Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:07:11 följande:
Gabriella S skrev 2007-09-02 14:54:56 följande:
*asgarvar så jag trillar av stolen - igen!*Herre skymningar, du kan ju jobba som komiker på historiska institutet!Kristendomen ledde till slutet för träldomen, den var kul du!Träldomen UPPSTOD UNDER KRISTEN TID!De senromerska och tidiga postromerska samhällena hade väldigt litet trälar och slavar, det var först med den (kyrkligt stödda) feodalismen som träldom återinfördes.Och att det var fel att äga andra människor... Har du läst bibeln? Och har du koll på historia alls? Gud, som uppenbarligen pratar med folk om rätt och fel ibland om man ska tro folk här på tråden, glömde visst under drygt femhundra års tid att tala om för påven och andra att det är FEL att ha svarta som slavar, och att de INTE är apor utan människor. Detta gällde så sent som 1873, kan jag berätta. Litet över hundra år sedan, alltså. Och då var det fortfarande långt kvar tills kvinnor slutade ses som egendom. I KRISTNA länder, med KYRKANS glada
nickanden.Snälla, läs litet historia. Du gör det alldeles för lätt för mig.
Det var likadant i de grekiska och romerska "högstående" kulturerna som här under vikingatiden. Det var slavarna som fick göra skitgörat.
Det är inte präster som har sagt att svarta är apor - då får du visa mig det svart på vitt. Tvärtom är det alltid prästerna som har varit förnuftets röst i kampen mot apartheid. Inte minst i USA och Sydafrika.
Kvinnor har heller inte setts som "egendom". De var länge inte myndiga så länge som de inte var änkor, men det är inte samma sak som att man får köpas och säljas, och att vem som helst får slå ihjäl en utan att straffas.
Kristendomen har för övrigt alltid stipulerat att ingen ska tvingas till äktenskap. (Sedan har flickor säkert blivit utsatta för påtryckningar att gifta sig med någon dom inte vill många gånger, men det kan man inte beskylla vigselförättaren för.)