Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 13:30:10 följande:

Och ingen har sagt att ALLA kyrkor måste viga homosexuella, eller ens alla präster. Men idag får inte ens de som VILL viga samkönade göra det. Så då är det ju en ofrihet åt andra hållet. Tillåt kyrklig vigsel, så får samfunden och kyrkorna och prästerna bestämma för sig om de vill eller inte. Vari ligger problemet?
    Men frågan är om de präster i Svenska Kyrkan som VILL viga samkönade, inte borde gå en liten Bibelstudiekurs...
  • Gabriella S

Fortsättning: det har blivit så många idiotiska präster i Svenska Kyrkan på senare år, som överhuvudtaget inte verkar ha LÄST Bibeln. Det finns dom som ordnar djurgudstjänster och jag vet inte allt...

Jag tänker ibland på den där Monty Phyton-sketchen, med de två prästerna som försökte påminna varandra om vad Jesus hette.

- You know - walks on water...

(Det verkar som om de har samma problem i den anglikanska kyrkan...)

• Gabriella S
    bbpop skrev 2007-09-02 14:44:23 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-02 12:16:32 följande:
    Det har nog väldigt lite politisk korrekthet att göra. Det är snarare en fråga om att man har insett att det inte finns någon som helst motsättning mellan kristen tro och homosexualitet. Bibeln fördömer inte homosexuell kärlek någonstans så varför skulle kyrkan göra det? För att det är tradition? Nej tack.
    Läs tråden är du snäll. Och de Bibelcitat som refereras i den.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 14:45:37 följande:

Det är faktiskt en intressant fråga det där... Om ett gaypar ingår sexuellt avhållsamhetslöfte, får de gifta sig då? Om de aldrig kommer att ha sex? För det är väl sexet som är problemet?
    Det funkar inte, eftersom ett av syftena med äktenskapet är just att paret ska ha sex och fortplanta sig. Man kan s.a.s. inte avhandla bort det, och fortfarande kalla det äktenskap. Egentligen är äktenskapet inte ens giltigt, om det inte har fullbordats. (Fast idag ser man aldrig någon åberopa det argumentet i Sverige. Men det händer i katolska länder.)
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-09-02 14:58:42 följande:

Hva betyder ordet besvärlig?
    Svår, krånglig
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-02 14:59:59 följande:
    Det är för det mesta en feminin och en mindre feminin (eller som i mitt fall, jag fem, flickvän butch) och alltså ter det sig väldigt naturligt VEM i ett flatförhållande som ska bära barnet i magen.Gabriella S skrev 2007-09-02 14:47:41 följande:
    Vet du, det där som du skriver nu är också en sådan där OBEGRIPLIG grej för mig. Om man nu inte vill leva med en man, varför måste det då ändå vara en manlig och en kvinnlig i ett lesbiskt förhållande?

Är det inte bättre att ta en RIKTIG man då, och slippa alla problemen..?

*kliar mig i huvudet*
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-02 15:01:41 följande:
    Men eftersom homosexuallitet har funnits sedan urminnestider (även inom djurlivet) så måste ni ju även inse att det aldrig förändras heller.Gabriella S skrev 2007-09-02 14:51:05 följande:
    Nä, och det har alltid ansetts lika mycket fel. Och DET ändras inte heller (var så säker)...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:07:11 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-02 14:54:56 följande:
    *asgarvar så jag trillar av stolen - igen!*Herre skymningar, du kan ju jobba som komiker på historiska institutet!Kristendomen ledde till slutet för träldomen, den var kul du!Träldomen UPPSTOD UNDER KRISTEN TID!De senromerska och tidiga postromerska samhällena hade väldigt litet trälar och slavar, det var först med den (kyrkligt stödda) feodalismen som träldom återinfördes.Och att det var fel att äga andra människor... Har du läst bibeln? Och har du koll på historia alls? Gud, som uppenbarligen pratar med folk om rätt och fel ibland om man ska tro folk här på tråden, glömde visst under drygt femhundra års tid att tala om för påven och andra att det är FEL att ha svarta som slavar, och att de INTE är apor utan människor. Detta gällde så sent som 1873, kan jag berätta. Litet över hundra år sedan, alltså. Och då var det fortfarande långt kvar tills kvinnor slutade ses som egendom. I KRISTNA länder, med KYRKANS glada nickanden.Snälla, läs litet historia. Du gör det alldeles för lätt för mig.
    Det var likadant i de grekiska och romerska "högstående" kulturerna som här under vikingatiden. Det var slavarna som fick göra skitgörat.

Det är inte präster som har sagt att svarta är apor - då får du visa mig det svart på vitt. Tvärtom är det alltid prästerna som har varit förnuftets röst i kampen mot apartheid. Inte minst i USA och Sydafrika.

Kvinnor har heller inte setts som "egendom". De var länge inte myndiga så länge som de inte var änkor, men det är inte samma sak som att man får köpas och säljas, och att vem som helst får slå ihjäl en utan att straffas.

Kristendomen har för övrigt alltid stipulerat att ingen ska tvingas till äktenskap. (Sedan har flickor säkert blivit utsatta för påtryckningar att gifta sig med någon dom inte vill många gånger, men det kan man inte beskylla vigselförättaren för.)
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-02 15:12:52 följande:
    Har du verkligen ingen aning om VARFÖR de gör allt sånt där "konstigt"??Det är för att dra MER människor till kyrkan! För av ngn outgrunlig anledning är inte kyrkan så intressant längre, och då fixas det med djurgudstjänster, konserter och allt vad det nu månde vara.Kanon måste jag säga!För jag har ALDRIG haft så KUL i kyrkan i hela mitt liv, som då jag gick på en gudstjänst/konstert och sjöng psalmer hej vilt blandat med rockmusik!Och ärligt talat, så LÄNGTAR jag tills det händer igen, så jag har en annan anledning än vakcra målningar för att kliva över tröskeln till Herrens Portar!Gabriella S skrev 2007-09-02 15:04:17 följande:
    Jo, jag har förstått det. Men det får motsatt effekt. Lika många lämnar kyrkan efter varje sådan där show...
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-02 15:20:33 följande:
    Nej det må ju vara hänt, men bla jag har ju valt att leva fel då!Varför ska vi uteslutas ur samhället för att VI valt att vara lite felkonstruerade?För vår kunstruktion har vi ju också valt väl?Gabriella S skrev 2007-09-02 15:13:47 följande:
    Ja, kanske Djävulen hade sitt finger med i spelet när ni konstruerades... Nä, nu var jag elak!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?