nej det verkar vara känsligt det här med homosexualitet och att tjejer och killar ser ganska olika ut. Så jävla larvigt, bara, när man försöker föra en vettig diskussion."Håller med. Jag kallar den där "spela dum"-taktiken för "politiskt korrekt dumhet". Man stöter på den i alla debatter om PK-frågor. (Hos PL-lägret, alltså.)
    PK-lägret skulle det stå!
  • Gabriella S
    markera skrev 2007-09-06 22:03:31 följande:
    Och män får inte dra blicken till ögonen och läpparna för att?
    Ja, GISSA?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-06 23:13:48 följande:

Läs. Gamla. Testamentet.Det här är ju pinsamt, jag som ateist smiskar rumpan med kristna i bibelkunskap...
    Och vi andra har också förklarat det där med Gamla och Nya Förbundet ett antal gånger nu. Och jag vet att du förstår det också. Du spelar bara "PK-DUM" nu.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-06 23:17:42 följande:

fia sthlm skrev 2007-09-06 19:33:55 följande:
    Syntare brukar inte hänga på vare sig skansen eller IKEA. Pröva innerstan, söder... Gärna kvällstid.
    Då kanske det är så att dom är på väg till/från speciella klubbar för transvestiter och annat queer-folk?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-06 23:21:29 följande:

fia sthlm skrev 2007-09-06 19:44:19 följande:
    Och lika många har barn. Jag ser inte en sådan majoritet av barnvangsknuffande melonsmugglare (gravida) på stan som Fl representerar, så det visar hur relevant NÅGON statistik här är.
    Visst kan det vara relevant att grupperna "familjefäder" och "män som sminkar sig" inte sammanfaller. Det tyder ju på, att det inte är vanliga heterokillar som gör det. Heterokillar blir ju trots allt fortfarande farsor mycket oftare än bögar.

(Man måste alltid tänka ett steg längre när man tolkar statistik!)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-06 23:28:24 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-06 20:44:05 följande:
    Seriöst - tror du att fattiga bönder hade råd med så dyrbara kläder förr? Och att klädedräkten i så fall varit så unison för varje landskap?
    Om FATTIGA bönder hade råd med en hel dräkt alltid, vet jag inte. Storbönderna hade det i alla händelser. också känt att sockendräkterna har funnits länge.

Man vårdade persedlarna på ett helt annat sätt än dagens slit-och-släng. Jag har läst, att när man väl hade fått dit plisseringarna i en rynkesärk - så höll de i hundra år! Svärdottern ärvde ungmorsdräkten från den gamla husmodern, och så vidare genom generationerna.

Och allteftersom ett plagg blev för slitet, så behövde man bara ersätta just det plagget. Man vävde ju ylletyget till kjolen av ull från egna får, och linet till blusen av hemodlat lin. Färgämnen fanns i skogen. Och många bondmoror var duktiga på att brodera och väva band också - bara de fick tid över. Som sagt - plaggen behövde inte nytillverkas mer än någon gång per sekel.

För övrigt kunde man redan ganska tidigt köpa fint vävda band och liknande på marknader eller av kringvandrande köpmän.

Sockendräkten var jätteviktig, för att man skulle känna samhörighet inom socknen!
  • Gabriella S
    Bergelmer skrev 2007-09-06 23:30:26 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-06 23:13:48 följande:
    Hört. Talats. Om. Nya. Testamentet? :P
    Touché!
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-06 23:41:28 följande:
    [citat]
    Gabriella S skrev 2007-09-06 21:01:36 följande:
    Nej, det är inte så. Folk är otrogna för att människan inte är skapt för livslång monogami. Vilket skilsmässostatistiken, otrohetsstatistiken och att allt fler söker alternativ till monogamin visar med all önskvärd tydlighet. Det är inte FEL att leva monogamt, folk får leva hur de behagar, men om man inte gör det som ett genomtänkt beslut, utan bara på ren "default" som någon skrev, så blir det fasligt lätt pannkaka av alltsammans.Om det enbart handlade om mannens vilja att sprida sina gener, skulle det inte vara instinktivt ovilligt att nyttja skydd då? Bara vilja få barn på barn på barn, vilket istället få män vill? Och skulle då inte kvinnor som inte är singel vara ovilliga till otrohet, när de i realiteten är lika ofta otrogna som männen?

Det där gäller både män och kvinnor - båda könen är ofta otrogna om ett villigt praktexemplar dyker upp.

Och angående att använda skydd, så är ju det ett medvetet beslut. Att bli attraherad - eller k*t om du så vill - är ju inte ett medvetet beslut. Det är en instinkt.

Sedan tror jag faktiskt, att instinkten att skaffa barn, i alla fall hos kvinnor, faktiskt kan ta över förnuftet så mycket att hon struntar i p-medel fast hon vet att det är mycket olämpligt att bli gravid just då.

Jag har särskilt hört kvinnor som fått en sladdis runt 40 säga, att beslutet inte var riktigt medvetet - hade hon valt medvetet så hade hon inte börjat om med bebis och riskerat karriären i den åldern. Utan att det var som om en väldigt starkt längtan att få ett barn till innan det blev för sent, kickade in och tog över förnuftet.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?