Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:07:02 följande:

Sunt förnuft har jag i överflöd.Och normal anständighet... Tja... Vart ska jag börja? Ordet "normal" är för mig ett skälsord, ett slags maktvapen mot de som sticker ut. Det är ett fruktansvärt ord som bara tjänar som ett slags osubtil kulturmobbing i slutna sammanhang.Anständighet... Enligt vems normer? Dina? Inte ett dyft. Enligt en sexualliberal? Tja, enligt dem är jag en korgosse. Allt är relativt. Gabriella S skrev 2007-09-01 20:31:09 följande:
    Ja, jag har förstått att du tycker att "normal" är ett skällsord... :)

Angående din prästväninna igen, så kan faktiskt inte en präst leva hur som helst på sin fritid heller. Prästämbetet är - eller SKA vara - ett kall. Det är inget som man kan stämpla ut ifrån klockan 17, och sedan gå och bryta mot alla budorden...
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:09:57 följande:

Kremt!! Og hva vet du om hvordan satan styrer?
    Ja, det där lät ju nästan lite... oroväckande. Jag undrar om RFSL tycker att det är bra reklam, att öppet homosexuella går ut med sina detaljkunskaper om hur Satan styr dem..? =)
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-09-01 21:11:40 följande:
    Nu antar jag att du skämtar!?
    Nejdå. Önskar att jag gjorde det...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:22:27 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:07:32 följande:
    *ramlar av stolen i purt skratt* Ahem, jag hatar att spräcka bubblan här, men humanismen som idé och filosofi uppstod som MOTVIKT mot kristendomen. Det var en vetenskapsnära filosofi, inte en religiös en. Och de humana kristna du talar om, var det de som brände häxor på bål, eller de som jagade judar och andra "otrogna" medelst Malleus Maleficorum som vapen, och med inkvisitionens banér som stöd?Eller du kanske menar de fina kristna som gick korståg mot katharerna i Frankrike, de estniska folken eller arabvärlden? Nej, du måste förstås syfta på de kristna som ansåg att det snällaste man kunde göra mot negrer var att förslava dem så de i alla fall fick vara herrar under goda kristna!De humana kristna lagarna som gällde under den tiden var också värda att nämnas; inte ens Iran kommer i närheten, och de jobbar hårt på att vara den sorts teokrati som Free Spirit och du lovprisar.
    Det finns ju alltid rötägg överallt. De värsta skräckregimer som någonsin har funnits har varit ateistiska. (Nazisterna och kommunisterna.)

Angående korstågen, så var ju krig den tidens sätt att lösa konflikter. Det var s.a.s. inget typiskt "kristet".
  • Gabriella S

svart tulpan skrev 2007-09-01 21:27:41 följande:

Ett par sitter på fertilitetskliniken med en mycket allvarlig läkare framför sig. - Jaa, då har vi provsvaren klara här. Tyvärr har ni ingen möjlighet att kunna skaffa barn.- Oj, vad tråkigt.- Jag vill dock be er fylla i den här blanketten... - Annulering av äktenskapet???- Jaa, med den nya regeringen och Hägglund i spetsen så ska man inte tillåta äktenskap där man inte kan skaffa barn... och jaa, det är ju inte jag som bestämmer, men det är ju kört för er...- Öhh, joo det är sant. Okej, tack för dom här åren då!*klart slut*
    Det där var väl dumt. Det har i alla tider funnits äkta par som har förblivit barnlösa av olika orsaker. Det har inget med själva PRINCIPEN med äktenskapet att göra...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:30:02 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:17:30 följande:
    Så, en präst ska leva enligt vissa lagar, inte efter sitt eget samvete?Vilka lagar är det då, som de inte upplysts om på prästseminariet?Lustigt dock, det finns många präster som är ganska frigjorda på olika plan. En som jag sett i media är öppet homosexuell. Heh.Läraryrket anses också vara ett kall, förresten... ska de inte heller få ha vilken sexualitet de vill?
    Det händer ju att präster avskiljs från sina tjänster också, när sådant där kommer fram. Reglerna ÄR högre för en präst - han måste gå att lita på i alla lägen, och han måste försiggå med gott exempel. Det är självklart.

Läraryrken anses väl inte längre som ett kall. Tyvärr, får man väl säga. Det är väldigt få som brinner för det eller har någon vision att förmedla idag. Eller tar något ansvar alls för sina elever utanför lektionstid, skulle jag vilja säga...
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-09-01 21:32:21 följande:
    Så alla manliga vänner du har haft har i smyg tänkt sexuella saker om dig som de sen erkänt på fyllan? Jag har inte tänkt så om alla mina vänner. Jag har bott tillsammans med en kille som andra ansåg vrålsnygg, men han var min vän, inget annat.
    Nä, jag har inte heller tänkt så om (de flesta av) mina manliga vänner. Men jag tror att sexuella tankar för män ligger närmare tillhands än för oss. Det verkar inte bättre.

En av mina manliga vänner berättade till och med att han var medveten om vad hans SYSTRAR hade för BH-storlek. Han sa, att han liksom alltid registrerade BH-storleken hos en kvinna automatiskt...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:35:53 följande:

Japp. Alla som inte är med dem är emot dem, och alla som är emot dem är djävulens anhang. De bara säger det inte så högt längre, eftersom det ekar litet väl mycket av en annan religion som de inte säger sig gilla så mycket.
    ...Nu var det faktiskt qenzo och ingen annan som drog in Djävulens namn i den här debatten. Jag skulle aldrig ha gjort det...

Men när vi nu ändå är inne på ämnet. =) Du, Dorian, sa något förut om att en god Gud inte skulle ha lagt ut en sådan frestelse som homosexuell åtrå, om han inte menade att det var OK. Men man skulle kanske möjligen kunna tänka sig, att det ÄR en Ond Princip (kalla den vad ni vill) som är i farten ibland..?

Jag säger inte att det ÄR så, jag bara spånar nu.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:27:43 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:15:45 följande:
    Vänta nu... att en socilistisk stat inför fri abort är - MARKNADSEKONOMI???Jag ska ge dig litet kred och gissa att du bara skrev fel i stunden där. Det var planekonomi de körde med.Och det har inget med kärlek att göra - det har med valfrihet att göra. Är det inte lustigt att en gammal "diktatur" erbjöd mer frihet än en katolsk demokrati?Hovrätten tyckte som du, helt sant. Det är samma rättsinstans som ofta får kritik för att ge alldeles för milda domar vid övergrepp, är kroniskt manschauvinistiska och litet annat kul. Trevligt att du delar sida med dem.
    Förlåt - planekonomi naturligtvis!
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-01 21:36:59 följande:
    Jag har full pejl på hur Djävulen resonerar, eller ja... Djävulen och Djävulen... De som valt att sätta hans ord i pränt snarare.Det gör mig inte till dyrkare på nåt sätt, utan bara envetet och sjukt nyfiken.Därför sa jag att inte ens Satan styr så hårt över sina "anhängare" som Gud gör. Och eftersom de flesta ser Satan som ett ont ting, är det ju lite lustigt att han är mer villig att låta människan söka lycka..Free Spirit skrev 2007-09-01 21:33:12 följande:
    Hoppas att du är medveten om att du inte gynnar din sak när du skriver sådant här.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?