Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:14:59 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:01:26 följande:
    Nej. Kristendomen gjorde sitt bästa för att FÖRHINDRA allt sådant.Kyrkan har nästan kroniskt fördömt uppfinningar som lett samhället framåt, fram till kanske 1700-talet och upplysningen, när ingen var rädd för påven längre.Måste jag påminna om att kyrkan brände munken Bruno, som långt före sin tid sade att guds storhet var större än de flesta kunde förstå, att varje stjärna var en fjärran värld? Att de glatt gick med på slaveri av en hel kontinent?Du talar om folk som först för tio år sedan erkände att jorden var rund. DEM kallar du förespråkare för framsteg! De som häcklade och hånade Darwin, som idag fortfarande menar att man inte ska forska om sjukdomar och bot. DE är dina vänner av framsteg.Och du, de exempel jag gav var på hur de gammalbibliska folken levde. Även på jesu tid. Och en bra bit efter det. Den där eran som Free Spirit tyckte var så fantastisk.
    Nu tror jag så här, att anledningen till att det var hårda lagar och hårda straff i de primitiva samhällena - och även långt in i vår tid - var att folk var fattiga. Många levde på svältgränsen hela tiden.

Och då var man kanske tvungen att ha hårda straff i avskräckande effekt? För det funkade helt enkelt inte, om barnen i en familj inte skulle överleva vintern för att någon stal familjens enda ko. Eller om det blev massor av oäktenskapliga barn, som måste försörjas av andra - när inte den egna fadern tog något ansvar.

Alltså - jag tror att det var mer en ekonomisk nödvändighet än "moral" som låg bakom.
  • Gabriella S

Tant Greta skrev 2007-09-02 15:15:59 följande:

Du vet att det är så eller?
    Det var quenzo som skrev det alldeles nyss. Hon får väl utveckla.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:16:31 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:00:11 följande:
    De har gjort det. De har gått prästseminarium. En lång och djup utbildning. Där bildas man i bibeln (bland annat). Bildas. Inte hjärntvättas.
    Nä. Den utbildning som krävs för att vigas i Svenska Kyrkan är en Kalle Anka-kurs jämfört med t.ex. den katolska. De behöver inte ens kunna läsa orginalspråken! Det räcker att de läser ETT av språken under EN termin - och det fattar vem som helst att det inte räcker...
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-02 15:24:26 följande:
    Men vad händer om säg, mannen på väg till bröllopsnattens näste, råkar ut för en bilolycka och förlorar förmågan att avla barn?Ska då äktenskapet annulleras eller har kvinnan då rätt att fixa en unge med ngn annan man?Gabriella S skrev 2007-09-02 15:07:59 följande:
    I sådana fall var äktenskapet inte giltigt förr. En kvinna, som hade gifts bort med en impotent man, kunde t.ex. få äktenskapet annulerat genom att låta sin mödomshinna inspekteras.

Detta förekom även i arvstvister. Det hände att en gammal mans barn från tidigare äktenskap krävde att hans unga änka skulle läkarundersökas efter makens död - så att hon skulle förlora arvsrätten.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:25:48 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:12:17 följande:
    Nej att du inte förstår har vi förstått.Du skulle alltså tycka att det var helt OK med ett heteropar, där mannen var liten, pipig, feminin och patetisk, medan kvinnan var stor, stark, älskade sport och jobbade mer än tog hand om ungarna? Eller måste man vara "RÄTT" sorts heterosexuella också, med en Man till man, och en undergiven kvinna i köket?Alla människor är olika. Så även i samkönade par är det ofta en part som är litet manligare (har egenskaper som vanligtvis tillskrivs män i högre grad) och en som är kvinnligare (dito). En del lever ut det helt och fullt, andra försöker att inte se det på det viset. Det betyder inte att de VILL HA en man. Eller en kvinna. Bara att ena parten ofta har fler egenskaper som påminner om klassiskt manligt/kvinnligt.
    Jo, fast lite motsägelsefullt är det allt... Hela Queer-grejen går väl ut på att ta bort könsrollerna, har jag för mig. Att säga att män och kvinnor är precis lika. Men sedan ska det ÄNDÅ vara en manlig och en kvinnlig i förhållandena... Då fanns det alltså något som är "manligt" och något som är "kvinnligt" ändå, då..? Det var inte bara inlärda könsroller..? :)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:32:18 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:13:47 följande:
    Och återigen har du fel.Homosexualitet (som vi skulle kalla det idag) var inte bara OK, det var IDEALET i det antika grekland. Det var fint att ha en ung gosse som man lärde upp i manlig kärlek.Ett skäl till att det är så mycket porr på antika kannor är för att myndigheterna ville påminna männen om att kvinnor OCKSÅ dög att ha sex med, vilket inte ansågs fint då, med sjunkande barnafödsel som följd. Detta är alltså den kultur som många ser som civilisationens vagga, grunden för vår filosofi, rättstänkande, vetenskap etc.Och, roande nog, även vaggan för den tidiga kristendomen och dess världsbild - bibelns (eller snarare kyrkans) världsbild är tagen från Aristoteles, inte bibeln. En av de glada homosexuella gossarna, alltså.Historiekunskaper är ljuvligt!
    Det där vet jag. Är det något du försvarar, menar du? För det var oftast inte så att gossarna lärdes upp, utan de UTNYTTJADES av de sjuka äldre männen.

Det finns till och med en gripande berättelse, där en ung, vacker pojke hellre kastade sig i ett kar med skållhett vatten och dog, än lät sig utnyttjas av en man...

För övrigt så nådde den där kulten sin kulmen precis innan ROMARRIKET FÖLL. Finns det mööööööjligen något samband där..?
  • Gabriella S
    Alexis1987 skrev 2007-09-02 15:32:05 följande:
    En katolsk präst har blivit bildad av kyrkan, med kyrkans regler och deras kunskap.En människa som studerar religion på ett universitet är ju mer insatt för den människan har fått lära sig mer "fritt" och fått en icke vinklad utbildning.
    ...Vi har något som kallas "prästseminarium" här i Sverige också. Det ligger i Uppsala, och man måste gå där - efter religionvetenskapliga studier på valfritt universitet - för att kunna vigas till präst.
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-02 15:38:38 följande:
    QEnzo ;)Ja som oftast är den ena kvinnan ngt mer fem än den andra, men att det alltid är så, det har jag itne sagt.Det finns fem som vill ha fem och butch som vill ha butch.Jag är mer fem, om än inte überkvinnlig och min flickvän är butch.Jag blev inte kär i en spec kroppsdel utan i en hel person. Nu var det så att denna person var en kvinna. So What?Den kärlek jag möts av idag har jag inte upplevt under tidigare år med enbart pojkvänner.Gabriella S skrev 2007-09-02 15:27:34 följande:
    Jo, men det lustiga är ju, att först ska Queer-kulturen avskaffa alla könsskillnader. De ska ha det till att män och kvinnor är precis lika, och att alla könsroller bara är inlärda och inte har betydelse idag. Man blir kär i en person och inte ett kön, och allt det där (dravlet).

Men när det sedan kommer till det egna privatlivet, så är det ÄNDÅ viktigt med manligt och kvinnligt i ens val av partner... Det går inte ihop för mig.
  • Gabriella S

Bestiarier på medeltiden, ja! Där ritade man ju in allsköns havsmonster och kentaurer också. Och man trodde att jorden var platt! Det går liksom inte att ställa Svenska Kyrkan till svars för det idag... (Börjar du få slut på argument? :) )

• Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:47:01 följande:

Tror du att det är en slump att Ku Klux Klan använder ett KORS som sitt tecken? Präster har egna samveten, det har inte ett dyft att göra med deras tro.
    Nu kan du ju inte beskylla hela kristenheten, för att en knasig grupp missbrukar deras symbol... De har inget stöd i Bibeln för sina handlingar.

Och USA är ju som sagt ALLAS land. De vitas lika mycket som de svartas. Eller INGENS - eftersom alla är lika mycket inkräktare där. De svarta åkte ju inte ens dit frivilligt i äldre tider - det var de vita som transporterade dom dit. Så de har liksom ingen anledning att stå till svars för att de lever sina liv där nu...

Jag tycker att rasisterna i USA står för låg intelligens, helt enkelt... Eller historielöshet.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?